Övervaka batterier

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
joey

Övervaka batterier

Inlägg av joey »

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med vilka komponenter som behövs till en Raspberry för att övervaka spänningen på två olika batteripaket - ett 12V och ett 24V.
Projektet jag håller på med är än så länge bara övervakning, men i framtiden troligtvis även styrning, av lite olika saker i min hästlastbil. Jag har fått ordning på temperaturmätning, har sensorer för att mäta luftfuktighet också men inte testat den än... Skulle vilja ha koll på spänning på både startbatterier (24V) och förbrukarbatterier, som just nu är 24V men eftersom det är svårt att hitta delar till vettigt pris som går på 24V funderar jag på att göra om det till 12V istället.
Även någon slags indikator på att 230V är inkopplat eller ej är intressant att lösa.
Jag vet att spänningsmätning av batterier är rätt oexakt sätt att mäta kapacitet i batterier, men i brist på vettig lösning för att räkna laddtimmar och laddström är det gott nog just nu. Möjligt att det kommer i framtiden med mätning av laddström mot strömuttag, men just nu nöjer jag mig med att veta spänningen ;)

Resultatet ska sedan visas på en hemsida som jag loggar in på med telefon/surfplatta så jag kan ha koll på klimatet bak i hästdelen när vi sitter och kör :)

Jag har aldrig pysslat med programmering tidigare, men tycker det är intressant så tänkte detta kan vara ett bra sätt att lära mig mer! Alla lösningar är intressanta, har jobbat med lödning och reparation av ytmonterade komponenter tidigare så den biten är inga problem :)
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Övervaka batterier

Inlägg av flyvert »

Kör du redan 1-wire idag för temperaturerna känns det ju naturligt att addera en AD omvandlare för att mäta spänningarna (https://www.m.nu/omvandlare-kanaler-p-307.html).

Hur noggrannt det blir vet jag inte.

O har du 1-wire skulle jag satsa på en LCD display från m.nu för presentationen o slippa 3G sticka, SIM kort o webserver/säkerhet (läs gärna min tråd om hur man kan säkra upp en Apache med certifikat) - men du kanske vill satsa på det ändå för att kunna fjärrstyra klimatet i vagnen?

Med en UPIS från m.nu kan du fixa snygga boot / shutdown av din RPi baserat på om motorn går eller ej. UPIS Advanced kan köra/ladda på 12 volt.
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Skriv svar