Everspring SP103 rörelsesensor som bråkar

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
Dede
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 jan 2014, 23:06
Ort: Annelöv

Everspring SP103 rörelsesensor som bråkar

Inlägg av Dede »

Har satt en Everspring SP103 vid uppfarten för att styra ytterbelysningen.
Har haft problem med den hela tideno ch blir inte klok på varför.

Testade igår att ta bort den från HC2:an och sen lägga till den igen.
Den hittas utan problem och allt verkar OK.
Fungerade kanon inne och reagerade som den skulle även igår på kvällen när jag monterat tillbaks den.
Även idag på morgonen gjorde den vad den skulle men sen var det stopp.
Ikväll så reagerade den inte alls när jag gick förbi.
När frugan kom hem reagerade den efter ett tag men har nu låst sig i läge som överträdd och går inte tillbaks till säker.

Sitter iofs en bit från HC2:an men har en wallplug ca 8m bort. HC2:an säger inte att den har kommunikationsproblem men det gör den kanske inte på enheter med batteridrift?

Någon som kan ge mig tips på vad jag ska testa?
zorro_66
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 jan 2014, 20:19
Ort: Uppland

Re: Everspring SP103 rörelsesensor som bråkar

Inlägg av zorro_66 »

Verkar vara ett genomgående problem med batteri drivana sensorer.
jag hade samma problem med mina https://www.m.nu/multisensor-aeon-labs-p-801.html
innan jag slutade med batteri drift och istället kör på extern spänning då funkar det perfekt
kan du inte testa och köra din på extern spänning och se om det blit någon skillnad :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Everspring SP103 rörelsesensor som bråkar

Inlägg av elf98 »

Något generellt är det inte! Jag kör en SP103, en aeon labs multisensor och ett gäng dörrsensorer från fibaro - och alla fungerar helt utan problem. SP103an sitter utomhus och gnällde på dåliga batterier när det var kallt ute, men den har inte missat någon rörelse och har inte falsklarmat vad jag vet.

TEstat reconfigure?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Dede
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 jan 2014, 23:06
Ort: Annelöv

Re: Everspring SP103 rörelsesensor som bråkar

Inlägg av Dede »

Hur långt avstånd har du (elf98) från SP103:an till närmsta nod?
För den bör väl precis som de andra enheterna koppla sig mot närmsta Z-waveenhet?
Är långt till HC2:an men ca 8-10 m till närmsta Fibaro Wallplug. En yttervägg mellan, annars fri sikt.

Har fortfarande problem med att den antingen inte reagerar alls (enligt händelseloggen) eller att den reagerar men låser sig i överträtt läge.
Dock fungerar den perfekt så fort jag plockar ner den och tar in den.

Hur reagerar den om den tappar kontakten?
Kan man kolla detta på något sätt?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Everspring SP103 rörelsesensor som bråkar

Inlägg av elf98 »

Jag har nog inte mer än en meter. 8-10m är optimistiskt, särskilt om du är väggar mellan. Specen brukar vara 30m under optimala förhållanden, men verkligheten är sällan optimal...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Dede
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 jan 2014, 23:06
Ort: Annelöv

Re: Everspring SP103 rörelsesensor som bråkar

Inlägg av Dede »

Då är det kanske så enkelt att den tappar kontakten och därför inte gör som den ska.
Finns det inte något sätt att se om man har kontakt och med vilken styrka/antal tappade kontakter?
NoiseMaker
Gillar hemautomation
Inlägg: 45
Blev medlem: 06 dec 2013, 23:06
Ort: Norra Sverige, vid kusten

Re: Everspring SP103 rörelsesensor som bråkar

Inlägg av NoiseMaker »

Gammal tråd detta, men jag är på jakt efter en rörelsesensor att ha utomhus, just för att tända (eller iaf dimmra upp) ytterbelysningen. En av recensionerna på SP103 säger att den är långsam, är den det? Det är ju förvisso skillnad på att gå in i ett mörkt rum och vilja ha ljus omgående och att lite snyggt öka styrkan på redan tända lampor. Det behöver inte gå så fort, men man ska ju förstås inte ha hunnit halvvägs fram till dörren innan det händer något.

Hur klarar den kyla?
Dede
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 jan 2014, 23:06
Ort: Annelöv

Re: Everspring SP103 rörelsesensor som bråkar

Inlägg av Dede »

Har fått flytta min eftersom avståndet blev för långt där jag ville ha den. Så kan inte säga hur den fungerar i kyla eftersom den hade problem med räckvidden. det jag kan tänka mig är att batteritiden blir lidande. funktionen annars bör inte påverkas nämnbart.
Har fått problem med 4.017 beta i HC2:an att den markeras som död lite då och då. Innan dess fungerade den helt OK.
Ibland verkar reaktionstiden vara ganska lång men det tycker jag även Fibaros rörelsedeckare har. Ibland går det fort med lång räckvidd, ibland långsamt med kort räckvidd. Verkar som de måste vakna ibland och då är de långsamma.

Ska den sitta skyddat från regn? Min satt ute och det gillade den inte. Kom in fukt i sensordelen så fick öppna upp den och torka ut.
Ska den sitta skyddat från regn så hade jag nog satsat på en Fibaro. Den är överlag bättre än SP103 sen får du lite extra funktioner som kanske inte är nödvändiga men ganska trevliga även om de inte är så exakta (ljussensor, temperatur)
Den är dessutom mycket lättare att rikta om och plocka ned om man behöver göra det. SP103:ans fästplatta är usel om man ska montera den i taket. Små skruvar som har en förmåga att försvinna. Sen kan man inte vrida den utan måste fästa om plattan.
NoiseMaker
Gillar hemautomation
Inlägg: 45
Blev medlem: 06 dec 2013, 23:06
Ort: Norra Sverige, vid kusten

Re: Everspring SP103 rörelsesensor som bråkar

Inlägg av NoiseMaker »

Ok, tack för svar.

Antar att det är den här du tänker på när du säger satsa på en Fibaro. I mina ögon ser den inte ut att vara så lämplig att placera utomhus...

Funderar på om det inte skulle gå att sätta en billig Kina-PIR till en Z-wave-brytare. Eller 1-wire (fast det bär emot att blanda in ännu en pryl utöver Z-wave och RFXTrx. Går ju också att koppla en PIR direkt till GPIO:arna på min Hallonpaj. (Det är alltså en sådan mitt system snurrar på. Har varit igång några månader och det funkar rätt schysst. Två temp/fukt och en temp. Fem mottagare i uttagen för fönsterbelysning. That's it. Funderar på att investera i Z-wave, därav mina frågor.)

(Ursäkta eventuellt dåligt språk. Somnar nästan där jag sitter så jag ids inte läsa igenom och korrigera.)
Dede
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 jan 2014, 23:06
Ort: Annelöv

Re: Everspring SP103 rörelsesensor som bråkar

Inlägg av Dede »

Så länge den inte utsätts för direkt fukt så verkar den klara sig bra. Har haft vår under taket på entrén i några månader utan att den har klagat.
Hade nog inte placerat någon av dessa där de utsätts för regn. SP103:an gillade det inte i alla fall.
Fredward72
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 jul 2015, 00:38
Ort: Sjuntorp

Re: Everspring SP103 rörelsesensor som bråkar

Inlägg av Fredward72 »

Sitter just nu själv och svär åt SP103, HC2 LIte , ZWave .
Vilken av dom som är orsaken till strulet är omöjligt att reda ut.

Har haft samma strul som de ovan i tråden.
Ena sekunden är allt bra och senare så har den låst sig i breached , får ej kontakt, reagerar inte etc
Trodde att det skulle vara lätt att sätta den på altanen 15 meter bort men icke....
Sätter mig och läser specen för att förstå hur parametrarna skall sättas och blir om möjligt ännu mer förvirrad.
Tyvärr svårt att veta i min H2 Lite om kommunicationen funkar eller inte alls når fram.
Finns inte mycket debug info att krama ur burken.

Jag är lite över 40 och jobbar med programmering av ganska komplexa fordonssystem,
vad att läsa specar på givare, sensorer mm men fattar inte alls vad dom vill säga i följande stycke somkommer senare.

Vad är det för phase dom pratar om?
Value 0x00 = Off det fattar jag men
vad innebär 1-99 resp 100 -127 ?
och vad menas med 0xFF=255 ??

Följande log spottade HC2Lite ur sig när jag satte SP103an 1meter ifrån HC2Lite burken.
Denna loggen kom ut:

[00:57:34] ID 20: Set parameter 1, value = 127
[00:57:34] ID 20: Received parameter report, value = 255
[00:57:34] ID 20: Set parameter 3, value = 1
[00:57:35] ID 20: Received parameter report, value = 1

Set =127 men recieved = 255 ??

Tacksam för hjälp./F


*******************************COPY PASTE **************************************************
Configuring the Phase Level of ON Command
The Configuration parameter that can be used to adjust the phase level of ON
command is transmitted is Configuration Parameter # 1. This parameter can be
configured with the value of 0 through 127.
Value 0: Set Device OFF(0x00)
Value 1-99: Set Device On (1-99)
Value 100-127: Set Device On to the last phase (0xFF)

Note: 0xFF means the device will be on to the last phase before the device was turned off.
*********************END COPY PASTE *************************
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Everspring SP103 rörelsesensor som bråkar

Inlägg av elf98 »

15m är för långt. Generellt fungerar 5-10m.

Språkförbistring i översättningen. Låter som Phase är vilket kommando som ska skickas när rörelse detekterar. Sista bör vara toggle.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Dede
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 jan 2014, 23:06
Ort: Annelöv

Re: Everspring SP103 rörelsesensor som bråkar

Inlägg av Dede »

Vår SP103 sade upp sig för gott nu. Har falsklarmat och varit allmänt bråkig ett tag. Såg fukt bakom plastlinsen till sensorns så öppnade upp för att torka ut det.
Kretskortet var ärgat och en kondensator hade helt släppt så den var utom räddning.

Finns det någon rörelsesensor som fungerar ute (skyddad under tak) och noterar rörelse på 10-12m?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Everspring SP103 rörelsesensor som bråkar

Inlägg av elf98 »

Eversprings är den som har högst ip klassning.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Dede
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 jan 2014, 23:06
Ort: Annelöv

Re: Everspring SP103 rörelsesensor som bråkar

Inlägg av Dede »

Gissar att det är SP103 med IP44 som ska vara bäst.
Den verkade inte klara sitta under vårt entretak. Vet inte om det är kondens som bildats i den med tanke på att den var fuktig invändigt.
Satt ca 30 cm in så i stort sett omöjligt att den blivit utsatt för regn.
IP44 ska ju innebära Striltät så lite droppar ska den klara.
Skriv svar