Migrering från RJ11 till RJ12

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Migrering från RJ11 till RJ12

Inlägg av Dowser »

Hej,

Tänkte först skriva dethär som ett support-mail, men kom på att jag kanske inte är ensam om funderingarna, så det blir en post här istället. :)

Mitt 1-wire nätverk är hitils byggt med seriell adapter, strömmatare och RJ-11 kabel.
Nu har jag äntligen fått en kabel som fungerar med min 1-wire weather instrument som jag köpte direkt från AAG-electronica och skall slutföra den installationen.
Samtidigt håller jag på och byter mät-dator och har skaffat en USB-adapter istället.

Men då är frågan hur jag skall göra med kablarna....

Målbilden är den nedanstående.
Där det står USB-interface är det idag ett seriellt interface och en ström-injektor som drivs av en USB-laddare.
Alla kablar utom den till 1-wire weather instrument och regnmätar-räknaren är gammla RJ-11 kablar från temperatur.nu
Förgreningarna är blandade typ A & B förgreningar från temperatur.nu
Kabeln till 1-wire weather mätaren är en ny RJ12 kabel, med 1-wire weather-specifik ände.
Kabeln till regnmätaren är ännu inte införskaffad, då jag skall placera om den på ett bättre ställe.
Bild

Frågan är då, hur skall jag göra när jag bygger om?
Skall jag byta samtliga förgreningar till RJ12 och dra nya RJ-12 ledningar i "stammen" eller räcker det med att byta interface?
Skall jag återanvända ström-injektorn, och i så fall var?

Troligtvis önskar jag förlänga nätverket via en förgrening vid regnmätaren och därifrån sätta någon eller några temperatur-sensorer i marken.
(Men jag har lovat frugan att få igång vind och regnmätaren innan jag köper nya sensorer. :D )

Hitils fungerar allt utmärkt utan några problem med längder etc.
I och med att de jobbigaste kablarna redan är dragna så är det inget större problem att fästa en ny kabel i dem och dra om dem, och kablarna är ju ingen större kostnad. Så om det räddar mig från eventuella problem i framtiden gör jag gärna det istället för att leta efter svårdiagnosticerade fel.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Re: Migrering från RJ11 till RJ12

Inlägg av elf98 »

Fungerar nätet bra finns det inte någon anledning att byta!

Det kan ju dock vara bra att märka upp vilka kontakter som är rj11 och vilka som är rj12, så blir det lättare att bygga ut i framtiden.

Om du köper förlängningkabel från temperatur.nu och skall ansluta den till en (gammal) rj11-förgrening är det bara att skriva som kommentar att ena änden skall kontakteras med rj11.

Visserligen blir nätet lite "snyggare" designmässigt om det är samma kontakteringsprincip rakt igenom, men det är ju inte så ofta man grejjar med nätet.

Jag har inte bytt ut alla mina rj11-kontakter i mitt nät.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Okej, trevligt!

Vad gäller strömmatningen, nu har jag ju en separat strömmatning, men USB-enheten har ju sådant inbyggt.
Kan jag behålla injektorn på samma plats, trots att jag byter från seriell till USB, eller skall jag ta bort den?
Alternativt, kan jag vinna något på att placera den "senare" i nätet?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Du kan ev vinna något på att placera den sernare i nätet. Mät spänningen i slutet av nätet, är den låg, kan du ansluta spännignsinjektorn på lämpligt ställe.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar