Hur svårt att köra z-wave på en pi

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
look2
Gillar hemautomation
Inlägg: 37
Blev medlem: 04 sep 2008, 11:46
Ort: arboga

Hur svårt att köra z-wave på en pi

Inlägg av look2 »

Tjabba !

Går i tankarna att använda lite z-wave hemma, men funderar på hur jag vill göra.
Jag vill ha det billigt, iallafall till att börja med, och jag vill kunna ändra så mycket som möjligt själv i gui och liknande.

Skulle vilja ha en ritning av min lägenhet där jag kan se vilka lampor som är tända och släckta, klicka på dem för att ändra status, dimmra osv.
Testade openremote lite snabbt och det verkar kunna göra det jag vill.

Frågan är om man skall ha en pi med det extra kortet eller om man skall ha usb stickan. Vilken är stabilast/enklast att få att fungera?
Sedan funderade jag på en annan sak. Den körs ju på ett minneskort, och minneskort skall man väl inte ha så mycket skriv/läs access till. Vet inte exakt hur systemet fungerar, men jag antar att det kommer att bli en del access till kortet när på/av status och andra värden skall skrivas. Även access när man surfar in till den för att kolla. Är detta ett problem? Kan man ha en mysql server på en annan maskin dit alla värden skrivs? Kan man även köra 1-wire i samma pi? Eller skall man ha en separat för det? Eller skall man istället läsa temperatur via z-wave enheter? Hur pass mycket dyrare blir dessa?
pixi
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 150
Blev medlem: 11 mar 2008, 10:53
Ort: Målsryd
Kontakt:

Re: Hur svårt att köra z-wave på en pi

Inlägg av pixi »

Halloj.
Själv kör jag både Razberry, 1wire, tellstick, rfxcom på en pi och det har rullat i ca 2 år problem fritt. Mjukvaran för Razberry har mycket stora config möjligheter med blandannat möjlighet till planritning och hem automation.. Sedan om man är lite haj på javascript så kan du presis göra vad du vill.
Kan och orkar du dra kabel till 1-wire så kommer du u dan mycket mycket billigare, plus att du kan koppla in mycket med än bara temp till ett bra pris.
Andreas
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hur svårt att köra z-wave på en pi

Inlägg av larky »

Jag tycker USB ger mer möjligheter än ett instickskort för Z-wave, men lika enkelt att komma igång med båda.
1-wire spelar det ingen roll var du kör, owserver löser den biten.
Ska du ha många tempgivare så skulle jag idag välja 1-wire om du kan dra kabel snyggt, eller "trådlös 1-wire" med en RXFcom och några kort från foogadgets om trådlöst är det enda som funkar.
look2
Gillar hemautomation
Inlägg: 37
Blev medlem: 04 sep 2008, 11:46
Ort: arboga

Re: Hur svårt att köra z-wave på en pi

Inlägg av look2 »

Tackar för svar.
Så det spelar alltså inte så stor roll om jag använder usb stickan eller insticksmodulen för z-wave.

Men om jag använder insticksmodulen för z-wave så får jag använda usb för 1-wire eftersom kortet tar upp all plats?

Vad jobbigt det blev, när båda fungerar lika bra, hade velat ha ett svar som säger. Detta är bra, det andra är skit :)

Kan man låta razberryn skapa grafer och agera webbserver, eller är det dumt? Bättre att låta en annan maskin göra det?

Tänkte nog att man skulle skriva tempvärdena i en mysql databas en gång i minuten och lagra det på en annan maskin.

Sedan har man ytterligare en maskin som agerar webbserver för temperatur via 1-wire och även styrning av z-wave. Så pi'en agerar egentligen bara gateway. Men det kanske är att krångla till det i onödan?
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hur svårt att köra z-wave på en pi

Inlägg av larky »

Tja, det går att fördela hur du vill. Med en USB-hubb (spänningsmatad) kan du utan problem köra 1-wire via USB, RFXtrx433E USB och Z-wave USB på samma RPi om du vill, och att göra enkla grafer med RRD eller annat är inga problem att orka med.
Lagra data på en annan maskin eller i molnet så att allt inte ligger på ditt SD-kort.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hur svårt att köra z-wave på en pi

Inlägg av supportM »

Du kan ju bygga en pi-cluster med flera stycken som samverkar ;)
Att köra flera webbservrar på samma Pi är nog inga problem om det är få anrop, men om den ska göra flertalet tunga beräkningar (typ rita grafer med mera) och samtidigt "serva" ett gäng anslutningar kan det bli lite problem. Men om du bara ansluter till den själv och beräkningar sker "vid behov" och inte automatiskt, så borde det fungera.

//Jonas, m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
NoiseMaker
Gillar hemautomation
Inlägg: 45
Blev medlem: 06 dec 2013, 23:06
Ort: Norra Sverige, vid kusten

Re: Hur svårt att köra z-wave på en pi

Inlägg av NoiseMaker »

Raspberry Pi B+ har dessutom fyra USB-portar. Jag har inte själv kommit så långt än, men det kan ju vara en bra idé att ha någon form av automatisk backup på alla inställningar och databasen. Det händer ju både nu och då att minneskort blir korrupta.
Mirar
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 dec 2014, 19:44
Ort: Sundbyberg

Re: Hur svårt att köra z-wave på en pi

Inlägg av Mirar »

Jag kör en Razberry (z-wave.me), det var rätt smidigt. Jag hade en Aeon Labs-sticka innan som alltid krånglade.

Jag har även en Tellstick Duo på USB-hub på den. (Och låter hubben strömsätta Pi'n också. Det exploderade inte.)
micksel
Gillar hemautomation
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 jan 2015, 12:22
Ort: Skogås

Re: Hur svårt att köra z-wave på en pi

Inlägg av micksel »

Intressant tråd,
Så ingen större skillnad mellan:
Z-Wave Series 2 USB Controller - Aeon Labs
Z-Wave.Me USB Stick
RaZberry gen5

Inte gällande störning m.m?

Lite fundersam gällande strömförsörjningen.
Tänk införskaffa en Pi Mod B+, RFXTrx433U och någon av ovanstående Z-Wave controllers men räcker det att endast strömförsörja allt med en 5V, 2A eller måste jag använda en USB hubb med ström?
tlagren
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jan 2014, 21:44
Ort: Sörberge

Re: Hur svårt att köra z-wave på en pi

Inlägg av tlagren »

Jag funderar också på vilken controller jag ska köpa och är väldigt kluven. Kollar man runt så säger vissa att de bytt från Razberry till en USB variant och tvärt om så det är svårt att avgöra vilken som funkar bäst utan att ha provat. För min del så blir det nog en USB, men mest för att jag har ett 1wire system som använder GPIO kontakterna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
micksel
Gillar hemautomation
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 jan 2015, 12:22
Ort: Skogås

Re: Hur svårt att köra z-wave på en pi

Inlägg av micksel »

jag velar mellan Z-Wave.Me USB Stick & RaZberry gen5 (Båda nya generationen av Z-wave), kommer ju ha lediga USB portar eftersom den har 4st och kommer använda en till RFXtrx433E USB 433.92MHz Transceiver så finns 3 lediga men väldigt svårt val
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur svårt att köra z-wave på en pi

Inlägg av Niklas »

Jag föredrar usb. Om något händer med pajen så är det lätt att flytta stickan.
micksel
Gillar hemautomation
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 jan 2015, 12:22
Ort: Skogås

Re: Hur svårt att köra z-wave på en pi

Inlägg av micksel »

Niklas skrev:Jag föredrar usb. Om något händer med pajen så är det lätt att flytta stickan.

smart tänkt :)
Isaksson
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jun 2011, 07:56
Ort: Västervik

Re: Hur svårt att köra z-wave på en pi

Inlägg av Isaksson »

Måste bara säga att det är ju faktiskt inte mycket svårare att flytta en RaZ till en ny Rpi om olyckan skulle vara framme. Det blir ju en renare installation med en RaZ som får plats i "skalet" istället för en extern usb.
micksel
Gillar hemautomation
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 jan 2015, 12:22
Ort: Skogås

Re: Hur svårt att köra z-wave på en pi

Inlägg av micksel »

fördelen måste vara att du kan plugga in usb i en annan dator medans RPi är på reparation eller byts ut;) antar att du tänkte något sådant Niklas?
Skriv svar