Projekt: Oregon Scientific WMR928

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Projekt: Oregon Scientific WMR928

Inlägg av elf98 »

Nu har jag äntligen börjat med projektet att få igång en väderstation!

Det blev en Oregon Scientifc WMR928 med ett par extra innegivare från Safecast.se.

Tanken var att jag skulle använda min router Asus wl500g Delux för att kommunicera med väderstationen. På routern körs OpenWRT - OpenWrt is described as a Linux distribution for embedded devices.

Det visade sig vara lite klurigare än jag först trodde. De usb->rs232 adaptrar jag hade hemma fungerade inte med väderstationen alls (de verkar enbart ha TxD och RxD implementerade), och det rs232-interface jag byggde gick inte heller att få helt kompatibelt med väderstationen.

Nära att ge upp i frustration kom jag på att jag sett en USB->rs232 adapter hos Jula. En sådan inhandlades och visade sig vara en helt fullvärdig rs232-port! Helt plötsligt lyckades jag få en massa skräp/ascii via /dev/usb/tts/0!

Nästa steg var att porta någon lämplig mjukvara till routern som har en mipsel-proccessor. Det protokoll som väderstationen skickar data med är kompatibelt med det för WMR918/968, och det finns ett par mjukvaror för wmr918/968 som redan fungerar på routern. Tyvärr går det inte att få ut information från de extra innesensorerna via de befintliga mjukvarorna. Efter lite googlande hittades WMR928D software package for linux.

Ett problem kvar... Mjukvaran måste korskompileras för mipselprocessorn! OpenWrt building packages howto visade sig vara en mycket bra sida för att lösa problemet. Efter en del strul hade jag en binär som var kompilerad för routern.

Det fungerade! :D

Så nu har jag en väderstation med en massa trådlösa sensorer och jag kan hämta data från väderstationen via min router!

Den nuvarande routern verkar ha någon form av hårdvarufel, USB-chippet resettas lite nu och då. Det leder till att filsystemet på usb-minnet som används för att spara data blir korrupt.

En ny router (Asus wl500g Premium) kommer att införskaffas för att agera väderserver.

Bilder på projektet kan läggas upp om någon är intresserad.

Mer info kommer så snart något mer händer i projektet!
safecast
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 10 nov 2006, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Hej,

Kul att du fick snurr på det!!

Nu blev jag lite ställd, vilket händer alltför ofta..

Protokollet du länka till var ingen nyhet, men beskrivningen av sensorerna i det var det. Enligt det skulle sensorn THGN228 skicka datat till sensoridentitet TH vilket är som alla andra men som identitet 0!!

Eftersom dom andra sensorerna använder 1-3 innebär ju det att man kan haka på 4! extra sensorer och inte 3 som jag alltid inbillat mej..

Måste testas på måndag. En extra sensor är jäkligt viktigt..

Hitta lite länkar föresten när jag surfa någon natt om tyskar som bytt ut temperatur sensorn mot en fotodiod. Det är ju också jäklans tufft, för då får man in solljus också!

Mvh
Rickard
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

safecast skrev:Protokollet du länka till var ingen nyhet, men beskrivningen av sensorerna i det var det. Enligt det skulle sensorn THGN228 skicka datat till sensoridentitet TH vilket är som alla andra men som identitet 0!!
Inte för att jag vill vara någon glädjedödare, men th0 är normalt den temperatur-/hygrometer-sensor som används ute... Så antingen kan du ha tre innesensorer och en ute, eller 4 inne!
safecast skrev:Hitta lite länkar föresten när jag surfa någon natt om tyskar som bytt ut temperatur sensorn mot en fotodiod. Det är ju också jäklans tufft, för då får man in solljus också!
Nu har jag inte analyserat innanmätet på någon av delarna, men jag antar att temperaturen mäts via någon form av ntp/ptc-resistor. Detta motstånd borde rätt enkelt kunna bytas mot någon annan skoj sensor. Enklaste hacket är antagligen en fotodiod där resultatet tolkas binärt.

Nu kommer jag iofs att behöva alla sensorerna som finns tillgängliga, men det är väl ett rätt kul hack för framtiden!
safecast
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 10 nov 2006, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Inte för att jag vill vara någon glädjedödare, men th0 är normalt den temperatur-/hygrometer-sensor som används ute... Så antingen kan du ha tre innesensorer och en ute, eller 4 inne!
Precis vad du är... Och ja. I displayen vet jag inte vad som visas men som det står är THGN228 egentligen tänkt för WMR112 som ute.

Jag måste kolla mina loggar och program vilket tyvärr är på jobbet men det står att utomhus sensorn identifierar sig som sensor MUSHROOM. Vilket fortfarande betyder att det finns 4 positioner för TH. Å andra sidan finns det isåfall ytterligare 4 positioner för T så jag blir lite tveksam till min argumentation.. Är du säker på att utesensorn inte kommer som

11111111 11111111 00000011 ?

/R
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

safecast skrev:Jag måste kolla mina loggar och program vilket tyvärr är på jobbet men det står att utomhus sensorn identifierar sig som sensor MUSHROOM. Vilket fortfarande betyder att det finns 4 positioner för TH. Å andra sidan finns det isåfall ytterligare 4 positioner för T så jag blir lite tveksam till min argumentation.. Är du säker på att utesensorn inte kommer som

11111111 11111111 00000011 ?
Jag är ju än så länge novis på området, men mushroom är vä i princip ett alias för th0. All dokumentation jag sett/läst har sagt att utesensorn har id th0.
Hur sensorn identifieras binärt har jag inte tagit reda på...
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Update:

Nya Asus-routern har anlänt och allt verkar fungera prima! Om någon vecka eller så kommer grafer från väderstationen att kunna beskådas via temperatur.nu!

Helt sjukt smidigt att använda en billigt, tyst och energisnål router för att kontinuerligt logga väderdata!
Skriv svar