Aktivera siren Vision VIS_ZM1601 från t.ex. dörrvakt

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
hansdavid
Wannabe

Aktivera siren Vision VIS_ZM1601 från t.ex. dörrvakt

Inlägg av hansdavid »

Jag har försökt att få en Vision VIS_ZM1601 siren att triggas från sensor (t.ex. rökdetekter, dörrvakt eller vanlig brytare)
Från en Fibaro Home Center 2 funkar den klockrent. Kan aktiveras/avaktiveras från HC2. Det jag vill göra är att ifall strömmen går hemma kunna associera denna siren till sensorer.
Jag har försökt associera den med
- En brytare
- En fibaro rörelsesensor
- En fibaro dörrvakt

Sensorerna ovan kan utan problem styra andra brytare som jag har, så funktionen fungerar i stort. Får i HC2 ange vilka brytare som ovan sensorer skall associeras till och om jag väljer de brytartyperna jag har så fungerar det.

Dock om jag istället för brytarna associerar sensorerna (och en av brytarna som jag har) till sirenen händer ingenting. Jag kan t.ex. i dörrvakten även ställa om vilken typ av meddelande som skall skickas ut. Antingen BASIC_SET och ALARM (av lite olika smaker), men jag får inte sirenen att lösa ut hur mycket jag än försöker.
Läser man manualen verkar det som att sirenen enbart tar ALARM ramar, men det är inte alls tydligt skrivet.
Vad kan jag göra fel. Försöker använda flera sensorer/triggers och dessa kan styra andra brytare jag har, men inte sirenen.

Det finns en till siren Z-Wave Everspring Siren. Funkar den bättre ur detta hänseende kanske?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Re: Aktivera siren Vision VIS_ZM1601 från t.ex. dörrvakt

Inlägg av supportM »

Hej!
Ursäkta sent svar. Vi har tyvärr inget bra svar just nu, men vi ska försöka undersöka det till nästa vecka.
Såvida inte någon annan har en idé? :D

//Jonas, m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
hansdavid
Wannabe

Re: Aktivera siren Vision VIS_ZM1601 från t.ex. dörrvakt

Inlägg av hansdavid »

Jag har nu även provat "Z-Wave Everspring Siren" och får samma resultat. Får inte till en association av t.ex. en dörrvakt mot denna siren heller. Gissar att antingen jag gör fel (jag använder HC2 group 1 association för dörrvakten) men den löser inte ut annat än att jag via HC2 slår på den via GUI eller LUA. Jag lägger inte mer tid på detta.
Dock måste jag säga att det var rejält krut i Everspring sirenen, så vill man ha en siren som låter och är Z-wave så kan den rekommenderas.
/Hans-David
Skriv svar