Köpte två st Fibaro Brandvarnare i Augusti. packade upp dessa igår (!), men de fungerar verkligen inte.
Dels tog det en och en halv evighet innan jag lyckades inkludera dom i HC2, och därefter så får larmar dom inte på
rök - Prövat utsätta dom för all möjlig rök under lång tid.
Hur går man tillväga för att reklamera? Dessa vågar man ju verkligen inte lita på, och rekommenderar att ingen annan köper dom heller, rena
skräpet.
Exakt hur testar du smoke detektorn? Rökspray? eller håller du en släckt tändsticka under? Det måste komma in en hel del rök för att den ska trigga.
Så här skriver Nexa om att testa deras brandvarnare
Hur testar man själv en brandvarnare?
Du kan göra en enkel test genom att trycka in ”testknappen” Då skall brandvarnaren tjuta. Vill man testa/prova brandvarnaren med rök, så rekommenderar vi att göra detta i ett utrymme som lätt kan ventileras efteråt.
Ex: Använd bunke / hink som hjälpmedel.
1. Sätt eld på papper/tyg eller liknande på en plan yta.
2. Släck den lilla branden så rök uppstår.
3. Placera bunke/hink över röken och lägg in en brandvarnare – den bör starta relativt omgående eller inom 10-20 sekunder.
Denna test kan tyckas vara omständlig, men det är samtidigt viktigt att ”simulera” en rökutveckling i kombination med brandvarnarens funktioner och utformning.
En brandvarnare ”matas” med rök uppifrån och ner in i brandvarnaren om den är riktigt placerad i tak, att testa/prova en brandvarnare med röken från ett släckt ljus/tändsticka eller för den delen cigarettrök är INTE att rekommendera, och ger heller inte ett verkligt händelseförlopp.
Jag testade med att starta en mindre brand i en kastrull =) Hade ett ugnsgaller en bit ovanför som brandvarnarna låg på, så dom tog emot röken från "rätt håll" =)
Först testade jag bara med ett gäng tändstickor, därefter med papper, och därefter med kompremerat sågspån som används för att tända kaminer, och även att blåsa ut stearinljus.
Har läst att det är rätt många som har problem att få dessa brandvarnare att trigga - Vissa triggar omgående med liknande tester jag genomfört, och andra inte alls..
Jag ska testa med att innesluta röken i hink enligt instruktionen från dig.
Mmm.. även trippelklicken på B-knappen strular tyvärr på båda... Fick hålla på närmare en timma på att försöka inkludera dom, och då låg dom ovanpå HC2an =) Även exkludering tog lång ett antal försök.. Ingen indikation på brandvarnaren (ljus/ljud) heller när jag trippelklickar heller..
Det var lite strul för att få mina inkluderade också men jag kör Domoticz. Jag eldade tidningspapper och mina reagerar. Den behöver en stadig tillförsel av rök då den kollar flera gånger för att konstatera om det verkligen är rök eller ej. Det står i manualen hur den gör det när den märker av eventuell rök.
Du kan ju testa fabriksåterställning också. Håll in tills den piper till. Vänta tills den kommer till gul meny (gul led) och tryck då på knappen en gång.
Att de har inkluderats bekräftas av ett pip och grön led.
Man kan ta reda på om den har tagit ändringarna genom att hämta aktuella värden från den. Det bör gå i HC2an? Trippelklicka så att den vaknar och får förfrågan om värdena.