Skillnad mellan Tellstick Duo och RFXtrx433E?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Erik-NA
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Skillnad mellan Tellstick Duo och RFXtrx433E?

Inlägg av Erik-NA »

Vad är den funktionella skillnaden mellan Tellstick Duo och RFXtrx433E?
Home Assistant och z-wave
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Skillnad mellan Tellstick Duo och RFXtrx433E?

Inlägg av elf98 »

RFXTrx433 har bättre stöd för sensorer och en stabilare firmware.

Tellstick Duo är enklare att använda.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Erik-NA
Kontakt:

Inlägg av Erik-NA »

Tack för svar.

Funderar på en Raspberry PI med stöd för både Z-wave och 433 MHz. Det låter därmed som en RFXtrx433E skulle fungera bättre än en Duo.

Tanken är att börja styra utomhusbelysningen och en motorvärmare med fjärrströmbrytare. Tänkte då använda 433 MHz eftersom z-wave är betydligt dyrare men kanske inte nödvändigt? Hade tänkt skaffa en externt antenn och placera den på vinden för att öka räckvidden.

Nästa steg är att styra radiatorerna med StellaZ Radiator Thermostat (om inte motorn i termostaten låter för mycket i sovrummen?) och även bygga en krets som simulerar innegivaren (one-wire?) för att kunna styra innetemperaturen när man eldar i braskamin då rummen längst bort från kamin annars blir kalla pga innegivaren påverkar framledningen.

Tänkbara framtida utökningar är Oregons väderstationer via 433 MHz, och kanske även ett huslarm bestående av rörelsesensorer, dörrbrytare och brandvarnare via Z-wave?

Har läst en del intressanta trådar här på forumet om programvara. RaZberry och Domoticz verkar vara en framkomlig väg?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

På en R-Pi är helt klart RFXTrx att rekommendera.

Har inte testat Domoticz själv, så där får någon annan fylla i!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
flyvert

Inlägg av flyvert »

elf98 skrev:Har inte testat Domoticz själv, så där får någon annan fylla i!
Kan bara hålla med elf98:s kommentarer.

Tellstick (jag kör Net-varianten o deras gratis-features på Telldus Live) sköter galant trivselbelysningen och med ett användargränssnitt som inte kräver högskoleutbildning. Att läsa temperatur o slå på motorvärmaren lagom tidigt borde inte vara något problem här - med Net varianten krävs inte heller nån PC eller Raspberry.

Tellsticks svagheter är att den stöder få enheter o har i vissa fall svårigheter att sköta detta (tex Oregon o Clas Ohlsons givare lirar inte i alla lägen trots att sändare o mottagare ligger på samma köksbord...).

RFXTRX med RPi o Domoticz är nog stabilare, stöder fler enheter men är samtidigt krångligare att konfigurera.

Jag fick nog med Tellsticks instabilitet map vissa givare o räckvidd o köpte mig en RFXTRX som jag låter "logga Tellstickens förehavanden med trivselbelysningen" o dessutom använder för att skjuta in diverse givares värden i min hemautomationsdatabas (MySQL) via sk Lua-skript.

I vilket av fallen är valet av antenn o dess placering av essens! Medföljande antenner är nog av "lowest bidder typ" o man borde kunna få bättre prestanda med en mer påkostad antenn. Har själv övervägt att sätta en RPi eller Net dosa uppe på kallvinden med en upp och nedvänd 1/4 antenn med jordplan (googla efter bilder på "1/4 with ground plane") för att "stråla" ned i huset o dess källare istället för att stråla o lyssna av rymden ovanför - har inte gått i sjö med detta ännu dock...
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Erik-NA
Kontakt:

Inlägg av Erik-NA »

Tack för svar. Det får bli en RFXTRX om jag slår till
Skriv svar