elf98 skrev:Har inte testat Domoticz själv, så där får någon annan fylla i!
Kan bara hålla med elf98:s kommentarer.
Tellstick (jag kör Net-varianten o deras gratis-features på Telldus Live) sköter galant trivselbelysningen och med ett användargränssnitt som inte kräver högskoleutbildning. Att läsa temperatur o slå på motorvärmaren lagom tidigt borde inte vara något problem här - med Net varianten krävs inte heller nån PC eller Raspberry.
Tellsticks svagheter är att den stöder få enheter o har i vissa fall svårigheter att sköta detta (tex Oregon o Clas Ohlsons givare lirar inte i alla lägen trots att sändare o mottagare ligger på samma köksbord...).
RFXTRX med RPi o Domoticz är nog stabilare, stöder fler enheter men är samtidigt krångligare att konfigurera.
Jag fick nog med Tellsticks instabilitet map vissa givare o räckvidd o köpte mig en RFXTRX som jag låter "logga Tellstickens förehavanden med trivselbelysningen" o dessutom använder för att skjuta in diverse givares värden i min hemautomationsdatabas (MySQL) via sk Lua-skript.
I vilket av fallen är valet av antenn o dess placering av essens! Medföljande antenner är nog av "lowest bidder typ" o man borde kunna få bättre prestanda med en mer påkostad antenn. Har själv övervägt att sätta en RPi eller Net dosa uppe på kallvinden med en
upp och nedvänd 1/4 antenn med jordplan (googla efter bilder på "1/4 with ground plane") för att "stråla" ned i huset o dess källare istället för att stråla o lyssna av rymden ovanför - har inte gått i sjö med detta ännu dock...