Så har nätet blivit bortåt hundra meter med diverse termometrar, IO-kort etc.
Blir väl några meter till och kanske LCD-skärm eller liknande framöver.
I takt med att man bygger på det mer och mer börjar man fundera på livslängden på grejorna, huset är ju en långsiktig investering och man vill ju att 1wirenätet ska hänga med hela vägen.
Hur länge håller grejorna, vilka "krascher" har ni varit med om och vad berodde de på?
Var finns de svaga punkterna och vad kan man göra åt dem?
Jag har i omgångar byggt om mitt nät när jag flyttat. Jag har oftast varit lat och tagit nya prylar...
Det som gått sönder för mig under 10 år är 1st DS18S20. Kan ha berott på att jag la 9V på +5V benet. När saker har strulat har det varit glappkontakt i fulskarvar. Sedan jag gick över till rj-kontakter har det inte varit några problem med glapp.
Jag har inte någon MTBF-data men noggrannheten sjunker över tid för de flesta sensorerna.
Min äldsta DS18x20 är från 2001, och jag tror att den fortfarande används.
Jag har dödat en sensor med lödkolven då jag av någon anledning började löda på en sensor i drift och en blixt mellan lödkolv och sensor dödade den.
Några sensorer har dött av bristfällig fuktisolering när jag mätade vattentemperatur i en sjö.
Bra kabel, vettiga kontakter och bra fuktskydd så håller det länge.
Har funderat på skyddskortet, själva 1wirenätet sträcker sig inte utanför huset (bara en dryg decimeter, utetemperaturen...)
Däremot har jag t ex en magnetkontakt på brevlådan och det är ju tio meter kabel dit - skulle det vara idé att sätta ett skyddskort efter det IO-kort den magnetkontakten är kopplad i?
När du skriver att känsligheten sjunker antar jag att det ändå handlar om ganska små förändringar? Någon enstaka tiondels spelar ingen roll för mig...
Det låter inte särskilt troligt att överslag ska ledas in via brevlådan! Om brevbäraren är riktigt arg kanske det blir en urladdning!
Skämt åsido, skyddskortet skulle fylla sin funktion om du monterar det på det sätt du beskriver. Skulle det bli något överslag i slingan som går utanför huset kommer IO-kortet att gå sönder men skyddskortet skyddar förhoppningsvis 1wire-nätet i övrigt.
Jag har inte någon data över exakt hur noggrannheten försämras över tid. Data från de sensorer jag använt har jag inte sett några stora förändringar på - det är allt jag har att gå på.
OK, då lägger jag nog de pengarna på hög istället tills det blir dags att unna sig det feta 8-kanalers IO-kortet med reläutgångar
Man börjar ju som sagt bli lite sugen på LCD också...
På senaste tiden har mina tempsensorer (DS1820?) börjat lägga av och orsaka kortslutning i nätet. För någon månad sedan hände det på en gren och nu på en annan. Då alla andra på samma gren faller bort, och då det mesta är lött och inbyggt är det ett elände med felsökning. Grejorna är väl snart 5 år gamla.
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Ja, via en hub. Först haveri på en kanal och senare på en annan. Du menar att spänningsmatningen skulle fallit ifrån? Får kolla det... Tack, jag återkommer!
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Nu har det blivit dax att ta tag i detta.
Har börjat syna den 6 Channel Hub som jag vill minnas att jag köpt på m.nu.
Det verkar ha varit en udda produkt, den nämns knappt här på forumet och knappt ens på nätet i övrigt.
Jag behöver veta vad den klarar att matas med (U och I), samt polariteten i kontakten, men finner inget datasheet.
Någon som vet eller kan länka?
Edit: Jag lägger ut detta bland support-ämnena istället!