Jag är helt ny på forumet.
Undrar om ni på ett förståeligt sätt kan förklara hur eller om det fungerar att utveckla sitt befintliga "system"
Jag har sedan 10 år tillbaka använt nexas mottagare för att styra belysning. Det har funkat.
Men nu vill jag även kunna styra det när jag inte är hemma. Tittat på nexas gateway men ändå känt att jag inte varit helt säker om det kommer tillgodose mina behov. Och när jag märkte att den börjar plockas bort från ÅF samt priset dumpas så började jag kolla runt.
Z wave, fibaro, Vera...vad är skillnaden?
Nu vill ni säkert veta vad jag vill uppnå.
Jag vill kunna tända/släcka/dimra taklampor,
Få info om någon öppnat altandörren när jag inte är hemma,
Styra motoriserade rullgardiner efter schema och manuellt samt i scenarion. Typ tv på=dra ner gardiner.
Det jag har i min lya idag:
Nexas inbyggda mottagare i väggkontakter som kan dimra (halogen)
Mottagare i stickkontakter som kan tända släcka lampor.
Jag har även en övervakningskamera som inte spelar in när något händer. Meddelar inte heller OM något rör sig när jag inte är hemma.
Jag använder multifjärr (logitech 1000) för att styra stereon.
Frågan är:
Måste jag byta ut samtliga mottagare för att kunna åstadkomma detta?
Framtiden säger led, så min önskan är ju att kunna dimra/tända/släcka led när jag byter ut lampor i taket. Har dock ingen lust att byta ALLT på en gång.
Vill helt enkelt köpa något som är framtidssäkert men även klarar av de gamla RF mottagare jag har idag.
Tacksam för hjälp!
Tänk att ni ska förklara det grundläggande för ett barn, vilka enheter behöver jag?
Man skall väl inte behöva vara programmerare för att kunna installera det?
Av just den anledningen skriver jag här, då jag bara blev mer förvirrad av att läsa befintliga trådar.

Ni är helt enkelt mycket smartare:)