Zipabox eller Vera Lite?

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
JayJay
Wannabe

Zipabox eller Vera Lite?

Inlägg av JayJay »

Har precis registrerat mig på detta forum för att hoppas kunna få lite goda råd och idéer. Jag har bestämt mig för att skaffa ett z-wave system och står i valet mellan Vera Lite och Zipabox. Dessa system verkar relativt enkla att komma igång med och lite billigare än Fibaro.

Just nu lutar jag lite åt Zipabox pga låg strömförbrukning, bra kompatibilitet med utrustning (enligt m.nu wiki-sida) samt utbyggbarhet med moduler för backup, zigbee mm ifall man vill utöka i ett senare läge.

Hur är era erfarenheter av dessa system? Styrkor/svagheter?

Tack på förhand.

/Jonas
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Re: Zipabox eller Vera Lite?

Inlägg av supportM »

Vera Lite funkar rätt så bra, i UI7 är det rätt smidigt att lägga till nya enheter då många finns "förinställda".
Zipabox verkar ha väldigt bra kompatibilitet men har inte provat den alls ännu, kanske skulle ta och göra det! Återkommer senare idag :)

//Jonas, m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
JayJay
Wannabe

Inlägg av JayJay »

Tack för info. Det vore intressant att höra från någon som testat Zipabox. Jag får intrycket att Zipabox är lite mer av ett oprövat kort som inte så många använder. Det är förstås ett minus...
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Tyvärr kommer vi inte testa den i nuläget, men det finns gott om videos som visar interfacet och hur man skapar skript osv.
Den är också utbyggbar med expansionsenheter för t.ex. ZigBee, 3G, 433MHz, batteridrift med mera, så smidigt att kunna expandera den efter eget behov.
Och som kronan på moset (?) verkar den också ha väldigt bra kompatibilitet med olika enheter i vårt sortiment.

Ja, så värst många har vi inte sålt, men det är några dussin ändå. Skulle vara intressant att höra vad kunderna tycker om den. :)
Vill du vara testperson? :D
torkel
Kontakt:

Inlägg av torkel »

Jag är också inne på samma spår.

Har ett tellstick baserat system idag, med både tellstick original och en net, samt en massa olika varianter av nexa-puckar. Det funkar, men jag tycker att jag springer in i dess begränsningar hela tiden numera. Framförallt att nexa-puckarna bara är envägs, vilket gör att man inte alltid har rätt status på grejorna om man ändrar dem manuellt. Det går inte heller att få ut effektförbrukningen, vilket man kan få ur en del av z-wave produkterna.

Spec-mässigt verkar zipaboxen trevlig, speciellt som att den är utbyggnad, med en 433MHz modul så bör man kunna migrera till z-wave efterhand. Nackdelen, om jag inte läst helt snett, är att den saknar "lokalt" - läge, dvs du måste gå via deras molntjänst för att kunna styra den. I stort sett alla appliance-lösningar har väl den begränsningen?

Det skulle vara intressant att se/göra en djupare jämförelse mellan olika (Z-wave) lösningar för att utröna deras begränsningar och möjligheter, framförallt tekniskt, men även hur stabila företagen bakom lösningarna är. Investerar man i ett nytt system så vill man ju helst att det ska finnas kvar om tio år.
rodak
Wannabe

Inlägg av rodak »

Testperson? ;-)

Sent from my LG-D802 using Tapatalk
torkel
Kontakt:

Inlägg av torkel »

Visst. Gärna! :-)
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

http://forum.m.nu/diskussionstradar-blo ... t3876.html

Hänvisar hit ;)
Vi har redan någon som skriver en liten introduktion om Zipabox Duo som vi hoppas få upp snart, men har ni andra idéer om sånt ni kan tänka er skriva om, säg till! :)
Kristiano
Wannabe

Inlägg av Kristiano »

Jag har haft (men sålt) en zipabox sedan tidigt 2013 så har en hel del att dela med mig. Dock så sålde jag den för drygt 6 mån sedan och säkert har det hänt en del sedan dess.
Men i grund och botten så ser jag lite zipabox som en lösning som försöka lösa så många protokoll och möjligheter så mycket som möjligt. Det är inte alltid så lätt. Lite som en restaurang som har 100 varmrätter.

I vilket fall så lyckas man bra, iaf ganska bra. Det som störde mig mest va den ständiga förändringen av "molnlösningen" då man de senaste åren befunnits sig i en beta fas. V1 har lovats så länge jag kan minnas. Men tiden har gått och än så länge ingen V1 men säkert är man närmare nu än på mycket länge.

Sent from my iPhone using Tapatalk
nicsim
Wannabe

Inlägg av nicsim »

Har använt deras zipabox duo sen den kom ut. Och jag är själv på väg att byta system då jag tappat förtroendet för bolaget.

Mitt största problem är egentligen inte boxen själv utan bolaget i sig.

Obefintlig kommunikation från bolaget om roadmap, uppdatering och fixar
Tomma forum löften som inte uppfylls
Bortplockande av forum trådar som är kritiska.
Support som är ojämn, känns nästan som dom väljer och vrakar i ärendena beroende på felen och ignorerar dom där dom vet dom har problem.

Boxen har mycket potential men här är sakerna jag har mest problem med.

För mig har 433 varit i stort sett värdelös. Missar mer kommandon en den lyckas med. Både inkommande och skickande.
Rangen på 433 är obefintlig, visst jag bor i ett cement hus men om man jämför med tellstick duo når den minst 3 gånger längre i huset.
Tappar kontakten med molntjänsten mycket ofta
Boxen startar om flertalet gånger i veckan och resettar då alla mina variabler då dom blankas ut vid reboot.
Upplevs som den är fortfarande i ett beta stadie, vilket i sig själv nog stämmer då v1.0 inte ännu är släppt.

Som sagt detta är min personliga uppfattning och hoppas de som är intresserade av produkten gör sin egen undersökning för att se om den passar just er.
Jag anser fortfarande att produkten har potential, men jag har ingen energi kvar att vänta på denna skall infalla sig. Inte när bolaget hanterar sina användare som dom gör.

Mvh
nicklas
jessej
Wannabe

Inlägg av jessej »

Kör ett inlägg då jag är av lite annorlunda åsikt än tidigare talare =)

Har under ca 2 år Tellstick Net med rätt många enheter. För att få bättre täckning med Tellsticken köpte jag till den där stora antennen från Conrad, länkas ofta till från olika forum just för att få bättre täckning. Den stora avsaknaden för min del var just dubbelriktade kommunikationen vilket gjorde att jag ville ha z-wave (speciellt för motorvärmaren!). För att göra en tämligen "mjuk" övergång valde jag Zipaboxen för att tillgodose både zwave och 443MHz samtidigt. Även kompatibilitet bland z-wave produkter var ett av urvalskriterierna.

Så, sitter nu med en Zipabox Duo sedan en tid tillbaka. Det var i princip inga problem att migrera över 443MHz grejjerna utan allt lirade i princip från start. Har nån tempgivare från termometerfabriken som jag inte fått in än, men resten av enheterna lirar kanon.
Hade en tanke att köpa adapter för stora antennen som jag köpt till Tellsticken och använda den men då Zipaboxen täckte alla enheter lika bra som tellsticken+antennen så kändes det onödigt (antennen såld, tellsticken får ni köpa om ni vill =).

Med min första zipabox fick jag problem med 443MHz'an efter ett tag. Fick rätt snabbt RMA från Zipato och kunde hämta ut en ny box utan att behöva skicka gamla på lagning först. Den nya har funkat klockrent hela tiden. Upplever INTE att den håller på att starta om, har aldrig tappat inställningar eller liknande heller.

För att måla upp bild på hur jag använder den;
Jag har närmare 20talet 443MHz grejjer kopplad till den, mestadels strömbrytare, dimmrar och tempgivare.
Jag har kring 15 z-wave enheter kopplad till den. Ett gäng termostater, brandvarnare, strömmätare/brytare, flood sensor, rörelsedäckare osv.
En rätt salig blandning alltså.

Så, till själva boxen;
Funktion
* BRA funktioner. Som tidigare nämnt försöker den lösa alla problem samtidigt och gör faktiskt ett rätt bra jobb med det oxå.
* BRA support för z-wave produkter. Klicka runt på m.nu och kolla så ser ni snart att i princip alla produkter stödjer zipaboxen medan det är lite olika med andra tillverkare.
* BRA utbyggnadsmöjligheter med klustrad HA-lösning, batteri och GSM-moduler mm
* Känns dock lite plastig men gör inte så mycket då jag gömmer min i ett skåp

Gränssnitt
* Det är INTE en ren cloudbaserad lösning. Förstår hur ni tänker om ni fått den uppfattningen. Man måste använda cloud-lösningen för att göra större modifieringar (lägga till enheter, skapa avancerade regelverk osv). Dock synkar den ner till boxen vid förändringar och boxen fungerar standalone. I app'en (iphone osv) kan man kontrollera den via cloud eller direkt via lokalt nät på lokalt IP. Du kan alltså brandvägga bort den efter synkning och köra den lokalt om du vill.
* App-gränssnitten ger inte fullt lika mycket kontroll som webbgränssnittet, men man kan ändå göra "det vardagliga" (dock ej joina enheter vilket jag saknar).
* Webbgränssnittet skiner igenom att det är tekniker med mycket driv och vilja som gör mycket av jobbet. Det är designmässigt snyggt och enkelt att hantera men utvecklingen går nog ibland lite väl snabbt vart på man har en "old Skin" knapp för att komma åt det gamla gränssnittet. Alla funktioner finns inte fullt ut i båda gränssnitten så man får växla mellan ibland.
* Nya webbgränssnittet kom dagarna före jul och då har dom fått med en hel del funktioner som jag saknat, exempelvis grafer för givare osv.
* Man kan köra lokalt mot API och jag har fått uppfattningen att det är rätt bra API oxå, inte testat själv då jag är mer av en CLI-människa men klagar ändå inte då jag kan göra det mesta via tillgängliga gränssnitt.
* Dokumentationen är bristfällig, tyvärr. Hyffsad dokumentation via "Old Skin" men det ska inte behöva vara så. Går dock bra att ställa frågor i forumet (se nedan).
* Rule Creator är underskattad. Zipato har gjort ett bra jobb med att skapa en GUI-fierad kodgenerator för regler där man med drag and drop skapar sina regler, typ: IF klockan är X then släck lampgrupp1. Se youtube.

Forum och support
* Har haft två supportcase på den. Det ena var problemet med 443MHz och den andra var en grej kring mitt konto. Kontogrejjen löstes inom minuter en kväll en helg (imponerad) medan 443MHz problemet tog lite längre tid och krävde lite mer testande men kändes ändå som att dom gav bra support, betydligt bättre än vad man brukar kunna uppleva för många slutkonsumentgrejjer. Finns även en "priority support" att köpa till med garanterat svar inom 4h för den som vill.
* Har haft några frågor som jag ställt som öppna frågor i deras forum, besvaras hyfsat bra och ofta av Zipatos egna personal.
* Forumet är byggt kring nån skruttig mjukvara som helt enkelt inte alls är bra, inte för diskussionsforum iaf. Känns mer som för att logga problem och hålla koll på status. Tror detta hämmar communityt runt omkring en del. Svårt att få överblick hur aktivt det är.

Så för att summera mina intryck:
Jag är nöjd och rekommenderar Zipaboxen.
Den är kraftfull, modulär och skalbar. Den har riktigt bra stöd bland produkterna.
Den har dock tyvärr bristfällig dokumentation och lite spretigt GUI pga att dom har lite bråttom i utvecklingen.

My Five Bytes
Mattias_jo1
Wannabe

Inlägg av Mattias_jo1 »

Slog till idag. Är det ett måste att uppdatera direkt. Har läst en dela som haft problem med nya firmwaret. Tänkte innan jag börjar lägga in mina enheter
jessej
Wannabe

Inlägg av jessej »

Grattis till boxen :)
Har inte själv upplevt några problem med nya fw'n så jag skulle nog uppdatera.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mattias_jo1
Wannabe

Inlägg av Mattias_jo1 »

Funkar fint...efter en total reset!
JayJay
Wannabe

Inlägg av JayJay »

Tänkte bara uppdatera och meddela att det blev en Vera Edge för mig till slut. Blev lite tveksam till Zipabox när jag upplevde att flera supportärenden verkade obesvarade eller olösta på Zipatos hemsida. Till Verans fördel talade även alla tillgängliga tredjepartsappar och känslan av större möjligheter att anpassa systemet efter eget behov (t.ex. SSH åtkomst osv.). Att Vera verkade vara ett mer etablerat och moget system med en stor community vägde också in.

Efter snart två dagar med min Vera är jag inte helt övertygad om att systemet mer moget än Zipabox. Jag är lite besviken över att mjukvaran känns buggig, framförallt gällande USB-porten. Men det har förstås bara gått två dagar och jag vet att Edge är en relativt ny modell. Har precis lagt ett supportärende hos Vera. Det blir intressant att se vad de svarar.
Skriv svar