Jag har ett vanligt stjärnnät i huset - kabel, patchpaneler och kontakter är Cat6.
Jag har använt ett antal av uttagen för att ansluta 1wire-temperatursensorer.
Det har fungerat bra fram till nu, troligen beroende på långa kabellängder och flera sensorer?
Jag har förstått att stjärnnät inte är optimalt för 1wire, men vad kan jag göra för att få det att fungera?
Jag är lite osäker på om min ihopkoppling ställer till det? Såhär ser mitt nät ut:
Dator med seriell DS9097-gränssnitt. Inkopplad via serial-to-usb-adapter.
Jag har sedan kopplat ihop 9 st Cat6-uttag i en patchpanel på baksidan genom att helt enkelt koppla 8 trådar från uttag till uttag organe till orange, blå till blå osv. (B-standard)
Använder sedan vanligt patchkabel (cat6) från min "1wire-panel" till de uttag i husets patchpanel där jag sedan ansluter temperatursensorerna ("temperatursensor på kabel" från m.nu)
Jag hittar inga guider om 1wire i befintliga cat6-nät.
Hur kan jag förbättra mitt nät men fortfarande använda befintliga cat6-kablar till rummen?
spu skrev:Hur kan jag förbättra mitt nät men fortfarande använda befintliga cat6-kablar till rummen?
Med en hub kan du dela upp nätet i flera mindre sektioner och på så sätt komma runt ditt troliga geometriproblem (total mängd kabel, längd på "grenar"): https://www.m.nu/hub-4-kanaler-p-562.html
Både serieadaptern och sensorerna är från m.nu (varierande årsmodell).
Hubb kanske kan vara en idé, men inte säkert att det hjälper??
Det står att den måste spänningsmatas. Kan spänningsmatning i sig hjälpa? Hur spänningsmatar man den?
Jag funderar lite på om hopkopplingen jag gjort i patchpanelen är den bästa - är det så man gör?
Finns det bättre sätt?
Jag funderar också lite på om det kan vara en av sensorerna som orsakar problemet.
Det fungerar bra när en av dem inte är inkopplad, och fungerar mindre bra när den är det. Men inte helt konsekvent.
Kan det vara problemet?
Jag använder digitemp, antar att mjukvaran inte borde spela någon roll i detta fall?
Jag använder själv CAT5e, har 2 styck hobby-boards hubbar och en USB adapter. Det funkar jättebra och jag har aldrig 1-wire läs/skriv fel, även om jag kör upp til 40m.
Jag har själv konverterad ett 24 ports patch-panel till att 4 styck CAT5 portar går till én på 1-wire hubben. Funkar också bra.
Allt är ström-matad via hobby-boards hubbarna. Inga parasit matade sensorer.
Har ca. 30 styck enhter på mitt 1w nät som jag avänder BeyondMeasure till att styr
Ja, det är samma produkt. Min rekommendation är att köpa en eller fler hubs (inkl. beroende av hur stort nät du har och hur mycket du deler det upp, och en USB adaptor. Den är också snabbare än seriel
Blir nätet bättre om det spänningsmatas?
Är det därför bättre att köpa en hubb och behålla min seriella adapter, eller är det bättre att köpa en usb-adapter istället för den seriella, eller för att använda samtidigt (två separata nät)?
Jag har idag 7 sensorer som fungerar. 8 fungerar inte, har planer på ca 10-12 st totalt.
Ja, absolut. t.ex. är DS1820 snabbare när den spänningsmäts, jämfört med parasite.
Personligt ville jag köpa en USB adapter och en hubb, det blir snabbast på det sättet. Har aldrig haft en seriell version själv.
Hej, ny här och jag tror det är samma problem jag har.
Rasp pi + Adapter USB 1wire (DS9490R)
Nätet ser ut så här:
1 m kabel
Förgrening - 1 m kabel - termometer
- Förgrening -2 m kabel - termometer
30 m kabel
Förgrening - 1 m kabel - termometer
Förgrening - 10 m kabel - termometer
40 m kabel
Förgrening - 2 m kabel - termometer
7 m kabel - termometer
Betyder det att jag har stjärnnät? Eller seriellt men med många förgreningar?
Och att jag har problem med för långt nät?
Jag tappar värden och det blir 0.0 som temp, se graf nedan. Startar om rasp pi och det fungerar igen.