1-wire Luftfuktighetsmätare v.2

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
hansh
Wannabe

1-wire Luftfuktighetsmätare v.2

Inlägg av hansh »

Min plan är att mäta och logga temperatur och luftfuktighet i en äggkläckare för reptilägg. Frågan är om man kan sätta sensorn på ca 50cm tråd, så slipper man ha hela kortet i kläckaren.
Är det genomförbart eller skulle det på någotvis ge felaktiga mätvärden. Vad är den ungefärliga livslängden på sensorn vid 80%RH?

/hans
larky
Moderator
Kontakt:

Re: 1-wire Luftfuktighetsmätare v.2

Inlägg av larky »

Det är en DS18B20 så det ska absolut inte vara några problem att flytta denna flera meter, och sensorn ger en digital utsignal så antingen funkar det eller så blir det helt tokfel.
Göm alla anslutningar med smältlim/krympslang så funkar det. Det är nog anslutningarna som är den svaga punkten i 80%RH
hansh
Wannabe

Inlägg av hansh »

Tack för snabbt svar.
Jag var kanske lite otydlig. Det är fuktsensorn (Honeywell HIH4021) jag tänker mest på. Det är ju som sagt en digital signal så jag tycker det borde fungera. Då är det bara livslängden för HIH4021 i 80%RH som kan vara problem. Någon som vet?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

HIH-givarna ger analog utsignal, men om du använder så kort kabel som 50cm lär det inte påverka mätvärdena.

80% RH och 30-40grader ligger inom rekommenderat arbetsområde för sensorn och ska inte påverka livslängden.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
hansh
Wannabe

Inlägg av hansh »

Perfekt, tack.
Skriv svar