Strömförsörjning utomhus via USB?

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
JayJay
Wannabe

Strömförsörjning utomhus via USB?

Inlägg av JayJay »

Har en aeon labs multisensor sittande under altantaket. Funderar på om det går att strömsätta den via usb-kontakten istället för med batterier som jag använder nu. Usb skulle möjliggöra tätare uppdateringar och eliminera batteribyten...

Frågan är hur möjligt eller lämpligt det är att göra på detta vis. Jag har inte sätt någon IP-klassning för usb-uttag och inte heller några usb-kablar för utomhusbruk.

Någon som har erfarenheter eller åsikter i frågan?
Mattisson

Re: Strömförsörjning utomhus via USB?

Inlägg av Mattisson »

Hej
Jag har tagit en vanlig laddare till en gammal telefon, klippt av kabeln och förlängt den 5 m med lödning och krympslang runt detta. Tror det bästa är att använda en laddare utan usbport på, dvs en sådan som bara har en lång sladd ut och eventuellt skarva den längst ut. Finns en risk att om du använder en laddare med usb-utgång på den så kommer det in fukt i den, fukten kan då krypa in i laddaren och in till 230 v:en. Tror det bästa är att ha en sluten laddare och sedan eventuellt få fukten långt ut på en sladd med endast 5 V på.

Viktigt är också att själva uttaget är ip-klassat, så att den tex har ett lock som skyddar mot regn. Eftersom du kommer ha en laddare i utan jord så finns det mer utrymme för vatten att rinna in i själva uttaget. Tycker du ska använda en gammal "märkesladdare" också, finns en anledning till att visa laddare är dyrare än andra, de har andra kvalitetskontroller än billiga noname alternativ gällande skyddsavstånd mellan komponenter tex. Är oftast billiga laddare som det skrivs om i tidningarna.

Hoppas jag har hjälpt till lite.

/ Thomas
jaytee
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av jaytee »

Jag tror på att förlänga originalkabeln så nära trafon som möjligt med en kabel med hyfsad tväryta för att minska spänningsfallet om kabeln görs lång.
JayJay
Wannabe

Inlägg av JayJay »

Tack för tipsen. Ska lura lite på vad som blir bäst för mig. Det har ju börjat dyka upp en del USB-vägguttag så man kan ju hoppas att det kommer varianter som anpassats för bruk utomhus snart också...
Skriv svar