Fick brev om att elmätaren skulle bytas här nu, så jag antar att vi får en ny med pulsutång. Skickade därför ett mail och frågade om de kunde dra ut en sladd till den nu när de ändå ska byta mätaren så att man kan logga lite elförbrukning med en 1-wire-räknare. Fick svaret att de inte gör det i samband med byta, och om det ska göras kostar det 2000 kr.
Är detta normalt? Ni som loggar, har ni betalat denna avgift eller har ni löst det på något "annat" sätt?
Jag har också enbart LED-sensor till räknaren, men så var jag inte så förberedd på bytet heller.
Be om information om vilken mätare du kommer få, läs på hur det skall göras, och när de sedan kommer för att byta, erbjud killen en hundring för att sätta dit en extra kabel...
(I och med att de är villiga att göra det för 2000:- så finns det ju inga tekniska hinder.)
Göteborgs Energi låter mig inte koppla in mig på pulsutgången. Det är lite tråkigt men jag tänkte nog kolla med den som kopplar in mätaren om han låter mig göra det ändå. Vi får väl se om jag lyckas eller inte. Försökte få köpa loss befinglig mätare för att använd, men det gick inte heller. De skulle fotografera dessa och skrotas. Är inte detta resursslöseri?
Låter som ett klart resurs-slöseri ja.
Fast själv har jag köpt ett par extra mätare för DIN-montage med puls-utgång, som jag skall montera in så snart jag har tid över...
De går att hitta rätt billigt på Blocket, Tradera och Ebay, om man bara ger det lite tid för att få ett "kap".
Du ska ringa till ett lokalt litet elbolagoch fråga om du inte kan få. Ja få!! ett par gamla elmätare med puls utgång. givetvis efter att de är fotade.
det ställer de säkert upp på, de kanske gillar tårta...
Mjo, det kan man nog få utan större problem.
Fast betänk att de brukar vara rätt mycket större än DIN-monterade mätare.
Men å andra sidan så är det ju ruggigt precisa!
300:- styck fick jag ge för dem, men hade fått lägre pris om jag lagt lite tid på att leta.
Vilket är lite ironiskt efterssom de nu mest bara ligger och sammar damm i väntan på att jag skall bli färdig med andra projekt.
Äh, killen från 'EON' visste ju inget om någon pulsutgång. Han vägrade även att dra ut sladdar till de ingångar som man såg fanns på elmätaren trots tårtmutning och hot om ohanterliga mängder trubbigt våld.
Någon som har koll på EONs nya fjärravlästa elmätare, och vet hur/var pulsutgången sitter? Kanske är värt att hosta upp 2kkr för att få det fixat?