Raspberry Pi + RaZberry + Rök/fuktsensorer

Diskussioner runt hur den tänkta funktionaliteten nås
MrRusch
Wannabe

Raspberry Pi + RaZberry + Rök/fuktsensorer

Inlägg av MrRusch »

Jag har nyligen satt upp en Raspberry Pi som genom en RaZberry GPIO moduls inbyggda z-way-server exponerar ett antal webbgränssnitt. I det medföljande Z-Way Home Automation UI:t har jag t ex skapat ett Cron job som vid vissa tidpunkter slår av eller på lampor, som en centraliserad timer. Så jag vill inbilla mig själv att jag har hyffsad koll på hur man pollar och sätter status på enheterna.

Men nu har jag lagt till en Fibaro Smoke respektive Flood Sensor till nätverket, och sensorerna fungerar i sig bra. Men hur gör jag för att fånga deras larm och agera på dem? Kan man koppla någon typ av lyssnare till enheten, eller måste man skapa en evighetsloop som väntar på ett larm? Har läst igenom http://razberry.z-wave.me/docs/zwayha.pdf men kan inte påstå att den är så informativ.

Någon som har ett lite mer praktiskt exempel på hur en liknande implementation skulle kunna se ut?
Användarvisningsbild
gol
Gillar hemautomation

Re: Raspberry Pi + RaZberry + Rök/fuktsensorer

Inlägg av gol »

Hej!
Du kan skriva en egen modul i JavaScript, som ligger och lyssnar på Z-Way händelseloop. De moduler som ingår som standard, hittar du under /opt/z-way-server/automation/modules. Varje modul består av en index.js- och en module.json-fil. Utgå t.ex från modulen DummyDevice som du sedan anpassar till dina sensorer.
MrRusch
Wannabe

Inlägg av MrRusch »

Tack! Men så vi pratar alltså om att sätta igång en while(true) och vänta på ett alarm, det finns ingen mer avancerad typ av lyssnare som inte står och tuggar processorkraft i onödan då enheten inte larmar?
Användarvisningsbild
gol
Gillar hemautomation

Inlägg av gol »

Nej du behöver inte polla händelserna, utan logiken i modulen är helt händelsestyrd. Du prenumerera helt enkelt på önskade händelser, t.ex att en viss enhet har ändrat status, och tar sedan hand om händelsen i en callback-funktion.
Skriv svar