Bor utomlands och vill kunna fjärravläsa elmätaren på sommarstället som har bergvärme för att kunna ha rörligt pris. DEn gamla mätaren kunde jag läsa av med en liten videokamera kopplad till en Axis server i LAN med fjärråtkomst.
Kameran har små IR dioder som lyser på räkneverket. När jag riktade kameran mot den nya mätarens LCD siffror syntes inget alls på skärmen men väl omgivningen. Test med en digitalkamera visade att ljus måste falla in snett i förhållande till kamerans betraktningsvinkel för att LCD Siffrorna ska synas. Lade 4 st 3v 20 mA LED i serie och matar med samma 12 volt som kameran får samt maskerade IR dioderna. Nu funkar det. Vinkeln är ca 50 grader.
Mätaren byttes i början av augusti. Nätleverantören i sydsverige meddelade vid förfrågan att de börjar läsa av först om några månader. De har ingen skyldighet att läsa av mer än en gång om året. Att kunden har rörligt pris enligt avtal med annan kraftleverantör spelar ingen roll. Vi vet inte ens om deras GPRS signal kommer att kunna läsas, de testar inte förbindelsen och antennen är enligt min mening felmonterad i förhållande till basstationen. Signalstyrkan var under godkänt men installatören struntade i det.
Skönt att kunna läsa av själv.