Då dörren öppnas trigga händelse?

Diskussioner runt hur den tänkta funktionaliteten nås
wizz
Wannabe

Då dörren öppnas trigga händelse?

Inlägg av wizz »

Tittade lite på denna tråden http://forum.m.nu/programmering/hemma-e ... t4014.html
Och är ute efter något liknande men skillnaden är att jag vill att då dörren öppnas under en viss tid på dygnet så skall en vägg plugg aktiveras och tända upp en lampa som sedan bara skall vara igång typ 10 minuter för att sedan släckas igen.

Och då dörren åter stängs så skall det aktvieras igen på samma sätt.
Lite som om då man kommer hem och öppnar dörren så skall dörrsensor skicka signal som aktiverar lampan.

Är super ny på allt vad Z-wave heter och just införskaffat en Vera Edge med några dörr sensoret och vägg pluggar men har ingen erfarenhet alls så behöver hjälp om hur jag skall göra för att luckas.

Tacksam för alla svar och tips jag kan få.
wizz
Wannabe

Re: Då dörren öppnas trigga händelse?

Inlägg av wizz »

Många som tittar in på tråden men ännu ingen som kunnat hjälpa mig :(
Isaksson
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Isaksson »

Har tyvärr inte testat Vera Edge, skulle du ha valt en RaZberry så skulle jag kunna ha hjälpt dig. Klen tröst men det är anledningen till att inte jag kan hjälpa dig.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Hej wizz!
Ursäkta sent svar. Detta tycks inte vara allt för svårt att åstadkomma med en scen. Observera att jag använder testenheter, så du får helt enkelt byta ut mot de enheter du vill ska användas.
Så klicka på Scenes, skapa en ny. Välj trigger-enhet, och klocka på klockikonen på högersidan så får du definiera inom vilka dagar/tider som scenen ska aktiveras. Det går också att välja att flera saker ska gälla för att aktivering ska ske, om man så vill
Väljer trigger-enhet, definierar tidsintervall
Väljer trigger-enhet, definierar tidsintervall
Därefter går du vidare och kan lägga till vilka enheter som ska aktiveras. Jag la först till en regel som slår på lampan direkt, och en extra regel som väntar 10 minuter och därefter slår av lampan.
Definiera tändning och släckning
Definiera tändning och släckning
Var det något sånt du tänkt dig? :D

//Jonas, m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
wizz
Wannabe

Inlägg av wizz »

Tack.
Det skall jag testa.
Tror det kan fungera så som jag vill.