Val av drivdon till qubino?

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
besole
Wannabe

Val av drivdon till qubino?

Inlägg av besole »

Ny här och första inlägget hoppas det finns många hjältar här. Håller på att totalrenovera huset och tänker förbereda för z-wave. Ska köpa elprylar nu och vill gärna att allt fungerar ihop som jag tänkt. Kommer att köpa Malmbergs MD-99 och MD-45 led downlight. MD-45 finns i både konstantström och konstantspänning, vilket är bäst i detta fall? Vill dimmra alla led lampor. Hur gör man detta bäst och billigast? Jag har tänkt göra så här:

Exxact serien med tryckströmbrytare och dimmerpuck bakom. Är det fortfarande qubino (fram + bakkant) som är bäst på marknaden eller har det kommit något bättre? Får man plats med 2st puckar bakom kronbrytare? Måste man ha bigbox? Om man kör på bigbox får man även plats med något av drivdonen där?

Nu till den stora frågan vilka drivdon ska jag ha? Har ringt runt till Malmbergs, Hide a lite och Designlight och de kunde inte hjälpa mig då jag inte visste vad som ska uppfyllas för att få detta att fungera. Vilka parametrar är avgörande? (Har läst att endel valt fel.) Det hade varit bra om det fanns en uppdaterad lista på beprövade drivdon. Har läst att Jolly MD ska fungera, varför? Har kollat på bla. jolly, malmbergs, meanwell, xerolight. För och nackdelar? Fler märken? Hoppas någon kan hjälpa mig att välja vad som behövs till detta eller berätta vad som ska uppfyllas för att det ska fungera, gärna fort också :D

Placering och antal lampor per knapp.

MD-99 (5W 500mA)
3st, 15W, WC
2st, 10W, hall
5st, 25W, hall
5st, 25W, kök
2st, 10W, kök

MD-45 (1,2W 350mA alt. 1,5W 12V)
4st, 6W, fönster
10st, 15W, fönster
jolerius
Tar hemautomation på allvar

Re: Val av drivdon till qubino?

Inlägg av jolerius »

Malmbergs har ett för "trailing edge". Det har jag hemma.. Funkar kanon till deras md-99 och qubino dimmer
besole
Wannabe

Inlägg av besole »

Tackar, verkar som denna 9974153 bara klarar 2-4st MD-99 tyvärr. Behöver även en för 5st. Till MD-45 kan man tydligen ha 6-11st om man går på konstanström. Om man kör på konstantspänning verkar de bara ha en att välja på 9974193, funkar denna med qubino?

Någon som har fler förslag? Skulle gärna vilja ha svar på övriga frågor tack
HenrikEL
Behörig Elektriker

Inlägg av HenrikEL »

http://www.elbutik.se/category.html/led-drivers

designlights blåa kör jag med. funkar super.
//Henrik Eriksson
Elinstallatör
jolerius

Inlägg av jolerius »

Man kan koppla flera av Malmbergs "trailing edge" parallelt på en och samma knapp för att kunna styra flera lampor
besole
Wannabe

Inlägg av besole »

Tack så mycket HenrikEL. Står inte så mycket om den, nyttjar den bakkantstyrning? Denna fungerar med 4-18W mot malmbergs 10-20W. Så den tar även 6W slingan men problemet med 25W kvarstår, någon som har förslag? Känns som Designlight har lite högre status och i detta fallet är den ca 100kr billigare om man jämför billigaste butikerna på nätet. Så då ligger den etta för tillfället. Vet du om det finns 12V konstantspänning drivdon som funkar till MD-45 eller kan jag stryka detta alternativ? Tänkte det var smidigare att koppla och om en lampa pajar är det lätt att hitta felet.

Jo jolerius jag såg när jag läste på Designlight hemsida "I anläggningar där flertalet drivdon skall styras via samma ljusreglage parallellkopplas dessa don enkelt på primärsidan." så det är en lösning. Men i denna djungel av drivdon borde det finnas något som klarar fler watt och som funkar med Qubino? Vill helst bara ha ett drivdon per slinga. Är det fortfarande Qubino som är förstahandsvalet? Tack så mycket för alla svar hittills!
jolerius

Inlägg av jolerius »

Problemet ligger nog i att du behöver bakkantsdimra.. De flesta drivdon idag dimras med push lr 1-10v styrning va jag förstått.. Finns en annan variant som tydligen ska funka.. Men dem finns inte i Sverige, utan då får du förlita dig på ebay.. Och det kan ta tid....
HenrikEL
Behörig Elektriker

Inlägg av HenrikEL »

Bästa är att du gör 2 slingor av den på 25W. Onödigt mycket på en trafo. Går ju oftast enkelt att dra dubbla LED kablar i rören.

Designlight har ett som tar 24W 500mA. Troligen kan du köra med det men skulle själv göra det till 2 slingor istället.
//Henrik Eriksson
Elinstallatör
Videonisse

Inlägg av Videonisse »

Om du kan styra med 0-10V så finns ser det ju en del alternativ, se bla Meanwell. Är det en lösning för dig?
besole
Wannabe

Inlägg av besole »

Är nog bra idé att dela på två slingor som du säger Henrik.

Det här att styra med 0-10V hur funkar det egentligen? Har kollat lite snabbt på det men vill gärna sätta mig in mer i detalj. Fördelar & nackdelar? Använder man Fibaro RGBW dimmer (alternativ?) och kör på sekundärsidan? Behövs tydligen då en grej som omvandlar från 12V till 10V (nödlösning) om jag fattat rätt som det tas bra betalt för om man inte gör det själv. Har det kommit någon bättre puck för 1-10V än, läst att många önskar detta och att Henrik till och med haft kontakt med Qubino, mycket bra initiativ! Kompatibilitet med LED, drivers och annat bra att veta? Vilket är det bästa alternativet vid ny el i hela huset plus hemautomation med Z-wave idag? Hur skulle ni göra? Vore tacksam om även någon orkade svara på de andra frågorna i första inlägget. Tror jag för säkerhetsskull kör på MD-45 konstantström då konstantspänning verkar ovanligt, i alla fall ihop med Z-wave.
HenrikEL
Behörig Elektriker

Inlägg av HenrikEL »

När jag bygger upp mina anläggningar kör jag med drivdon från Designlight eller drivdon som görs i samma fabrik som de designlight har.
Jag kör endast konstantström och maxar aldrig vad det står på led trafon, står det 18w håller jag mig på ca 16 för att inte ligga på gränsen.

Sen hur många slingor det blir avgör antal lampor, men oftast 3-4 st om det är lite större lampor. Dock kör jag mycket med hide a lite Comfort G2 då den funkar kanon med qubino dimmern och ger bra ljus.
//Henrik Eriksson
Elinstallatör
Skriv svar