Vattenmätaravläsning med Raspberry Pi med i Ny Teknik

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
gol
Gillar hemautomation

Vattenmätaravläsning med Raspberry Pi med i Ny Teknik

Inlägg av gol »

Vill tipsa om att min lösning för avläsning av villans vattenmätare, med hjälp av en en vanlig webbkamera och en Raspberry Pi, är med i Ny Teknik. Artikeln hittar du här

Kul att de vill uppmärksamma oss hemautomationspulare. Så jag tycker att ni alla ska passa på att vara med i deras tävling "Sveriges smartaste hem".
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Re: Vattenmätaravläsning med Raspberry Pi med i Ny Teknik

Inlägg av Plutonium »

Det var intressant, mitt näst nästa projekt är att läsa av vattenmätaren. Du får gärna utveckla lite mer i detalj - vad det är för program som läser av osv.
(Har alla komponenter hemma och något måste man ju göra på kvällarna i semestertider) :)
Den tävlingen låter intressan.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Användarvisningsbild
gol
Gillar hemautomation

Inlägg av gol »

Jo det är en kul grej att bygga, som dessutom krävde en del klurande.

Programvaran är ursprungligen från http://www.cl.cam.ac.uk/downloads/fresh ... ing.tar.gz.

Har sedan anpassat den för min tillämpning. I huvuddrag har jag:
  • * Lagt in support för bildformatet GBRG som min gamla webbkamera krävde
    * Lagt in support för att publicera mätvärden i en MQTT-broker på annan nod i nätverket (192.168.0.23)
    * Definierat triggerzoner
    * Beräknar flöden och förbrukning
Jag bifogar min modifierade programvara. i denna tappning har den beroenden till:
  • * libsdl1.2-dev
    * libmosquitto-dev
Hårdvarumässigt är kameran ansluten med USB till RPi:en. Har förlängt USB-anslutningen med 15 m (USB-förlängare från Kjell) för att slippa ha RPi:en i den något funktiga miljön som är i tvättstugan där vattenmätaren sitter.

Hör gärna av dig om du undrar över något.

Tillägg 2015-07-14:
Min kod i water-meter.tar.gz är anpassad till en webbkamera med formatet GRBG, som är ett äldre format. Om du har en kamera som istället stöder formatet YUV 4:2:2 (YUYV) så ska du ersätta filen camera.c med den bifogade filen i camera.tar.gz.
Komplettera även raden CFLAGS i Makefile med -std=gnu99
Bilagor
camera.tar.gz
camera.c webcam format YUYV
(3.19 KiB) Nerladdad 353 gånger
water-meter.tar.gz
Water Meter tar archive
(10.09 KiB) Nerladdad 354 gånger
Senast redigerad av gol den 14 jul 2015, 11:32, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Tack så mycket! Då har jag lite att greja med ikväll :)
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Hej Göran.

Nu är kvällen fri och jag har skummat igenom filerna och noterar att mosquitto.h saknas. Vad ska det vara i den?
Användarvisningsbild
gol
Gillar hemautomation

Inlägg av gol »

Den ingår i paketet libmosquitto-dev, som du måste installera om du vill behålla mitt MQTT-stöd.
//Göran
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Tack Göran!
Nu har jag kunnat kompilera det och har kopplat in en webkamera som fungerar på /dev/video0. Hur fungerar själva programet?
När jag kör ./water-meter så får jag Unable to connect.

Det är ett väldigt bra jobb du har gjort, ska bli kul att få detta att funka.
Användarvisningsbild
gol
Gillar hemautomation

Inlägg av gol »

Eftersom du väl inte har någon MQTT-server, så misslyckas anslutningen och programmet hoppar ut.

Du kan kommentera bort anropet till mosquitto_connect() och till doPublish() så länge, så fortsätter programmet med init_imgproc() och camOpen(). Spännande att se om du lyckas läsa din kamera. Risken finns att den "drivrutin" som jag använder inte funkar mot din kamera.

Det finns diverse hårdkodade parametrar som du också måste hålla koll på:

IMAGE_WIDTH bildens bredd,
IMAGE_HEIGHT bildens höjd.
REGION som anger triggerzonerna som x, y, w, b.

Om du startar programmet med flaggan -di så ska kamerans bild visas i ett fönster. Kräver då att du är inloggad i grafiskt läge, eller via ssh -X.

//Göran
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Nu har jag fått igång det. Och den rapporterar sporadiskt där jag rör kameran fritt i luften vilket ser väldigt lovande ut. :)

Kod: Markera allt

18:32:15 - Last minute:   0.00 l, Last 10min:  24.00 l, Last drain:  24.00 l, Total:    24.00 l, Framerate: 7
Nu känner jag att jag får läsa på lite om MQTT Broker, jag antar att du skickar till en server. Och om jag har förstått det hela med mqtt broker så är det som en databas? Likt mysql? Tror det är lättare att nyttja det än att konvertera över till mysql.

Och när du ska köra programet automatiskt vid uppstart så kör du igång water-meter.sh antar jag?
Användarvisningsbild
gol
Gillar hemautomation

Inlägg av gol »

Får du någon livebild om du kör med -di flaggan?

MQTT är ett smart sätt att distribuera händelser på och har blivit väldigt populär för IoT-tillämpningar. Bygger på ett sub/pub-koncept, dvs alla som prenumererar på en händelse får denna spontant så fort den som publicerar händelsen ändrar värdet. Sker helt händelsestyrt. Jag använder MQTT för att knyta ihop de olika delarna i mitt hemautomationssystem. MQTT är ingen databas som t.ex MySQL eftersom den inte har någon historisk lagring. Men man kan välja att spara senaste status för varje händelse och på det sättet kan man utnyttja den som en realtidsdatabas. Vill du ha historisk lagring i MongoDB eller MySQL så kan man enkelt koppla dessa som klienter till MQTT-brokern.

//Göran
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Japp det får får jag, dock något - hur ska man uttrycka sig, enkel färgat (det har väl med din setting att göra förmodar jag). Men tror inte det är några problem när det är monterat på vattenmätaren då det är enbart två färger, visaren är röd och själva "mallen" är vit.

Okey då förstår jag lite mer. Då vet jag lite mer hur allt hänger ihop, känner att det blir en lång kväll detta. Men ska bli väldigt roligt.

Du får gärna posta ditt system i forumet Mitt system, det låter som att du har en hel del att berätta. Och tack åter igen, känner att jag har allt för denna kväll.
Användarvisningsbild
gol
Gillar hemautomation

Inlägg av gol »

För er som har kameror med formatet YUV 4:2:2 (YUYV) så finns ett tillägg i inlägg 3 i denna tråd.
//Göran
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Tackar, jätte kul läsning! Mer till att göra listan. :D
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Tack åter Göran för hjälpen!

Jag har precis fått igång min loggning av vattenmätaren. Just nu har jag monterat kameran provisorisk därav den suddiga bilden.

Jag har en kamera med YUYV och använder mig av camera.c filen som är bifogad separat i inlägg #3 och det fungerar perfekt.
Man får ändra CFLAGS i Makefile till:
CFLAGS = -c -Wall -I . -std=gnu99

sedan köra kommandot make, och då skapas filen water-meter och kör man ./water-meter -di så får man upp det som på bilden visar nedan.

Bild
Användarvisningsbild
gol
Gillar hemautomation

Inlägg av gol »

Kul att du lyckats :D

Som fäste av kameran på vattenmätaren, kan jag tipsa om 125 mm ventilationsrör i plast med lämpliga monteringsdetaljer. Passar perfekt att trä på vattenmätaren utan att skada. Och är även lätt att att lossa vid manuell avläsning.

Applikationen kan även startas med optionen -start_value <vattenmätarens aktuella värde>. Om värdet sätts = 0 så hämtas startvärdet från en fil istället, där senaste framräknade värdet har sparats.

//Göran
Skriv svar