Äntligen har jag fått tid att prova på gol:s smaskiga recept!
Mitt första försök gick ut på att filma
hela "urtavlan" på vattenmätaren så att man vid behov kan avläsa räkneverket "visuellt" (med egna ögon).

- Första försöket, 352x288
- Water1.jpg (63.96 KiB) Visad 6281 gånger
Provade först i 352x288 (den upplösning som fswebcam väljer default) men insåg att koden klarar av om jag låter gols upplösning 176x144 stå kvar. Varför räkna 4x mer pixlar än vad som krävs? Lasten blev lite för hög för att "trivas" i min databasserver (Raspberry PI, mod B).
Efter att ha justerat tillbaka till gols upplösning sjönk lasten till 11-12% (utan X-fönstret igång) - vilket är klart acceptabelt (har en ny Raspberry 2 liggande ifall mer kraft krävs, men nu verkar den äldre generationens enkelkärniga processor räcka mer än väl till).

- Andra försöket, 176x144
- Water.jpg (14.04 KiB) Visad 6282 gånger
Har inte trimmat något i regionHit()-funktionen ännu för att kompensera för den mindre "nyttiga ytan" och min något mörkare bild. Men när jag tänkt efter en stund kommer jag nog istället att flytta kameran närmare urtavlan för att få fler "nyttiga" pixlar (=högre kontrast) och mindre känslighet för om kamerahuset skulle flytta på sig.
To be continued...
Ber att få tacka så mycket för källkoden gol!
Skall ta en titt på mosquitto sen - har precis snott ihop ett eget data publishing-hack mha socket o Python som verkar lovande.
Av en ren slump (jag lovar) låg självavläsningsavin från den kommunala vattenleverantören bland räkningarna just denna kväll... coolt att fylla i avläsningen utifrån en kamerabild! Om jag inte lyckas zooma in både deciliterpilen och räkneverket får jag finna mig i att lyfta på kamerahuset när nästa avi skall fyllas i...