Som NSLU2 fast fler USB-portar

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Magnus
Gillar hemautomation
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2007, 10:42
Ort: Karlstad
Kontakt:

Som NSLU2 fast fler USB-portar

Inlägg av Magnus »

Jag har genom åren skaffat för många USB-diskar och tänkte centralisera och ansluta dem till en nätverksserver. Finns det något alternativ liknande Linksys NSLU2 där det går att ansluta fler än 2 USB-diskar?
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Som NSLU2 fast fler USB-portar

Inlägg av CirruZZ »

Jag kör något som heter FreeNAS. Det är en färdig dist. som du kör på en PC. Kan köras på olika sätt, fårn HD, från CD eller flash minne. Sen är det upp till datorns hårdvara hur många USB portar den har. Kan givetvis köra alla möjliga andra hårddiskar också, inte bara USB. :wink:

Jag är super nöjd med den! :D
Användarvisningsbild
Magnus
Gillar hemautomation
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2007, 10:42
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Som NSLU2 fast fler USB-portar

Inlägg av Magnus »

Jag har redan diskarna kopplade till en PC men vill undvika att behöva ha den igång så jag letar efter en lågeffekt hårdvarulösning.
bjorktorp
Gillar hemautomation
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 feb 2007, 13:55
Ort: Gistad

Re: Som NSLU2 fast fler USB-portar

Inlägg av bjorktorp »

Vad sägs om en NSLU2 med USB-hub? Jag har kört den kombinationen ganska länge. Dock går det inte med standard Linksys firmware (tror jag) Jag använder Debian.

På huben har jag anslutit en disk och ett 1-wireinterface. Jag har inte testat med fler diskar, men jag ser ingen anledning till att det skulle trassla. Numera har jag flyttat 1-wirenätet till en annan dator för NSLU'n hade för lite hästkrafter för grafritningen.

/RA
Användarvisningsbild
Magnus
Gillar hemautomation
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2007, 10:42
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Som NSLU2 fast fler USB-portar

Inlägg av Magnus »

Tack för tipset. Jag hade börjat fundera på någon modell av Synology fast de är ju väsentligt dyrare.

Det skulle ju också vara intressant att vänta på om Linksys kommer med en efterträdare till NSLU2 eftersom det snart är 'last-time-buy' för den. Den är ju borttagen ur Linksys-sortimentet i USA och t.ex. Kjell&Co får inte in några fler.
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Som NSLU2 fast fler USB-portar

Inlägg av Dowser »

Inte en lösning på det som efterfrågats, men det har inte hindrat mig tidigare! :D

Jag hade samma problem förut, men löste det genom att köpa en Drobo och en DroboShare (http://drobo.com)
Det är *nästan* en raid-lösning, förutom att de jobbar på data-nivå istället för disk-nvå, så man kan ha olika stora diskar i den och ändå utnyttja allt utrymme.
Dessutom är det bara att plocka ur den minsta disken och stoppa i en större SATA-disk när det börjar bli trångt, så löser den resten själv!

Attans smidig sak som återanvänder dina SATA-diskar, men är dina gammla USB-diskar PATA som de brukar är det tyvärr dags att köpa nya diskar.
Energiåtgången är riktigt låg, liksom ljudvolymen. De finns att köpa på Dustin, men blir något över en tusenlapp billigare om man köper via e-bay, mer om tullen inte hittar den. :)
Skriv svar