Qubino relä

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
Steffoslovakien
Wannabe

Re: Qubino relä

Inlägg av Steffoslovakien »

Tråååkigt. Håll oss uppdaterade.
Användarvisningsbild
ekensweden
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av ekensweden »

En liten uppdatering av läget är att dom har fått iordning på en qubino 1x1kw.energi mätning funkar med

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
ekensweden
Kontakt:

Inlägg av ekensweden »

En liten uppdate till nu funkar även qubino 2 relä
men lite knepigare där kan man bara sätta på bägge utgångar samtidigt och sen stänga av en och en
vet ej varför det blir så men det är samma på 3 brytare har skickat ett mail till väntar på svar :shock:
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Jättebra att du mailar dem när saker inte fungerar, verkar som de fixar det rätt snabbt när det är så! :)
// Officiellt supportkonto för m.nu
parahead
Wannabe

Inlägg av parahead »

Jag har legat lite lågt och hoppats att den fix de utförde åt dig skulle komma med i den kommande firmware de skulle släppa, kan dock konstatera att senaste releasen för UI7 (1.7.906 för Edge som släpptes 2014-12-19) inte verkar fixa denna problematik att inte kunna sätta igång Qubino-puckarna. Det blir nog att lägga en ticket för min del oxå på detta...

För övrigt hade jag svårt att få till Fibaros motion sensor att aktivera ena eller andra kanalen (lirade bara att aktivera hela parent-devicen, dvs båda kanalerna samtidigt) när jag direkt-assoscierat den med Qubinos 2 flush, så det kan ju vara nåt med just den som är meckigt att få till vad gäller multichannel?
Användarvisningsbild
ekensweden
Kontakt:

Inlägg av ekensweden »

Ja nu verkar det som dom inte funkar så bra längre (Goap_flush_2_relay)brytare går bra att sätta på men då sätts båda på kanalerna på
går ej att tända var för sig :evil: jag tror inte jag orkar mera :( får nu vänta ett tag till
Steffoslovakien
Wannabe

Inlägg av Steffoslovakien »

Alltså har de inte fixat detta på nyaste firmwaren.
Fan!
Användarvisningsbild
ekensweden
Kontakt:

Inlägg av ekensweden »

Nej och inte hjälpt mig mera :evil:
har skickat 4 mail till dom men inget svar jag tycker inte man kan köpa qubino ännu till vera ui7
man får nog vänta 30 till 60 dagar den enda qubino som funkar är dimmern
parahead
Wannabe

Inlägg av parahead »

ekensweden, för mig funkar Goap_flush_1_relay utmärkt i kombination med Edge och 1.7.906.

Lite lustigt är att de två binära ingångarna blir betraktade som varsina PIR:ar (motion sensors) under devices. Dock rätt praktiskt har jag kommit på eftersom jag använder dem för att trigga scener via en strömbrytare och när man har gäster hemma vill man kanske stänga av möjligheten att trigga dessa extrafunktioner i huset vilket är lätt gjort genom att sätta dem i bypass-läge då.

Jag har inte provat dimmern än (varit lite annat de senaste dagarna) men bra att veta att den lirar oxå. Troligen som du säger bara en tidsfråga innan de löst flush_2_relay oxå...

Generellt tror jag alla tillverkare av controllers har "panik" över CES 2015 och det är därför det är lite instabilt och mycket som rör på sig just nu.
kanelbullen
Wannabe

Inlägg av kanelbullen »

Hej!

Är det någon som vet status på Qubino 2x0,92kW (Goap_flush_2_relay) och Vera Edge 1.7.1018? Funkar det hjälpligt?
JayJay
Wannabe

Inlägg av JayJay »

För mig funkar det OK. Använder den för att styra utomhusbelysning på/av vid skymningen varje kväll. Har ibland problem med att Veran skapar "fake devices" kopplade till brytaren men jag tror inte att det bara är Qubinos brytare som har detta problem. Funktionen har jag annars inget att anmärka på.
kanelbullen
Wannabe

Inlägg av kanelbullen »

Tack för snabb respons! Jag återkopplar hur det går för mig när jag får hem ett par Goap_flush_2_relay att labba med.
BRUM70

Inlägg av BRUM70 »

Jag är säkert trög, men hur kan jag lägga till min "Qubino Flush 1 relay" i min nyinköpta Vera Edge med firmware 1.7.1419?
Det finns inga enheter alls med namnet Qubino...?
*confused*
:roll:
tunis
Wannabe

Inlägg av tunis »

Om denna tråden är löst, hur gjorde ni?
Jag har köpt en Qubino Flush 1 relay förra veckan och den går varken startar eller stänga av inte ifrån vera edge, utan bara från knappen.
Den visar rätt status i veran och energimätningen när man använder knappen. Men stänger man av ifrån veran så visas den avstängd men energimätaren tickar på.

Jag kör med senaste firmware på vera 1.7.1419, medan qubino verkar vara en äldre H1S1P1.
tunis
Wannabe

Inlägg av tunis »

tunis skrev:Om denna tråden är löst, hur gjorde ni?
Jag har köpt en Qubino Flush 1 relay förra veckan och den går varken startar eller stänga av inte ifrån vera edge, utan bara från knappen.
Den visar rätt status i veran och energimätningen när man använder knappen. Men stänger man av ifrån veran så visas den avstängd men energimätaren tickar på.

Jag kör med senaste firmware på vera 1.7.1419, medan qubino verkar vara en äldre H1S1P1.
Jag hittade lösning själv genom att ändra Associated Groups till 4.
Skriv svar