Nybörjare söker hjälp

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
look2
Gillar hemautomation

Nybörjare söker hjälp

Inlägg av look2 »

Skall snart installera en värmepump hemma och kom då på tanken att det kanske skulle vara lite kul att övervaka temperaturen hemma på olika platser, och då görna via datorn, så man kan se alla givare på en gång. Började googla runt lite och det verkar som det är ganska dyrt det jag vill göra. Tillslut så fastnade jag här, och det verkar som att folk har ganska roliga och lite billigare lösningar här. Så jag tänkte försöka förklara vad jag vill göra och så kanske ni kan komma med lite förslag och idér på vad jag behöver, hur jag gör det, och vad det kanske kan kosta.

Jag vill övervaka temperaturen på 6st ställen + utomhus, skulle gärna vilja ha möjlighet att bygga ut till flera ställen.
Detta skall sedan samanställas i datorn/servern som jag placerat i garderoben (ubuntu som os)
Sedan skulle jag gärna vilja kunna se dessa olika givare via några grafer.
Jag är ingen höjdare på databaser och liknande, då jag är nätverkstekniker, och inte så förtjust i databaser. så om det går att lösa via snmp så är jag mer på banan.

Har skummat runt lite och det verkar även som att folk övervakar elmätaren, det skulle också vara lite kul, men om det är alltför bökigt så kommer det längre ner i prio listan.
Men lite tips och idér på hur jag skulle kunna lösa följande konfiguration, vad som behövs, vad det kan kosta och hur det skall konfigureras skulle uppskattas.

MVH:
Oscar
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Nybörjare söker hjälp

Inlägg av larky »

Ubuntu är en bra start. Köp en "Adapter USB 1wire (DS9490R)" (399:-) eller ett kit som innehåller den.
Sen behövs bara en massa kabel och sensorer.
Själv använder jag CAT5-kabel.
Sensorkabeln ska helst dras i en enda lång slinga med korta grenar till sensorerna, så det krävs lite planering. Det är inget problem att klippa /skarva med RJ12 grenkontakt mitt på slingan med extra sensorer, eller en LCD-display.
Mjukvarumässigt FUSE + OWFS + någonting, där jag gillar Thermd då det är relativt enkelt att komma igång, inga databaser.
Löder man själv sensorer till kablar blir det inte så dyrt, några hundra för sensorer och RJ12-grenar.
look2
Gillar hemautomation

Inlägg av look2 »

CAT5 känns lite "grov" skulle gärna använda nån lite smalare kabel.
Men det kommer nog att bli ganska långt, runt 50m, eller kanske mer, har inte riktigt tänkt hur långt det blir än.
Hur många ledare skall man ha i kabeln?.

man drar alltså kabeln, sedan om man vill ha en sensor så sätter man en kontakt där och kopplar in sensorn, och sedan så går slingan vidare?
Kan man bara svsluta den sedan? eller måste man terminera den på något sätt?
Hur svårt är det hela att konfigurera upp?

Tänkte även mjukvarumässigt... Trodde att man bara behöde tex OWFS, men man kanske behöver mer? Vad gör de andra programen ?

Summa av det jag behöver är alltså:
6 x DS18S20
1 x Adapter USB 1wire (DS9490R)

ca 7-800 :- ?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Du är inne på helt rätt väg!

Om du enbart skall mäta temperaturer (under 85 grader) räcker det med 2 ledare, men risken är nog stor att du vill koppla in mer saker senare och då är det nog bättre att bygga "rätt" redan från början. Du vill med andra ord ha 4 ledare (DQ, GND, +5v och GND igen), DQ och GND skall helst ligga i ett tvinnat par och +5v + GND i ett annat. http://shop.temperatur.nu/kabel-ekkx-2x ... p-124.html är en mycket lämplig kabel.

Du drar runt kabel där du vill mäta, klipper, sätter dit kontakter och en förgrening. Nätet behöver normalt sett inte termineras. Vid mycket långa längder (~150m och uppåt) kan man ev sätta en diod i slutet av nätet för att dämpa signalstudsar.

OWFS ger dig bara tillgång till temperaturen, sedan måste du ha någon form av mjukvara för att samla in och presentera datat med.

Hur svårt det är en svår fråga att svara på. Personligen tycker jag att det är lätt! :)

En sak är iaf säker, här i forumet finns det en hel hög med personer som lyckats med precis det du försöker göra!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

elf98 skrev: En sak är iaf säker, här i forumet finns det en hel hög med personer som lyckats med precis det du försöker göra!
Eller är precis där du är, fast har köpt grejerna och skall till att "göra" det! 8)
look2
Gillar hemautomation

Inlägg av look2 »

en annan fråga som dykt upp nu...
Hur skall man bäst placera dessa sensorer?
Kabeln kommer antagligen att dras i golvsockeln eller taklisten, och det är väl inte särskilt bra att ha sensorerna placerade där.
Det bästa är väl att ha dem ganska mitt på väggen i huvudhöjd. Kan man bygga in den i nån liten "dosa" eller de kanske inte ser så förskräckliga ut?
ahd71
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av ahd71 »

Jag satte mina temperatursensorer på ca 1,7m höjd i befintliga kabellister som gick vertikalt i rummet med antennkablar/larmkablar/datakablar; ingen ser dem och lagom höjd...

(antagligen ger det en liten tröghet i mätvärdena men det är ju mest av godo! Det syns ett tydligt rippel i graferna när värmepumpen avfrostar cirka en gång i timmen så jag har inget att klaga på gällande monteringen)

mvh/Anders
Skriv svar