Skall snart installera en värmepump hemma och kom då på tanken att det kanske skulle vara lite kul att övervaka temperaturen hemma på olika platser, och då görna via datorn, så man kan se alla givare på en gång. Började googla runt lite och det verkar som det är ganska dyrt det jag vill göra. Tillslut så fastnade jag här, och det verkar som att folk har ganska roliga och lite billigare lösningar här. Så jag tänkte försöka förklara vad jag vill göra och så kanske ni kan komma med lite förslag och idér på vad jag behöver, hur jag gör det, och vad det kanske kan kosta.
Jag vill övervaka temperaturen på 6st ställen + utomhus, skulle gärna vilja ha möjlighet att bygga ut till flera ställen.
Detta skall sedan samanställas i datorn/servern som jag placerat i garderoben (ubuntu som os)
Sedan skulle jag gärna vilja kunna se dessa olika givare via några grafer.
Jag är ingen höjdare på databaser och liknande, då jag är nätverkstekniker, och inte så förtjust i databaser. så om det går att lösa via snmp så är jag mer på banan.
Har skummat runt lite och det verkar även som att folk övervakar elmätaren, det skulle också vara lite kul, men om det är alltför bökigt så kommer det längre ner i prio listan.
Men lite tips och idér på hur jag skulle kunna lösa följande konfiguration, vad som behövs, vad det kan kosta och hur det skall konfigureras skulle uppskattas.
MVH:
Oscar