Tellstick Duo - Lyssna av sändare

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
llelundberg
Wannabe

Tellstick Duo - Lyssna av sändare

Inlägg av llelundberg »

Är det möjligt att låta Tellsticken Duo "lyssna av" en sändare för att hålla reda på om en lampa är släkt eller tänd?

Jag har en några Nexa-brytare som styr belysningen i garaget, sändare LWST-615 och mottagare WMR-1000.

Min Tellstick Duo kopplad till en Raspberry Pi där jag installerat telldus-core och använder tdtool för enklare styrning av några plug-in strömbrytare. Den kan definitivt "höra" sändarna för garaget, för varje gång jag tänder så blickar den blått.

Jag antar att det är samma funktion som ska till för att t ex lyssna på en magnetkontakt eller en PIR-sändare.

Jag gissar att det krävs mer än tdtool, jag inga problem att koda ihop något eget. Men är det någon som vet hur man ska börja?
Videonisse
Tar hemautomation på allvar

Re: Tellstick Duo - Lyssna av sändare

Inlägg av Videonisse »

Kan ha fel men tror att Lösningen är bara att du lägger upp mottagare WMR-1000 med samma kod som används från sändarna.
llelundberg
Wannabe

Inlägg av llelundberg »

Jag förstår inte riktigt... Ska jag lägga in mottagaren i min telldus - config? Hur gör man det?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Videonisse
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Videonisse »

Kör själv Windows så vet inte exakt hur du lägger till dom i konfig, men har du redan andra mottagare upplagda så gör på samma sätt. Använd koden som sändaren skickar.
Skriv svar