LaCrosse WS3600 Pro vs. WMR-100

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
geva
Wannabe

LaCrosse WS3600 Pro vs. WMR-100

Inlägg av geva »

Hej!

Jag funderar på att köpa en (min första) väderstation för ca 2-3000:-

Vilken av dessa två är att föredra?
WS3600 kostar 2292:-, WMR-100 2498:- på Safecast
(WS3600 har jag hittat för 1795:- på Webbhallen.com)

WS3600 har touch-screen, medan WMR-100 USB anslutning inställer för COMport.

Allra helst skulle jag vilja ha WMR928, men den kostar 4000:-

Är det kvalitetsskillnad på sensorerna mellan de två olika tillverkarna?
Hur är det med funktioner och användarvänlighet?
Tittar man i manualen så verkar Oregon lite proffsigare.

Tacksam för alla tipps!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Safecast kommer säkert att svara på din fråga!

Jag har inte någon erfarenhet av LaCrosse-stationerna, men Oregon Scientific-stationen (WMR928) jag har verkar vara gedigen. Enda nackdeln jag hittat än så länge är att den piper högt och irriterande _varje_ gång man trycker på touchskärmen.

Vad det gäller USB/RS232 så finns det adaptrar från några hundralappar! Tyvärr är många adaptrar på marknaden mycket dåliga och innehåller snikhårdvara. De USB-adaptrar som säljs på temperatur.nu skall vara av det bättre slaget. Måhända finns det RS232-tillbehör som trots detta inte fungerar med adaptern...

Om du nu skulle ha missat det kan jag ju passa på att påminna att alla medlemmar på temperatur.nu har 5% rabatt hos Safecast AB! Mer om denna rabatt hittar du här.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Hej!

Först en viktig sak. WS3600 kan INTE användas tillsammans med usbkonverters. Detta pga det sättet den stationen kommunicerar över serieporten. Den överför informationen mha kontrollpinnarna och detta blir för tidskritiskt för alla konverters jag testat.

WS3600 klarar heller inte ansluta till extra sensorer vilket WMR100 kan. (10! temp, 1 UV)

WS3600 har ställbart loggningsintervall 1min-24 tim.

WMR100 loggar ingen data i stationen.

WMR100 vet vi inte så mycket om hur den beter sig än men ser ut att klara svensk vinter riktigt bra (droppkanter och klarlackad yta på sensorern håller undan is och vatten)

WS3600 är naturligtvis användarvänligare med överskådligare display och ett tryckkänsligt menysystem. Displayen får något sämre kontrast tackvare touch ytan men det är en smaksak. Jag tycker det är fullt läsbart.

Titta även på WS500. Lite över budget men med rabatt ca 3600 kr.

Priset på WS3600 från din källa kan jag inte göra något åt. Det är väldigt billigt. Det kommer dock inte stå lacrosse på lådan du får hem. (Inte från oss heller eftersom vår version av WS3600 är Technoline.) Vi drar dock av fraktkostnad vid köp i butik, vid postorder ingår frakt och batterier.

Skillnaderna mätmässigt handlar som vanligt mer om placering än prestanda hos sensorerna. WMR100 kommer antagligen registrera något högre vindvärden pga skålkorsanomometer. Rätt eller fel?....

Med vänliga hälsningar
Rickard Andersson
Safecast AB
geva
Wannabe

Inlägg av geva »

Tack för svaren!

Ok, WMR100 faller bort pga att den inte loggar data.

Då har jag 3 att välja på i alla fall och får justera budget… :)

WS3600 2292:-
+ möjlighet att koppla givarna med kabel

WMR928 3998:-
+ givarna laddas med solcell

WS500 3795:-
+ USB
+ mäter soltimmar(!)
+ mjukvaran ”Weather Professional
+ extra sensorer kan kopplas in
? Kan bruksanvisningen laddas ner för att ”läsa på” ?
? Har den också 2-års garanti ?

Något mer man borde känna till?

Jag får beslutsångest…
PEk
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av PEk »

safecast skrev: Först en viktig sak. WS3600 kan INTE användas tillsammans med usbkonverters. Detta pga det sättet den stationen kommunicerar över serieporten. Den överför informationen mha kontrollpinnarna och detta blir för tidskritiskt för alla konverters jag testat.
Hej "safecast"
Installerade min WS2300 och fick lite problem med överföringen så jag undrar om det även kan gälla WS2300?

Tacksam för svar
MvH PEk
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Installerade min WS2300 och fick lite problem med överföringen så jag undrar om det även kan gälla WS2300?
Hej,

Nej. WS2300 fungerar bra med konverter. Dock är som erik skrivit i något inlägg inte alla konverters speciellt bra.

Det finns också ofta andra programvaror och drivrutiner som slåss om comportarna. GPS, handdator, mobiltelefon, bluetooth mm..

Vad är lite mer exakt bekymmret?

Mvh
Rickard
PEk
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av PEk »

Hej Rickard
Tyvärr så räckte inte kabeln från väderstationen kopplingsbox så jag var tvungen att förlänga den med en vanlig "telefonkabel" med vanliga "telefonkontakter" (RJ12 4-polig) då upptäckte jag att den röda fyrkanten i Heavy Weather blinkade mycket långsammare än vad den hade gjort när jag "provinkopplade" den utan förlängning. Jag fick för mig att jag tappade "kabelkontakten" och den gick över på trådlös anslutning.
Det var problem nummer 1

Nu till problem 2
Då jag har en "laptop" som står i en garderob och loggar temperaturer med Lämpömittari (Temperatur Logger) så räcker inte kabeln från väderstationen till , så även den måste förlängas med hjälp av en annan telefon kabel.
Tyvärr så tog kablarna slut i går kväll så när jag kommer hem idag så skall jag testa med lite nytt matrial

Så om man skall sammanfatta hela kabeldragningen så blir det från väderstationens kopplingsbox till väderstationen c:a 18 m med en skarv på mitten och från väderstationen till datorn c:a 8 m och även där en skarv.(telekabel-lacrossekabel-RS232/USB kabel)

Man kanske skall använda skärmade kablar när det blir så långa avstånd??

MvH Peter
geva
Wannabe

Inlägg av geva »

Det blev till slut en WS3600, den installerades dagen innan nyårsafton.

Jag packade upp den, och gjorde en provinstallation inomhus. Kopplade den till en PC via COM-port. Allting fungerade utom en sak: den visade konstant vind 9,9 m/s. Blåste jag i givaren ändrades värdet +/- men återgick sedan till 9,9. :( Samma felaktiga värde flyttades också till HeavyWeather. Provade med fabriksåterställning, men det hjälpte inte.
Så, efter några timmar, jag gav upp för dagen (natten), borstade tänderna. Men kunde inte låta bli att ta en sista titt. Nu visade den korrekt värde :!: Tände skrivbordslampan, plötsligt visades 9,9 – släckte, återigen RÄTT värde! Lampskrället störde givaren!

Så nu efter en vecka är jag nöjd. Använder medföljande programvara HeavyWeatherPro samt HeavyWeatherPublisher. Sedan kör jag VirtualWeatherStation (30dagars prov)
Har också tittat lite på WeatherDisplay, den verkar ha många möjligheter, fast jag upplever den lite för rörig.

Kunde vara intressant att höra andras erfarenheter kring ovan nämnda program.
PEk
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av PEk »

PEk skrev: Tyvärr så tog kablarna slut i går kväll så när jag kommer hem idag så skall jag testa med lite nytt matrial
Nu är det testat med nya kablar:
Om jag kopplar orginalkabeln( 10 m) mellan Thermo-hygro sändaren och väderstationen så får jag "kabelsignal" till WS2300 men så gjorde jag en egen "16 metare" då försvann signalen och den gick över på trådlös överföring. Kan 6m göra så mycket ??? någon som vet ?
( kopplade in en 7,5 metare så var allt ok)

Tänkte även testa om man kunde förlänga kabeln mellan väderstationen och datorn. Med orginalkabeln var allt OK men när jag förlängde den med en 7,5 metare så försvann signalen. Än en gång, kan en förlängning göra så mycket ?? Jag förstår inget.
Har även kopplat upp en annan dator med en RS232-port så inte en USB/RS232 skulle störa överföringen.

Nu har jag testat allt så nu undrar jag om någon som har mer erfarenhet kan hjälpa mig??

MvH Peter
Jag kanske skulle skapa en ny tråd i detta ämne??
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Tyvärr så tog kablarna slut i går kväll så när jag kommer hem idag så skall jag testa med lite nytt matrial
Jag tror inte det är längden på kabeln utan dina skarvningsförsök som krånglar. Man kan bli himla vilsen när man ska koppla ihop två 4 ledare så det blir samma sak i slutändan. Jag har dessutom inte köpt en enda kopplings skarv nånsin som man inte måste koppla om.

Det funkar med längder över 20 meter mellan temp-vind ,temp-huvudenhet, temp-regn.

Om man sen har ledningar som stör längs vägen så förkortar det längden men om det bara ligger i en hög på golvet så går det.

Mvh
Rickard
PEk
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av PEk »

Hej
Jag testade med en 16 metare utan skarv och det fungerade inte. så jag har i princip gett upp. Det blir väl att flytta huvud enheten så att kablarna räcker !!! Jag har ju bara monterat väderstationen provisoriskt , så jag får vänta tills det blir bättre väder ( 43mm regn på en vecka)

En annan sak: Jag kör "Heavy Weather Version 2.0 Beta" och får lite konstiga fenomen helt plötsligt så får jag en omstart av datorn, utan någon som helst anledning Det bara BLIR. är det någon som har samma problem??
Jag ha försökt att provosera fram fenomenet med att köra "HeavyWeatherPublisher 1.0 Beta 4" ,ingen "omstart" när jag trixar och donar med kurvorna, men så fårt som jag vänder ryggen till så startar datorn om???
Likadant är det när jag kör "Heavyweather Publisher Software" = omstart

Skall tilläggas att jag även kör Lämpömittari på datorn men dessa fenomen har inte varit innan jag började med "Heavy Weather Version 2.0 Beta", någon som har samma fenomen.

MvH PEk
PEk
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av PEk »

Med lite knep & knåp och en ny kabel från Rikard så fixade det sig.
Kopplade även om från "konvertern"(USB/RS232) till comport 1 så nu startar inte datorn om sig hela tiden.
Allt är till belåtenhet.

Tack Rickard för kabel & tips.
Jocke
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Det funkar med längder över 20 meter mellan temp-vind ,temp-huvudenhet, temp-regn.
Intressant, gäller detta även för La Crosse WS-3600?
Kollade runt på safecast.se, men hittade inget kablage...

Mvh Jocke
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Citat:

Öhh.. Har jag skrivit det där.. Måste varit trött i huvudet...

Vill nog omformulera till "Upp till" 20 meter. Men det innebär alltså att det kan vara 40 meter mellan vind och regn.

Nej, vi har nog inte några förlängningskablage på hemsidan. Vi har 10meters orginal skarv kablage hona-hane i butiken, men dom är dumt dyra jämfört med lite modularsladd och plugg. Då kan man göra längder som man vill.

Mvh
Rickard
Jocke
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Tackar för svaret.
Skulle behöva att förläng kablaget mellan vind och huvudenhet med ca 6 m. Ska dessa kablar kontakteras rakt, dvs samma i båda ändarna?
Skriv svar