Rapporterar 85 grader?

Är något trasigt? Rapporterar en station konstant felaktiga temperaturer? Ge en så detaljerad beskrivning av vad som felar som möjligt, gärna med bilder/grafer.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Urban Holmdahl
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 nov 2015, 14:56
Ort: Piteå

Rapporterar 85 grader?

Inlägg av Urban Holmdahl »

Hej,
Ska precis starta upp en ny mätstation, men rapporteraren rapporterar bara rätt temp så länge bara en givare är inkopplad. Oavsett vilken. Om jag kopplar in bägge givarna så rapporterar den 85 grader. Ledtrådar??
/Urban
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Rapporterar 85 grader?

Inlägg av larky »

85 är en felkod att nåt är fel, skicka ett mail till info@m.nu så ska det nog gå att byta ut det som är trasigt.
Isaksson
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jun 2011, 07:56
Ort: Västervik

Re: Rapporterar 85 grader?

Inlägg av Isaksson »

I och med att du säger att det fungerar med vilken som av givarna men inte båda så känns det som att det skulle vara problem med kablarna. Hur ser själva nätet ut? Kablarna och hur kopplar du in dom när du kör med båda?
Urban Holmdahl
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 nov 2015, 14:56
Ort: Piteå

Re: Rapporterar 85 grader?

Inlägg av Urban Holmdahl »

Installationen är på lantstället, och jag är inte där varje dag under icke sommartid,
men det får väl bli något extra besök nu för att få igång rapporteringen.

Jag kör med de kablar/kontakter/givare som kom med i "startkittet", dvs
- en 2-meters färdigkontakterad kabel till ena givaren
- en 5-meters lika färdig kabel till den andra givaren
- en 1-meters färdigkontakterad kabel mellan förgreningskontakten och rapportören
- medskickad förgreningskontakt
- rapportör
- medskickad nätadapter
- medskickad nätverkskabel

Jag vill mena att det knappast går att göra fel då man ansluter och kopplar ihop grejerna.

Nätverksmässigt så verkar det ju funka UA. Kontakt upptättades mellan rapportören och jag kunde se på anmälningssidan att två givare var inkopplade och att lägsta temp var runt nollan. Allt OK.

Men efter en stund så visade det sig att den rapporterade 85 grader, vilket ju var mysko.

Jag har provat flytta runt anslutningarna från givarna mellan olika uttag i förgreningskontakten för att se om det förändrar något, men det fungerar ganska sporadiskt hur man än ansluter dem. Om bara ena givaren är inkopplad, oavsett vilken, så visar den rätt temp. men det räcker ju inte. Bägge måste vara i drift, och då visar den ganska ofta 85 grader, dock inte alltid.

Jag har ännu inte provat vända på sladden mellan rapportören och förgreningsdosan. Kan ju vara något jox i någon kontakt som gör att det funkar bättre om man vänder på sladden.
Urban Holmdahl
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 nov 2015, 14:56
Ort: Piteå

Re: Rapporterar 85 grader?

Inlägg av Urban Holmdahl »

Sådärja. Fick nya tempgivare och det gjorde susen.
De tempgivare som kom med kittet är återsända.
Skriv svar