Alernativ till switchking

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
look2
Gillar hemautomation

Alernativ till switchking

Inlägg av look2 »

Har nu kört switchking en tid och tycker det har fungerat bra.
Har lite schemaläggning, tänder och släckor lampor med hjälp av wifi awarness osv.

Men skulle nu vilja ha fler än 5 brytare, och då måste man betala. Eftersom de lagt ner utvecklingen känns det lite dumt att betala för det, man betalar väl dessutom på årsbasis?

Skulle vilja ha ett alternativ. Gärna något som man kan göra en lite cool websida med en ritning över huset för att tända och släcka.
Kan köra det på linux/windows.
Testade med linux varianten, tdtool eller vad den heter, men fick den aldrig riktigt att lira, men det kanske är dags att lägga ner lite mer tid på det, om det inte finns några andra bra windows alternativ.
Videonisse
Tar hemautomation på allvar

Re: Alernativ till switchking

Inlägg av Videonisse »

Jag kommer gå över till Openhab. Tillsammans med HabAdmin så finns det grafiskt gui för att skapa regler. Kommer nästa år en helt omskriven version 2.0 som kommer bli grym.
Isaksson

Inlägg av Isaksson »

Om du köper en licens så kan du uppdatera versioner inom 1 år, sedan kan du köra hur länge du vill utan att uppdatera.
Och nu kommer det ju inga nya versioner så du kan verkligen se det som en engångskostnad.
look2
Gillar hemautomation

Inlägg av look2 »

Videonisse skrev:Jag kommer gå över till Openhab. Tillsammans med HabAdmin så finns det grafiskt gui för att skapa regler. Kommer nästa år en helt omskriven version 2.0 som kommer bli grym.
Finns det någon mer info ang detta någonstanns? Googlade men tyckte inte att jag hittade så mkt...
Videonisse

Inlägg av Videonisse »

Finns ju allt om du googlar på "openhab2", testa igen.
gnagis

Inlägg av gnagis »

Hej
Jag kör med SwitchKing på en rpi med kopplad Tellstick Duo och på en annan kör jag 1wire med temploggning.
Nu har jag börjat ge mig på att testa Domoticz och openHAB2 för att först och främst ersätta SwitchKing men jag kommer inte så långt.
Tankar ner image:ar, bränner dom på SD-kort och sen loggar jag i web-interfacet men lyckas inte hitta en trådlös tempgivare.
På sikt kanske man kan få in både temploggning Och fjärrstyrning i en rpi ? Men primärt vill jag få igång den med Tellstick Duo:n
Jag skulle verkligen uppskatta om någon kan hjälpa mig att förstå vad jag behöver göra för att få igång detta.
Mvh Micke
Skriv svar