Installations giude för OWFS?

OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Installations giude för OWFS?

Inlägg av CirruZZ »

Någon som har tipps på vart man kan läsa för mer information om installation av OWFS, och gärna för Ubuntu :?:
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Installations giude för OWFS?

Inlägg av larky »

Jag installerade owfs i ubuntu för en vecka sedan, och minns inte några problem...
Men som snabbgenomgång;
ladda ner owfs 2.7p4.tar.gz, spara filen i din hemmakatalog.
tar-xvzf owfs<tab>
cd owfs<tab>
./configure
Vänta och hoppas att allt gick bra.
Om det står USB is DISABLED så kan detta innebära ett problem,
sudo apt-get install libusb-dev
kör ./configure igen (pil upp två gånger)
Nu ska USB vara enabled...
Om det står OWFS is DISABLED så tror jag att det beror på att fuse saknas, installera fuse, ./configure igen
make
funkar inte make, så behöver du köra sudo apt-get install build-essential
sudo make install
Nu är owfs installerat.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Toppen, tackar så mycket! :D

Ska kolla på det och testa. Är ingen stjärna på Linux men håller som sagt på och lär mig. ...hoppas jag! :wink:
Användarvisningsbild
Karl-Ove
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av Karl-Ove »

Heisann! Jeg har i dag installert ubuntu på en datamaskin som jeg vil bruke til å läre meg litt linux på. Samtidig har jeg lyst til å installere owfs på datamaskinen slik at jeg kan eksprementere med temperatursensorer og LCD også. Men det går ikke å installere owfs slik som beskrivelsen ovenfor forklarer. Etter å ha kjört alle kommandoene slik som beskrivelsen sier, så viser det seg likevel at owfs likevel ikke har blitt installert. Men usb er aktivert. Når jeg kopler inn displayet i usb-porten, så hender det nesten ingenting. Det eneste som hender er at datorn henger ett sekund eller så, omtrent hvert 5. eller kanskje 10. sekund. Mine spörsmål blir derfor:

1) hvordan får jeg installert owfs? Gjerne en step by step forklaring.
2) hvordan kan jeg enkelt sjekke at owfs virkelig er installert?
3) noe annet jeg bör kjenne til?

Jeg er helt ny på linux, og har tilnermet ingen kjennskap til dette. Men jeg har datorvana från MS-DOS og windows, og forstår litt derfra. Programmering er heller ikke noe jeg er bra på nå. For 15 år siden behersket jeg Assembler, Basic og Turbo-Pascal, men det har jeg glemt forlengst...

Tacksam för svar!
Mvh

Karl-Ove
www.karl-ove.com
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Om du kunnat kompilera (dvs. köra kommandot "make") utan felmeddelanden och sen "sudo make install" så är owfs installerat men inte startat.

Om owfs är installerat så finns det filer i katalogen /opt/owfs/bin/ annars finns det inte.

dmesg | tail är ett kommando för att se senaste systemmeddelanden, exempelvis just efter att du pluggat in USB-adaptern

för att starta prova följande;
Sudo överallt för att default är det bara root som har rätt att komma åt FUSE, och därmed owfs. Går att ordna med en konfigurationsfil har jag för mig.

sudo /sbin/modprobe fuse (starta fuse)
sudo mkdir /dev/1wire (skapa katalog att montera 1-wiresystemet i)
sudo /opt/owfs/bin/owfs -u --usb_regulartime /dev/1wire (starta owfs med USB-adapter, montera under /dev/1wire)
sudo ls -l /dev/1wire (lista innehållet, dvs. alla sensorer som är anslutna)

Nu ska det vara igång, så dax att tända lyset på displayen;
sudo echo 1>/dev/1wire/FF.*/backlight
Skriv text
sudo echo "Hej" >/dev/1wire/FF.*/line20.0

Hoppas att det hjälper dig en bit på vägen.
Användarvisningsbild
Karl-Ove
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av Karl-Ove »

Hei igjen, og takk for svar!

Men det fungerer ikke... :( Jeg ser at det blir feil når jeg skriver:
sudo /opt/owfs/bin/owfs -u --usb_regulartime /dev/1wire (starta owfs med USB-adapter, montera under /dev/1wire)

karl-ove@karl-ove-desktop:~/owfs-2.7p4$ sudo ls -l /dev/1wire
totalt 0
karl-ove@karl-ove-desktop:~/owfs-2.7p4$ sudo /opt/owfs/bin/owfs -u --usb_regulartime /dev/1wire
[sudo] password for karl-ove:
sudo: /opt/owfs/bin/owfs: command not found

Ved å browse i katalogene ser jeg jo at filen owfs ikke finnes der...? Og jeg finner den ikke noe annet sted heller.

Her er hvilke filer som finnes i /opt/owfs/bin/:
owdir, owftpd, owhttpd, owmon, owpresent, owread, owserver, owtap, owwrite.

-Så jeg sitter fremdelse fast... Hva KAN dette være? Har lest og lest og lest og lest, men får ikke dette til likevel..
Mvh

Karl-Ove
www.karl-ove.com
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

1. Du skall _inte_ montera owfs under /dev/. /mnt/ är mycket bättre.

2. Du har inte owfs-binären. Måhända måste du ta hem fuse och libfuse innan du kompilerar owfs!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Som elf skriver, du har inte installerat owfs ännu. Läs de meddelanden du får från ./configure, och se till att allt står rätt till.
Användarvisningsbild
Karl-Ove
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av Karl-Ove »

Ok, jeg takker for hjelpen. MEN.. Jeg får det ikke til likevel. Nå har maskinen begynt å klage over at den ikke får kontakt med USB-interfacet. Og så har det blitt tull med rettigheter og jeg får plutselig ikke lov til å ta bort filer og kataloger?!?!? Jeg prövde å logge inn som root, men da var plutselig skrivebordet og katalogene anderledes enn når jeg var innlogget som Kar-Ove.

Jeg gir opp, og konstanterer at det må leses literatur for å komme inn i det hele. -Ubegripelig mange forskjellige kommandoer som må kjöres, og jeg vet jo ikke engang hva de gjör! modprobe use f.eks. Hva i all verden gjör den? Det ser ikke ut som det skjer noe når jeg skriver det i alle fall. Og når jeg skriver ./configure kommer det jo flere kilometer med gresk? Jeg kan for lite til å bedömme om det som kommer ut er riktig eller feil...

Nå skal jeg forsöke å forstå litt mere av grunnprinsippene i Linux, samt forsöke å sette meg inn i et eller annet programmerings-språk. Det finnes ufattelig mange forskjellige, og jeg aner ennå ikke hvilket jeg skal pröve meg på. Men det hadde vel ikke värt dumt å sette seg inn i det språket som Erik bruker i den frittstående enheten som jeg har kjöpt...

Så igjen takker jeg for hjelpen, og så får jeg heller reinstallere hele ubuntu på nytt, for jeg tror det har blitt rotet til endel. -Det skulle ha funnits en "resett" komando, som återställar ubuntu og alle dens kataloger til ursprungligt läge, men jeg har ikke lyckats hitta nåt sådant.

God natt..
Mvh

Karl-Ove
www.karl-ove.com
Användarvisningsbild
Karl-Ove
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av Karl-Ove »

Jeg må innröme at det ble litt sent i går... Kunne ikke låta bli å testa allt en gång till. -Och nu ble både USB og owfs installert. Jeg forsöker å få i gång en LCD, men det ble aldrig nogon katalog med LCD når jeg monterade. Men DÅ tenkte jag att forsöka med en termometer. Jag har ca 30 stk. 18DS20 liggende, så jeg laget en proffesorisk sak. -Og DET funket!! Det ble en katalog som begynner på 10.xxxxxxxxx. Og når jeg testet kommandoen med grep -kommandoen fungerte det!!! Hurra! Jeg ble glad! Men displayet vil ikke... Og jeg VET at det fungerer, og at kabelen jeg bruker er riktig. Så det blir vel flere timer med testing...

Stort tack för dessa step-by-step beskrivningarne og utfyllende forklaringerna! :D
Mvh

Karl-Ove
www.karl-ove.com
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Grattis!

Att koppla in LCD ska inte vara något problem egentligen, det ska dyka upp en FF.xxxxxx på samma sätt som 10.xxxx.
Det kommer inte att synas något på displayen direkt efter att du kopplat in den, men den ska synas bland de andra sensorerna.
Startade du owfs med "--usb_regulartime "? om du inte gjorde det så syns inte FF.xxxx även om allt är rätt kopplat.
Användarvisningsbild
Karl-Ove
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av Karl-Ove »

Heisann!

Ja, jeg startet owfs med --usb_regulartime. Men jag får kolla upp kabelen igjen. I og med at termometern fungerte, MÅSTE jo displayet fungere også. Men det var merkelig at det tok så lang tid å få inn driverne og å få det til å fugere med termometern også.

Titta gärna på min temperatur- och strömsida http://karl-ove.mine.nu som Erik har hjulpet meg med! Jag har en Azus-router med fn 8 stk termometrar innkopplat, 1 stk pulsmätare till elmätarn och 1 stk LCD på köket. Hela maniken drar ungefär 10W... Fantastisk. En mer detaljerad beskrivning av systemet kommer skapas sånn småningom utover hösten.
Mvh

Karl-Ove
www.karl-ove.com
Skriv svar