Solceller ström/spännings -mätning

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
gnagis
Tar hemautomation på allvar

Solceller ström/spännings -mätning

Inlägg av gnagis »

Jag har skaffat solceller som ska monteras på båten till kommande sommar.
Nu tänkte jag koppla ihop dom här hemma och börja mäta hur mycket man får ut från dom.
Enl. spec så ska dom 2 solcellerna förse mig med ca 17V och 5A som max.
Nu har jag redan ett utbyggt 1-wire system i huset med massa temp-givare och elmätaravläsning kopplat till en
RaspberryPi så jag tänkte att jag borde väl kunna utnyttja det.
Skulle vara trevligt att kunna mäta både ström och spänning men jag har inte hittat något på Nätet så jag hoppas
någon här inne kan hjälpa och tipsa om bra grejer för ändamålet.
Får jag det att funka så kommer jag nog bygga ett lite mini-system i båten och där även kunna visa värdena på en LCD.
gnagis

Re: Solceller ström/spännings -mätning

Inlägg av gnagis »

Jag har även en MPPT-regulator som reglerar spänningen.
Egentligen vill jag bara veta om det går och hur jag i såfall skulle kunna mäta ström och spänning som regulatorn ger, med min raspberrypi eller/och en arduino och kunna kontrollera värdena via nätet.
Fredarp
Wannabe

Inlägg av Fredarp »

Har kollat här men hittar inte de jag ska prova mig på, däremot finns det en lösning på en stor auktionssida.
Kan vara en ide för M.nu att lägga till? eller så fattar inte jag funktionen på ngn av de som redan finns.
Jag försöker få till en funktion så att man kan "förregla" en sak om en annan går. Värmepump/vattenburenkamin
Jag vill läsa av Volt men hittar inte någon som går upp till 240V vill slippa sätta ngnslags Ac/Dc konverter för att få till det.

Tror inte jag kan länka iom konkurens men kan pma vid intresse.
gnagis

Inlägg av gnagis »

Efter många timmars letande tillsammans med allas vår gemensamma vän Mr Google, så hittade jag intressanta saker.
Nu har jag precis startat mitt nya projekt med en Arduino och en ACS712. Har kommit så pass långt att jag kan display:a en viss ström-ökning när jag startar en inkopplad fläkt som drivs av en strömadapter.
Fortsättningen blir att även kunna se spänningen och även kunna se mätta värden via webben.
Någon som pysslat med dessa prylar ?
Fredarp
Wannabe

Inlägg av Fredarp »

Det jag har "problem" med att jag ska ha koll 240v upp till 30V finns det grejjer för, och om jag kör en AC/AC downstepp så försvinner ju strömmen iom det oxå.
Ser du ngt sånt så är jag intresserad.
gnagis

Inlägg av gnagis »

@Fredarp
Det jag hoppas få hjälp med i den här tråden är att kunna mäta spänning mellan 0-20 Vdc och ström mellan 0-5 A.
I all välmening så tror jag det är bättre att du gör ett eget Inlägg med det Du behöver hjälp med eftersom det skiljer sig lite.
Dessutom kan det bli rörigt här med svar på olika saker.
gnagis

Inlägg av gnagis »

Skulle verkligen uppskatta om någon kan hjälpa mig.
När Arduinon är igång och kopplad till en pc och jag väljer "Seriell monitor" så får jag upp ett fönster (serial.print) med uppmätta värden.
Hur kan jag spara dessa värden till en SQL-databas, och även kunna presentera värde på en websida ?
Sedan vill jag flytta in "driften" till RaspberryPi, men det blir väl en senare fråga, eller ska man kanske köra Arduino:n mot Rpi direkt från början ?
Skriv svar