Z-Wave -> Kontaktor -> Radiator

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
otterstrom
Wannabe

Z-Wave -> Kontaktor -> Radiator

Inlägg av otterstrom »

Hepp!

Försöker få ihop en elegant lösning för att styra mina LVI-element med Z-Wave. Målet är att kunna slå på och av varje element individuellt. Tanken är att sätta en fibaro-puck i dosan bakom varje element.

Men elementen går på 380V (400V), dvs två faser. Därmed så kan jag inte slå på och av direkt med fibaro-pucken, utan jag måste bryta strömmen till elementen med en kontaktor som i sin tur styrs av fibaro-pucken. Jag kör med denna kontaktor (1-moduls varianten):
http://elbutik.se/product.html/installa ... ry_id=1825

Jag gissar att många av er redan löst detta på något vis. Frågan är, var gömmer man kontaktorn? Var jag än letar så kan jag inte hitta en vettig utanpåliggande dosa som rymmer en kontantor och samtidigt går att gömma bakom elementet?

/pelle
otterstrom
Wannabe

Re: Z-Wave -> Kontaktor -> Radiator

Inlägg av otterstrom »

OK, tystnaden talar. :-)

Det kanske är så att jag tänkt ihop en krånglig lösning? Jag tar gärna emot förslag på hur man kan lösa (eller kompromissa) detta på något annat sätt.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Rent tekniskt kommer din lösning att fungera utmärkt.

Men att gömma bakom elementet är nog inte helt lätt.

Är det separata trådar dragna från elcentralen? Går elementen att göra på 230V? (Med minskad effekt då så klart)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
otterstrom
Wannabe

Inlägg av otterstrom »

Det går 3 faser plus jord från centralen i en slinga runt hela min övervåning. Dvs inte ett eget två-fas-par till respektive element. Har själv dragit fram en nolla för att köra fibaro-pucken.

Skulle väl kanske gå att göra om i centralen så att man drar ett faspar till varje element och sätta puck och kontaktor i centralen. Men det är trångt där med.

Vill helst undvika att köra elementen på 230. Lyckas inte hitta info som antyder att de blir bra (med säkerhet). Dessutom måste man kanske säkra upp om man gör en sådan ändring (om jag fattat rätt).

Nåja, jag fortsätter att spana efter lämpliga dosor. Tack för tankar och ideer.
TheeDude
Wannabe

Inlägg av TheeDude »

Nu vet jag inte om du har hittat dig någon dosa att montera i, men här kommer mina spontana tips.

http://www.fibox.se/catalog

Kanske du kan hitta någon i den här katalogen som kan tänkas passa?
Fibox har rätt fina kapslingar.

Annars har faktiskt Biltema helt ok kapslingar också.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektr ... 000034324/

Använde mig utav 462025 på vinden, där jag satt ett skymingsrelä som i sin tur styr ett relä som styr utomhusbelysning, och en nexa sändare så jag kan styra lite annan belysning med hjälp av skymningsrelät.

Och 462023 har jag använt vid min elcentral, med en 3-fas kontaktor, tidrelä och en nexa-mottagare som styr mitt bastuaggregat.

Dessa kopplingsdosor från biltema har även plats för DIN-skena att montera relä/kontaktor och dylikt på.
Skriv svar