Automatisk pålarmning?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
MacL3an
Wannabe

Automatisk pålarmning?

Inlägg av MacL3an »

Hej!

Jag har ett hemlarm (WeBeHome) med ett öppet API så jag kan larma på via HTTP-anrop.
Jag undrar om någon tänkt ut något smart sätt för att automatiskt larma på när man inte är hemma?
En variant är att kika på rörelsesensorerna, men det känns lite vanskligt om man ex.vis. sitter och tittar på film.
En annan variant är att kanske försöka titta om mobilen är uppkopplad mot wifi:t (har en Airport Extreme).

Har någon annan något förslag?
MacL3an
Wannabe

Re: Automatisk pålarmning?

Inlägg av MacL3an »

Jag har nu fått tips om hur man kan köra automatiskt pålarmning från WeBeHome. Se bifogad bild.

Då kommer ju nästa fråga - automatisk avlarmning? Skulle ju ex.vis. vara om ens mobil kopplar upp sig mot WiFi:t eller liknande. Någon som gjort något liknande?

/H
Bilagor
10408850_1024479454276825_5123038592047149653_n.png
Björn
Gillar hemautomation

Inlägg av Björn »

Fick nyss nys om appen Locative (iphone) som borde kunna vara något. Anropar en http-url när du går in/ut ur ett geofence.
MacL3an
Wannabe

Inlägg av MacL3an »

Tack för tipset Björn!
Jag har nu konfat min Flic för enkel på- och avlarmning samt gjort att systemet larmar av automatiskt när jag kommer i närheten mha Locative. Ett steg närmare ett helsmart hem :)
Skriv svar