Vattenmätaravläsning med Raspberry Pi med i Ny Teknik

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
gol
Gillar hemautomation

Re: Vattenmätaravläsning med Raspberry Pi med i Ny Teknik

Inlägg av gol »

Jag tog en gammal kamera som jag hade liggandes. Och monterade innehållet i en ny låda med två vita lysdioder som drivs från USB-anslutningen.

Håller på med version 2.0 av vattenavläsaren och tänker då använda en Trust Spotlight Webcam Pro. Finessen med den är att den har inbyggd ställbar belysning. Har dock inte testat den på vattenmätaren ännu, så jag vet inte om ljusets reflexer i vattenmätarens glas kan ställa till det.
Senast redigerad av gol den 03 dec 2015, 22:37, redigerad totalt 1 gånger.
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

gol skrev:Håller på med version 2.0 av vattenavläsaren
Spännande!!

Har inte trimmat klart min rigg än; har sett oscillation mellan två regioner - antar att zonerna måste mer isär och ljuset kanske ökas?

Dock har jag inte knäckt varför koden tillåter oscillation; görs inte en koll "new_region != old_region" innan den skriver ut +1/8l? Men om träffarna åtskiljs av en "miss" (-1) kanske den tillåter ständig oscillation? Typ 3 -1 4 -1 3 -1 4 osv?

Har precis gett mitt nyskrivna mysqlhelper.c "silkessnöret" och avser att låta water-meter kapslas av ett Python-skript som får göra SQL-insert och "push" till min LCDd (där jag samlar husets status). Blev för jobbigt med threads, mysql och realtid. Bättre att låta water-meter bekvämt få syssla med sitt något tidskritiska och bekvämt få "släppa" status på stdout för vidare distribution av den som lyssnar.

Skulle gärna väcka de slumrande X kunskaperna o skriva ihop en "calibration mode" - men det är så mycket man skall få tid till, som tex ett nytt avsnitt "Better call Saul" på hemmabioduken... :D
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Användarvisningsbild
gol
Gillar hemautomation

Inlägg av gol »

@flyvert
Alternativt kan du sätta upp en mosquitto MQTT-server på samma RPi som du kör water-meter på och ha kvar min MQTT-koppling. Sen gör du bara en pythonbindning från MQTT till din SQL-databas. Själv har jag börjat använda MQTT i nästan alla mina projekt både för process-process- och nod-nod-kommunikation. Är oerhört smidigt med PUB/SUB-hanteringen som gör att allt blir händelsestyrt och blixtsnabbt och man slipper lägga massa CPU-kraft på att hålla på och polla.
flyvert

Inlägg av flyvert »

@gol: Jorå, tanken har slagit mig faktiskt. Inget är uteslutit än ännu.

Har en diverse låsstatus, brevlådestatus, fjärrvärme, elförbrukning, regn, vind, diverse temperaturer redan uppe med egensnickrat Python-sockets hack.

Extern distribution sker idag med PHP/Apache men det vore kul att göra en egen iOS app - har kollegor som redan gjort saker.
Idag pushar jag externt med Prowl vilket fungerar riktigt bra. Pling; "garageport öppen > 5 min OCH yttertemp < 0" eller "Fjärrvärmeeffekt under förväntat värde".

Men det vore kul att fixa allt detta och lite till i en egen app...
flyvert

Inlägg av flyvert »

@gol: Förlåt om jag "stjäl" plats i din tråd; men jag har några frågor jag vill ställa dig (och kanske ge lite tips inför 2.0)

1. Jag försöker hålla antalet milliampere nere och har låtit ansluta kameran till min befintliga "huvudautomationsserver" (en Raspberry PI mod B) som jag förutom water-meter plågar med bl.a. MySQL, Apache, skript för avläsning av diverse givare, etc.

För att inte skapa onödig last i "servern" har jag lagt till kod som gör "usleep" i när antalet frames/sekund överstiger en inställning. Utan denna kod tar water-meter från 15-25% CPU beroende på hur kameran monterats. Nere vid 10 frames per sekund är CPU lasten för water-meter alltid under 10% vilket jag tycker är acceptabelt.

Vad tycker du om det (exempelkörning finns längre ner i inlägget)?

Räcker 10 frames per sekund?

2. Jag har inte fixat "perfekt" ljus och dras fortfarande med lite mörkare bild än dig. Har ändrat "DARK_THRESHOLD" från ditt 128 till 65.
För att få en bättre detektion räknar jag inte röda pixlars värde (de är ju lite högre än blå o grön pga att den snurrande pilen har röd färg).

// check if pixel is dark (avoid counting red since the rotating arrow is red)
if ( green < DARK_THRESHOLD || blue < DARK_THRESHOLD){
count_dark++;

Vad tycker du om den abrovinken?

Det vore även bra om man kunde addera kod som kunde tipsa om lämpliga värden på DARK_THRESHOLD och PERCENT_DARK utifrån en mätsession då man låter vattnet flöda medans koden försöker utröna bakgrundsljus och "träffsäkerheten" i regionerna samt gav en tips om något inte är bra, t.ex. om konstant flöde ger "ryckig" detektion (t.ex. om zonernas placering eller belysning gör att man för lätt läser "hit" eller kanske inte får "hit" alls på någon zon.

3. För att lättare kunna detektera "undersampling" (kallas väl vikningsfenomen på fackspråk) har jag flyttat "region hit" till efter beräkningsblocket och använder nu variablen elapsed_regions i utskriften för att kunna se ifall en region "hoppats över" pga att något förhindrat att läsa kameran precis då den passerat en region). Skrivs "0.250, 0.500" eller mer ut har en zondetektering fallerat.

fprintf( stdout, "%s - Hit region: %d [ +%.3f l ]\n", time_str, new_region_number,
elapsed_regions * 1.0 / NUM_REGIONS);
fflush(stdout);

Min gamla lärare i reglerteknik (Lennart Gustafsson) som lyckades förklara Laplace "som rinnande vatten" för en som flunkat både en o två tentor i matte innan gav mig en femma(!) i reglerteknikkursen lär grina illa åt min statiska kod; okej jag justerar "P" litet grand efterhand... har faktiskt tänkt skriva en ordentlig regulator för framraten när tid finnes men tillsvidare har jag bara yxat till det lite grovt bara... :D

pi@rpi1 ~/water/water-meter $ ./water-meter
Read total value from /home/pi/water/meter-total.db: 981371.70
17:04:13 - Last minute: 0.00 l, Last 10min: 0.00 l, Last drain: 0.00 l, Total: 981371.70 l, Framerate: 28
Increasing sleep to 30000 microseconds.
17:05:13 - Last minute: 0.00 l, Last 10min: 0.00 l, Last drain: 0.00 l, Total: 981371.70 l, Framerate: 24
Increasing sleep to 60000 microseconds.
17:06:13 - Last minute: 0.00 l, Last 10min: 0.00 l, Last drain: 0.00 l, Total: 981371.70 l, Framerate: 14
Increasing sleep to 63000 microseconds.
17:07:13 - Last minute: 0.00 l, Last 10min: 0.00 l, Last drain: 0.00 l, Total: 981371.70 l, Framerate: 13
Increasing sleep to 66000 microseconds.
17:08:13 - Last minute: 0.00 l, Last 10min: 0.00 l, Last drain: 0.00 l, Total: 981371.70 l, Framerate: 13
Increasing sleep to 69000 microseconds.
17:09:13 - Last minute: 0.00 l, Last 10min: 0.00 l, Last drain: 0.00 l, Total: 981371.70 l, Framerate: 12
Increasing sleep to 72000 microseconds.
17:10:13 - Last minute: 0.00 l, Last 10min: 0.00 l, Last drain: 0.00 l, Total: 981371.70 l, Framerate: 12
Increasing sleep to 75000 microseconds.
17:11:13 - Last minute: 0.00 l, Last 10min: 0.00 l, Last drain: 0.00 l, Total: 981371.70 l, Framerate: 11
Increasing sleep to 78000 microseconds.
17:12:13 - Last minute: 0.00 l, Last 10min: 0.00 l, Last drain: 0.00 l, Total: 981371.70 l, Framerate: 11
Increasing sleep to 81000 microseconds.
17:13:13 - Last minute: 0.00 l, Last 10min: 0.00 l, Last drain: 0.00 l, Total: 981371.70 l, Framerate: 10
17:14:13 - Last minute: 0.00 l, Last 10min: 0.00 l, Last drain: 0.00 l, Total: 981371.70 l, Framerate: 10
17:15:13 - Last minute: 0.00 l, Last 10min: 0.00 l, Last drain: 0.00 l, Total: 981371.70 l, Framerate: 10
17:16:13 - Last minute: 0.00 l, Last 10min: 0.00 l, Last drain: 0.00 l, Total: 981371.70 l, Framerate: 11
Increasing sleep to 84000 microseconds.
17:17:13 - Last minute: 0.00 l, Last 10min: 0.00 l, Last drain: 0.00 l, Total: 981371.70 l, Framerate: 10
17:18:13 - Last minute: 0.00 l, Last 10min: 0.00 l, Last drain: 0.00 l, Total: 981371.70 l, Framerate: 10
Användarvisningsbild
gol
Gillar hemautomation

Inlägg av gol »

@flyvert
Som du märker så kan det behöva trimmas en del parametrar för att få det funka i din miljö. Det är ju viktigt att du får en distinkt färgändring när pekaren passerar zonen, att zonerna är placerade så att de fylls helt och hållet av pekaren. Det är även viktigt att det är tillräckligt avstånd mellan zonerna för att detektera att pekaren lämnat en zon innan den går in i nästa.

Kommentarer till dina punkter:
1) Jag själv använder en RPi B. Ligger på ca 9 bilder/s och 13 % CPU-last. Har funkat alldeles utmärkt för mig. Rent teoretiskt så behöver du ha minst två träffar per varv för att kunna beräkna korrekt flöde, vilket skulle motsvara ett flöde på någonstans mellan 5 - 10 l/s. Har inte kollat mitt eget maxflöde till huset men jag skulle tro att att det är betydligt lägre.

2) Använde ett väldigt enkelt sätt att avgöra om pekaren befann sig i zonen eller inte som fungerade för mig. Överlåter till dig att trimma så att du får säkra hittar.

3) Ska titta över det till v 2.0. Har dock inte märkt några bekymmer med detta i min nuvarande version.

//Göran
flyvert

Inlägg av flyvert »

Tack för ditt svar.

Måste bero på kameran att du får 9 fps mot mina dryga 20 utan delay?
Märker dock att det beror på monteringen av kameran; efter en demontering/montering ändras i princip alltid det "obromsade" fps värdet.

Att bromsa exekveringen till c:a 10 bilder per sekund borde räcka.

Men klart går vattenledningen "av" lär det kanske kunna flöda mer än vad jag kan sampla med 10 bilder i sekunden.
/f
flyvert

Inlägg av flyvert »

@gol: Fråga; varför valde du att anropa mosquitto_publish() och mosquitto_loop() tio gånger per publicering?

for (i = 0; i < 10; i++) {
rc = mosquitto_publish(mosq, NULL, topic, strlen(payload), payload, 0, true);

Brevbäraren ringer alltid tio gånger? :D

mosquitto_loop_start() verkar ju lite bekvämare än att anropa "loop" manuellt o hoppas på att socket-resurser finns, eller blir tillgängliga under dessa tio försök? Såg du problem med att ha flera trådar igång?

Testkör nu med mosquitto och undrar lite hur jag bäst fixar en abonnent; C eller Python till mina första projekt "LCDd" och "MySQLInsertd".

Kan bara förmedla till de som kanske ligger i bakvattnet på tråden:

Min USB-SSD-disk (som jag använder för lagring av bla MySQL-databasen) är ansluten på samma USB-buss som kameran vek ned sig efter några timmar med water-meter igång. Den passerar en externt matad USB-hub så strömmen borde inte vara ett problem; korta kablar mellan RPi, hub och disk (totalt < 0.5 m). Antar att den bandbreddskrävande kameratrafiken på något sätt "stör" den kanske mer delikata EXTFS trafiken och en timeout, etc. kan uppstå.

Gott o blandat som stod att finna i dmesg (operativsystemet gick inte ned när detta skedde, dock hängde "shutdown -r now" och jag fick ta till "reboot"):
[557044.208291] blk_update_request: I/O error, dev sda, sector 20973568
[557044.208308] Buffer I/O error on dev sda2, logical block 0, lost sync page write
[557044.209038] EXT4-fs (sda2): I/O error while writing superblock
[557044.209063] EXT4-fs error (device sda2): ext4_journal_check_start:56: Detected aborted journal
[557046.232089] blk_update_request: I/O error, dev sda, sector 37816584
[557046.232285] EXT4-fs warning (device sda2): __ext4_read_dirblock:1353: error -5 reading directory block (ino 524289, block 1)
[557225.741038] blk_update_request: I/O error, dev sda, sector 37816824
[557225.741262] EXT4-fs warning (device sda2): __ext4_read_dirblock:674: error -5 reading directory block (ino 532507, block 0)

Då i princip allt (Ethernet, kamera, extern disk, m.m.) hänger på en o samma veka USB buss i RPi såg jag ingen annan lösning än att vackert riva ur min USB disk och flytta MySQL databasen till en annan RPi och då tyvärr flytta en massa SQL-serveranropspekare i mina husautomationsskript från en host till en annan... är nu hyffsat igång igen...
Användarvisningsbild
gol
Gillar hemautomation

Inlägg av gol »

Koden ser kanske lite konstig ut när du lyfter ur den ur sitt sammanhang.

Det som koden försöker lösa är att mqtt-anslutningen ibland kan gå ner. Får då ett felmeddelande vid publiceringen. Jag gör max 10 försök att göra reconnect innan jag ger upp. I normalfallet när kommunikationen är OK så går publiceringen igenom på första försöket och loopen avbryts. mosquitto_loop anropas aldrig mer en en gång.

Det finns säkert alternativa lösningar på detta, men den har lösningen funkade bra för mig.

//Göran
flyvert

Inlägg av flyvert »

gol skrev:I normalfallet när kommunikationen är OK så går publiceringen igenom på första försöket och loopen avbryts. mosquitto_loop anropas aldrig mer en en gång.
Du har så rätt, såg ingen break; och drog förhastade slutsatser! Sorry! :o
flyvert

Inlägg av flyvert »

Nu stjäl jag tråden igen...

Vill bara berätta att det verkar gå fin-fint att snacka MQTT även från Python (där jag har den mesta husautomationskoden idag)

MQTT för Python verkar utvecklas under ett projekt som kallas för Paho
http://www.eclipse.org/paho/clients/python/

Installation:
pi@rpi1 $ sudo apt-get install python-pip
pi@rpi1 $ sudo pip install paho-mqtt

Sen knackade jag in klient-exemplet från webbsidan ovan, adderade "#!/usr/bin/python" som första rad och ändrade adressen till servern till min egen MQTT broker och mitt eget adressutrymme för vattenmätaren:

pi@rpi1 ~/python/mqtt $ ./pahoclient.py
Connected with result code 0
/WATER_METER/1MIN {"type":"METER_VALUE","update_time":1451210880000,"value":0.00,"unit":"l/m"}
/WATER_METER/10MIN {"type":"METER_VALUE","update_time":1451210880000,"value":0.00,"unit":"l/10m"}
/WATER_METER/TOTAL {"type":"METER_VALUE","update_time":1451210820000,"value":987655.31,"unit":"l"}
/WATER_METER/FLOWSTATUS OFF
/WATER_METER/DRAIN {"type":"METER_VALUE","update_time":1451210820000,"value":3.12,"unit":"l"}

Förutom GOLs kod i water-meter har jag adderat push av "Vattenflöde PÅ" och "Vattenflöde AV" (/FLOWSTATUS) som jag använder för att indikera i LCD display att vatten tappas. Jag håller även på med en övervakningsapplikation (MQTT-klient) som kan larma när vattnet tappas på ett onaturligt sätt eller när fjärrvärmen inte fungerar, garageportarna eller någon dörr står öppen/olåst vid fel tillfälle (vinter, natt, semester, etc).
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Flowstatus är jag intresserad av, hur har du fått fram den? Kan du posta koden?

Skickas från min iPhone via Tapatalk
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
flyvert

Inlägg av flyvert »

Plutonium skrev:Flowstatus är jag intresserad av, hur har du fått fram den? Kan du posta koden?
Absolut!
water-meter.c.gz
Min version av water-meter.c
(4.08 KiB) Nerladdad 360 gånger
Jisses vad svårt de var att bifoga en c-fil... ingen av dessa ändelser/typer accepterades: .c, .c.txt, .txt, .c.Z men .c.gz (gzip) accepterades???. Hoppas min version som jag packade med min Mac går att packa upp med gunzip hos dig. Hör av dig i annat fall!

Kommentarer:

Jag har anpassat en del till min kameramontering och ljusförhållanden. T.ex. filtrerar jag bort röd färg för att förbättra kontrasten i jämförelsen.

Men om vi håller oss till din fråga: flödesindikering så räcker det om vi tittar på funktionen updateValues() som anropas för varje bild som analyserats, dvs ibland oftare än 20 ggr/sekund (jag hade över 25 bilder i sekunden ett tag). Koden här får alltså inte sega ned exekveringen alltförmycket (har man inga problem med CPU last så är det väl bara att gödsla på med kod...) :-)

Jag har ersatt "new_time = time(0);" med clock_gettime() för att få nanosekundupplösning. Dessutom har jag adderat millisekunder till utskrifterna.

Jag skjuter in minut, tim och dygnsvärden i MySQL genom att skicka ett MQTT telegram till en MySQL slavprocess som gör databasjobbet (INSERT...).

Jag har tagit bort logutskrifterna vid flöde och skriver sparsamt ut när jag skjuter in tim och dygnsvärden. Minutvärdena skjuts in utan kommentar.

Om någon region "hoppats över" t.ex. pga. dåliga kontrast- eller ljusförhållanden eller att kameran hamnat snett skrivs en rad ut om "Skipped x regions".

Med min RPi model B och kamera fick jag över 25 bilder per sekund och mer än 50% i last. Jag har därför adderat kod som "bromsar" antalet bilder till 10 per sekund. Koden för detta är lite i ett experimentstadium! I mitt fall krävs en fördröjning om c:a 85 ms för att komma ned till 10 fps. Med 10 fps drar water-meter c:a 8% CPU.

Variablerna "flowon" samt "last_flow_state" används för att räkna fram FLOWSTATE.

I funktionen som detekterar om en ny zon detekteras har jag lagt till kod för att sätta FLOWSTATE till "ON".
last_flow_time = new_time;
flowon = true;

Om ingen ny zon detekteras ställer jag tillbaka FLOWSTATE till "OFF" efter 5 sekunder (dvs det tar c:a 5 sekunder från avstängning till att "OFF" erhålls). Detta för att undvika att signalen studsar "ON"->"OFF"->"ON" för ofta
else if ( last_flow_time+5 < new_time ) {
flowon = false;
}

Mot slutet av updateValues() finns så själva MQTT publiceringen

// Publish changes to flow state (ON/OFF)
if (mosq && last_flow_state != flowon) {
snprintf(payload, 50, "%s", flowon?"ON":"OFF");
doPublish( "/WATER_METER/FLOWSTATUS", payload);
mosquitto_loop(mosq, 0, 1);
last_flow_state = flowon;
}

Så här ser det ut i min logfil just nu:

Read total value from /home/pi/water/meter-total.db: 987457.06
2015-12-26 14:48:00.006 - Framerate 15. Increasing sleep to 10 millieseconds.
2015-12-26 14:49:00.025 - Framerate 19. Increasing sleep to 40 millieseconds.
2015-12-26 14:50:00.096 - Framerate 19. Increasing sleep to 70 millieseconds.
2015-12-26 14:51:00.046 - Framerate 12. Increasing sleep to 73 millieseconds.
2015-12-26 14:52:00.039 - Framerate 12. Increasing sleep to 76 millieseconds.
2015-12-26 14:53:00.056 - Framerate 11. Increasing sleep to 79 millieseconds.
2015-12-26 14:54:00.083 - Framerate 11. Increasing sleep to 82 millieseconds.
2015-12-26 14:55:00.042 - Framerate 11. Increasing sleep to 85 millieseconds.
2015-12-26 15:00:00.070 - Publishing hourly value, 0.9
2015-12-26 16:00:00.047 - Publishing hourly value, 13.8
2015-12-26 17:00:00.035 - Publishing hourly value, 64.4
2015-12-26 18:00:00.061 - Publishing hourly value, 12.0
2015-12-26 19:00:00.028 - Publishing hourly value, 21.2
2015-12-26 20:00:00.025 - Publishing hourly value, 11.2
2015-12-26 21:00:00.024 - Publishing hourly value, 2.8
2015-12-26 22:00:00.054 - Publishing hourly value, 2.6
2015-12-26 23:00:00.011 - Publishing hourly value, 2.9
2015-12-27 00:00:00.021 - Publishing hourly value, 2.0
2015-12-27 00:00:00.021 - Publishing daily ackumulated value, 987590.8
2015-12-27 01:00:00.070 - Publishing hourly value, 9.2
2015-12-27 02:00:00.056 - Publishing hourly value, 0.0
2015-12-27 03:00:00.055 - Publishing hourly value, 0.0
2015-12-27 04:00:00.070 - Publishing hourly value, 0.0
2015-12-27 05:00:00.081 - Publishing hourly value, 0.0
2015-12-27 06:00:00.058 - Publishing hourly value, 0.0
2015-12-27 07:00:00.087 - Publishing hourly value, 0.0
2015-12-27 08:00:00.030 - Publishing hourly value, 0.0
2015-12-27 09:00:00.057 - Publishing hourly value, 13.2
2015-12-27 10:00:00.063 - Publishing hourly value, 15.5
2015-12-27 10:10:54.734 - Skipped 2 regions (last 4, this 6) [ +0.250 l ]
2015-12-27 11:00:00.091 - Publishing hourly value, 23.4
2015-12-27 12:00:00.018 - Publishing hourly value, 30.8
2015-12-27 13:00:00.021 - Publishing hourly value, 2.8
2015-12-27 14:00:00.034 - Publishing hourly value, 0.0
2015-12-27 15:00:00.030 - Publishing hourly value, 0.0
2015-12-27 15:57:47.388 - Skipped 2 regions (last 4, this 6) [ +0.250 l ]
2015-12-27 15:57:51.307 - Skipped 2 regions (last 4, this 6) [ +0.250 l ]
2015-12-27 16:00:00.002 - Publishing hourly value, 22.9
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Tack så mycket flyvert! Fungerade så bra med gzip.
Blir att labba lite med min setup nu under ledigheten men ska bara få hem min beställda pi kamera istället för den usb jag har nu som är lite stor.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
flyvert

Inlägg av flyvert »

Plutonium skrev:Tack så mycket flyvert! Fungerade så bra med gzip.
Blir att labba lite med min setup nu under ledigheten men ska bara få hem min beställda pi kamera istället för den usb jag har nu som är lite stor.
Håll tillgodo!

Min kod är i ett experimentellt stadium och behöver städas till.

T.ex. har jag kladdat in anrop till MOSQ på flera ställen i updateValues() då GOLs publishValues() är skriven för att anropas 1 ggr minut och jag har andra behov, t.ex. att skicka "ON" och "OFF" oavsett cykeltider. Om du tittar noga så ser du att jag ändrat så att publishValues() anropas på hela minuter istället för var 60:e sekund (för att ge lite snyggare rader i min databas).

Den slutgiltiga versionen lär jag stoppa allt rörande MOSQ i en egen subrutin och gå över till den trådade lösningen med mosquitto_loop_start() istället för att manuellt anropa mosquitto_loop() efter varje publicering.
Skriv svar