Flush 1-reläet inkluderas med hjälp av "generic device", blir en massa enheter. Har även en tempgivare inkopplad till den och då blidas totalt 6(!) enheter, En huvudenhet, en underordnad "_Appliance Module", en tempgivare och 3 st generic I/O. Inte direkt snyggt men det kanske skall vara så, vad vet jag...

Det stora problemet är att ingen av ingångarna I1, I2 och I3 lever över huvud taget. Får inga svar på någon av ingångarna, varken I1, I2 eller I3 reagerar alls. Styrning på I1 drar inte ens reläet för Q1, vilket den borde göra momentant. Ingångarna är alltså totalt döda. Kopplade upp allt på arbetsbänken för att se så jag gjort rätt med fas-nolla och så vidare, mätte bl.a. spänningen på ingångarna I1, I2 och I3 för att se att jag kopplat brytarna rätt. Till min förvåning hade jag 230V på samtliga ingångar oavsett brytarläge. Måste vara felkopplat tänkte jag och började felsöka (är visserligen elektriker själv men även elektriker kan ju göra fel ibland....även om jag aldrig skulle erkänna det!

Börjar nu misstänka att reläet är defekt, någon annan som har någon bättre idé?
Över till Flush 2-reläet. Även detta inkluderas med hjälp av "generic device". Här blir det 3 enheter i systemet, har ingen tempgivare till denna. Förutom Huvudenheten skapas 2 "_Appliance Module"-enheter. Här kan jag styra reläerna till Q1 och Q2 via z-wave på "_Appliance Module"-enheterna, det fungerar felfritt. Dessutom fungerar det att styra Q1 och Q2 via signaler från brytarna på ingång I1 och I2, ändringen sker momentant. Så här lång är allt frid och fröjd alltså.
Problemet är att när man påverkar ingångarna I1 eller I2 uppdateras inte statusen i systemet. Eller det var inte riktigt sant; Själva huvudobjektet verkar få någon konstig sumeringsfunktion och växlar (oftast...) status inom 1 sek när man ändrar NÅGON av ingångarna, har inte riktigt förstått principen. Ingen av "_Appliance Module"-enheterna svarar på ändringen som de borde. Men väntar jag 1-10 minuter så slår ändringen igenom helt plötsligt. Oftast uppdateras de 2 enheterna inte samtidigt utan det brukar skilja någon minut eller 2 även om jag ändrat läget på brytarna samtidigt.
Problemet är alltså att uppdateringen är på tok för långsam. Eftersom båda knapparna triggar var sin belysnings-scen fungerar en 5-minuters tidsfördröjning tämligen dåligt!
Jag har inkluderat och exkluderat båda enheterna några gånger och samtidigt varit nära VeraEdge. Verkar heller inte vara kommunikationsproblem i Z-wave då styrningen av Q1 och Q2 från Z-Wave fungerar momentant, har dessutom inga varningar i systemet.
/Pär