Terassmarkis/Vertikalmarkis med flush shutter

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
bremer
Wannabe
Kontakt:

Terassmarkis/Vertikalmarkis med flush shutter

Inlägg av bremer »

Vi planerar att installera motordrivna terassmarkiser och styra dessa med https://www.m.nu/flush-shutter-gen5-qubino-p-2383.html.
Någon som har erfarenhet kring att styra terassmarkis/vertikalmarkis med liknande produkt?

Det vi tänkt hittills;
Köpa terassmarkiser med vanliga kabelbunda motorer, installera flush shutters bakom brytare inomhus för att kunna styra manuellt.
Koda så att markiserna går ut om det är varmt inne och solen ligger på. Även att markiserna alltid går in vid för hög vindstyrka för att skydda dem. Dvs, ganska likt det man kan få med somfys smarta hem lösning fast slippa att installera extra Somfy produkter och få allt från Z-wave.
Vi bygger ett nytt hus med endast Z-Wave Plus hemautomation.
Titta gärna på vår blog: http://vallastaden.eu/tag/zwave/
andarv
Wannabe

Re: Terassmarkis/Vertikalmarkis med flush shutter

Inlägg av andarv »

Vi har idag ungefär den lösningen som du beskriver, en terrasmarkis med fibaro och en större vertikalmarkis med qubino och tycker att den lösningen fungerar bra. Upplever att vi har sparat lite pengar på att plocka ihop systemet själv, men beroende på vilken kontroller man har så kan det nog vara lättare att stoppa in ett somfy system genom plugin el liknande.

Några spontana saker som vi har upptäckt/kompletterat med:
- beroende på motor kan det vara lite struligt att ställa ändlägen på markiserna med reläna monterad, kan vara värt att göra innan de installeras.
- vindmätare tycker jag känns tryggt för terrasmarkisen, började med ett eget bygge med fibaro + anemometer 0-10v. Detta är idag utbytt till Netatmo vindmätare (har en regnmätare i samma system). Popp har en station som jag inte testat.
- Vi har kört vår lösning i HC2 men har nu gått över till Indigo, båda kräver nästan att man skriver i LUA/python för att få det riktigt bra detta är dock relativt lätt.
- Vi kommer komplettera med en utvändig ljusmätare som komplement till prognoser och Netatmo, tyvärr kommer man nog tvingas sätta ihop den själv med fibaro rgbw modul.

överlag är vi mycket nöjda med systemet och tycker detta har varit en av de integreringarna som har varit mest värdeskapande :)
bremer
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av bremer »

Tack Andarv för alla tips!

Vi behöver nog installera reläerna först då elektrikern gör det nu och vi planerar att installera markiser till våren, får hoppas att det fungerar att ställa in till våra markiser av märket JDB. Planerar att köpa till Z-weather från Popp och använda som vindsensor och ljussensor för markiserna.
Att programmera borde jag klara då jag är programmerare :) Däremot har jag ingen direkt erfarenhet kring EL så där är jag ofta ett frågetecken.
Vi bygger ett nytt hus med endast Z-Wave Plus hemautomation.
Titta gärna på vår blog: http://vallastaden.eu/tag/zwave/
Farbror Grå

Inlägg av Farbror Grå »

Andarv

Har du lagt in Netatmo vind- samt regnmätare i Indigo utan att ha deras termometer?
andarv
Wannabe

Inlägg av andarv »

Nej, jag har hela kitet, använder dessa till andra saker i huset.
Jag är skeptisk till att det går utan basstationen då det är den som rapporterar till nätet. Och det är från nätet som Netatmo plugginet hämtar värdena.
Skriv svar