Lägga till Universal Sensor i HC2 - jävlas!

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
PDottax

Lägga till Universal Sensor i HC2 - jävlas!

Inlägg av PDottax »

Tjena,

Ny på forumet, och relativt ny med HC2 och en stor hög utrustning, men inlärningskurvan är sjukt snabb.
Hur som helst så tog det slut idag. Sitter och har kopplat ihop DS18B20-sensorer i en 1-wire bus, till en Universal Sensor.
Jag har sett till att strömföra eländet, och började sedan inkluderingen i HC2-systemet. Snällt och fint lägger den in...något.

Efter kontroll har den lagt in två sensorer - och enligt dokumentationen borde det varit tre.
Det borde funnits en Universal Sensor och två temperatur sensorer. Istället hittar den ingen universal sensor - däremot två sensorer som kan ställas till;

- Door sensor
- Window sensor
- Motion sensor
- Smoke sensor
- Flood sensor

That's it.. Varför kan jag inte ställa dem till Temperature sensor? Och varför dyker inte Universal Sensor upp?
Någon som lagt in en Universal Sensor med DS18B20 förr som kan ge en kortfattad guide, och jag kanske kan förstå baserat på det vad jag gjorde för fel?

Tack på förhand!

/Peter
PDottax

Re: Lägga till Universal Sensor i HC2 - jävlas!

Inlägg av PDottax »

Jag har hittat Universalsensorn nu. Den var ställd som "Hidden" i HC2.
Bara DS18B20-sensorerna kvar att få in alltså.

Kan det ha att göra med att jag kör en flerledarkabel från Universalsensorn och ut till DS18B20-sensorerna?
Vänta nu.. Jag skrev ju för h-e- själv att jag skulle ha en 1-wire bus. :oops:

Gör om gör rätt. Återkommer med ett mer positivt resultat om en stund hoppas jag!
swefred
Wannabe

Re: Lägga till Universal Sensor i HC2 - jävlas!

Inlägg av swefred »

Är kablarna från tempgivararna rätt kopplade? Du ska få upp dom som temp utan att konfigurera något, är det fel så blir det andra sensorer istället för temp.
Se även http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=29&t=5505
Skriv svar