Hej och gott nytt år på er alla!
Jag har länge suktat efter någon form av z-wave, men ju mer jag läser desto mer snurrar det runt i skallen :-/.
Jag hoppas på att få tips och hjälp att komma fram till en vettig start!
Det jag främst vill få ut av detta är villalarm. Men jag har även rätt mkt utebelysning som jag vill styra och jag vill ha koll på temperatur i tvättstugan, garaget och inglasat uterum.
Vilken controller ska jag köpa?
Telldus znet är en kandidat då den även klarar billigare 433Mhz enheter men den klarar inte dubbelriktat dumt nog...
Men i övrigt, hur står Telldus znet sig mot tex vera edge i funktion och kompatibilitet?
* Jag vill ha astroursfunktion så att belysning bara är tänd då det är mörkt ute.
* Den ska gärna kunna skicka antingen sms, mail eller ringa via hemtelefon vid utlöst larm.
* I framtiden kommer jag nog vilja kunna ha en kamera som jag ska kunna streama till mobilen /spela in vid aktivitet. Fast detta kanske inte har något med controllern att göra?
Så här ser min inköpslista / basbehov ut hittills:
1st huvudenhet
2st rökdeckare (tvättstugan och huset).
4st Dörrkontakter
(tvättstugan, garaget, ytterdörren, uterumsdörr.)
2st ip44 rörelsevakt. (carport och utanför ytterdörren)
2-3st sirener och blixtljus.
1st Klockstyrd brytare med möjlighet att manuellt kunna aktivera / avaktivera den. Gärna ip klassad (för motorvärmare). (?)
3st tempsensorer.
3st insatsbrytare (styras med astroursfunktion)
Sedan behöver jag ju något som jag enkelt larmar på /av villalarmet med. Funderar på 1st Tag mottagare utanför ytterdörren och en tag / familjemedlem, alternativt en kodläsare?
Suck.. Jag kommer ingenvart.
Jag skulle bli jätteglad om någon ville hjälpa mig med vilka prylar jag ska köpa.
Mvh.David
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk