Frågan är hur jag ska koppla in den (S0) till 1-wire räknaren. Har läst wiki.temperatur.nu/index.php/Inkoppling_1wire-räknare men fattar nog inte om jag behöver att motstånd mellan räknaren och GND eller inte.
Jag har problem, har en Kamstrup 382, och har testat med både 9,4 kOhm, och nu 11,6 kOhm, men jag får ändå mer pulser registrerade än vad det ska ge. Har 1-wire räknaren från m.nu. Någon som har kopplat in på denna mätaren? det var den som varmepumpsforum sålde för 7 år sen.
Har sett att någon kopplat in sig på kopplingarna som är högre upp för tilläggsutrustning, verkar som den signalutgången fungerar lite annorlunda.
Ja, jag har kopplat in på två av de sex små förgyllda hålen på fronten. S0-utången gav fel avläsning. Tror inte det behövs motstånd där heller. Är inte hemma nu och kan kolla hur jag kopplat men kan göra det i helgen om intresse finns.
hellgun skrev:Ja, jag har kopplat in på två av de sex små förgyllda hålen på fronten. S0-utången gav fel avläsning. Tror inte det behövs motstånd där heller. Är inte hemma nu och kan kolla hur jag kopplat men kan göra det i helgen om intresse finns.
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
det vore väldigt tacksamt! jag har fått igång det nu, men satt så som han hade gjort från +5 på kortet men jag misstänker att det då drar ut batteriet....
satte på samma sätt, 3 pin som är S0 out, sattes på +5v (fast det är egentligen matningen IN i räknaren...?), och Pin 1 GND satte jag till ingång på räknaren. nu räknar det rätt...
jag testade även med att ta bort batteriet från räknaren och det fungerar, jag skulle dock vilja veta VARFÖR det är kopplat som det är ?
varför inte pin 3 till ingången på räknaren och GND till GND ? Jag vet att så inte är fallet, och det kan ha med "hängande" spänning eller liknande..
Vill bara vara helt säker på att batteriet inte belastas mer än nödvändigt, det ska ju bara hålla minnet när strömmen kopplas bort...
Nu har jag kollat mina kopplingar. Jag mindes delvis fel för två av de tre mätarna jag har är kopplade på S0-utången och med ett motstånd. Den tredje sitter nere i krypgrunden så den har jag svårt att kolla men är rätt säker att jag kopplat den på de sex små förgyllda hålen. Det var det som var så konstigt, minns jag nu, att jag inte fick samma lösning att funka på alla tre mätare av samma modell.
Jag har lite svårt att se hur jag kopplat på räknaren men möjligen att s0 sitter mellan A/B och NC.
Jag har 3 trådar från räknaren så motståndet är kopplat mellan kanalen och GND. Och som sagt så tror jag det skiljer sig mellan mätarna för jag är hundra på att jag gjort annorlunda på den mätaren jag inte kunnat kolla nu.
Vet inte vad jag har för motstånd, sitter under krympslangen och minnet är uselt.
jag har kopplat som det stod på ett annat ställe, på de där små , och då stämmer det.
verkar bara skumt att koppla från 5V på kortet, som enligt m.nu ger ut ström från batteriet om spänningen kopplas från, men det funkar bra utan batteri..
frågan är om det skulle funka lika bra att koppla in den på 5v, och sätta ett motstånd i serie, för att få ner spänningen?
nåväl, ska testa att få in det på en Tillquist mätare också, hoppas det inte är samma problem med dem....