Motoriserade rullgardiner

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
rogerthn
Tar hemautomation på allvar

Re: Motoriserade rullgardiner

Inlägg av rogerthn »

Benka skrev:Jag har monterat en 433 MH motor till rullgardinen idag, och det fungerar med fjärrkontrollen, men jag kan inte få in den i Domoticz, är det nogon som vet hur man gör.

Benka
Antar att du har t.ex. en RFXtrx433(E)?
Om körning med fjärrkontrollen inte dyker upp som Unknown under Devices så kanske du behöver aktivera någon mer Mode?
Setup => Hardware => Set Mode

Ett tips jag läste är att aktivera undec on och kolla om körning med fjärrkontrollen dyker upp i loggen, om detta inte händer så kan det vara en osupportad :(
Glöm inte att avaktivera undec on efter test :lol:
Benka
Wannabe

Inlägg av Benka »

Hej igen. Jag använder en motor från M.nu, och enligt dom ska det inte vara några problem med att köra den i Domoticz.. jag ska kolla om jag hittar den inställning som du skriver om, Tack så länge.
rogerthn

Inlägg av rogerthn »

Benka skrev:Hej igen. Jag använder en motor från M.nu, och enligt dom ska det inte vara några problem med att köra den i Domoticz.. jag ska kolla om jag hittar den inställning som du skriver om, Tack så länge.
OK, då borde ju m.nu kunna tala om vilka Set Mode du måste ha aktiverade.

Edit:
Om det är en https://www.m.nu/tubmotor-20mm-inbyggd- ... -2318.html
så gäller "För att styra med RFXTrx, använd T0" eller som det står i min Domoticz Blind T0?
Benka
Wannabe

Inlägg av Benka »

Hej igen, jo jag såg att det stod det, jag ska försöka att bara ha Blind T0 aktiverad, vart aktiverar jag undec on ,,,Benka
rogerthn

Inlägg av rogerthn »

Benka skrev:Hej igen, jo jag såg att det stod det, jag ska försöka att bara ha Blind T0 aktiverad, vart aktiverar jag undec on ,,,Benka
I min Domoticz finns undec on högst upp i kolumnen till vänster om kolumnen där Blind T0 finns som nummer 2.
Dock tror jag inte att du skall behöva testa med undec on när du har en supportad enhet.
Har du testat med Default + Blind T0?
Benka
Wannabe

Inlägg av Benka »

Hej jag ska kolla igen,, tack så länge..
Benka
Wannabe

Inlägg av Benka »

Hej igen, nä det vill sig inte alls, inget händer, får kolla videare sen...tack så länge..
Benka
Wannabe

Inlägg av Benka »

Nu dök det upp ett annat problem, jag bytte Pi till en med både Z-Wave och 433 modul, när jag ska ställa in läge på 433 MHz hårdvaran, så kan jag inet få kryssen att "stå kvar" utan samtliga rutor blir "urkryssande" när jag sparar ner, jag tänkte prova om jag kunde få in rullgardinen på denna enhet, då det inte fungerade med den andra..några tips någon ??//Benka
DanielGr
Wannabe

Inlägg av DanielGr »

Tjena!

Köpte 2st Paket för Tellstick https://www.m.nu/paket-styra-rullgardin ... -2317.html.
Monterat och klart och det funkar fint med fjärren. Går det att ställa hastighet på motorerna? Eller de är så snabba de är? Den ena är lite snabbare än den andra nämligen.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

DanielGr skrev:Tjena!

Köpte 2st Paket för Tellstick https://www.m.nu/paket-styra-rullgardin ... -2317.html.
Monterat och klart och det funkar fint med fjärren. Går det att ställa hastighet på motorerna? Eller de är så snabba de är? Den ena är lite snabbare än den andra nämligen.
Hej!
Är det olika vikt på rullgardinerna? Det kan göra att de snurrar olika snabbt (då motorn får jobba mer ju tyngre rullgardinen är).

//Jonas, m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
whome
Gillar hemautomation

Inlägg av whome »

Jag har 4 stycken gardiner monterade bredvid varandra i ett fönsterparti.
Alla 4 går lite olika fort.
Alla är identiska i mått, vikt, bredd och typ.
Allt gardinerna är identiskt men dom går ändå lite olika fort.

Det är nog så det är, dom går lite olika fort helt enkelt.
Ingen större skillnad men lite skillnad är det.
DanielGr
Wannabe

Inlägg av DanielGr »

supportM skrev:
DanielGr skrev:Tjena!

Hej!
Är det olika vikt på rullgardinerna? Det kan göra att de snurrar olika snabbt (då motorn får jobba mer ju tyngre rullgardinen är).

//Jonas, m.nu
Nej de är identiska. Men som whome skrev, det är kanske så de är.
Tobab
Wannabe

Inlägg av Tobab »

whome skrev:Ybizzen,

Det kanske går att sätta upp någon form av ljussensor som triggar gardiner upp och ner. Förslag på lösning? :?
Är det någon som har tips på ljussensor för Z-wave?
sonnyboy
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av sonnyboy »

Tobab skrev:
whome skrev:Ybizzen,

Det kanske går att sätta upp någon form av ljussensor som triggar gardiner upp och ner. Förslag på lösning? :?
Är det någon som har tips på ljussensor för Z-wave?
Du kan ju använda en sån här :)
https://www.m.nu/motion-sensor-fibaro-p-1424.html
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
whome
Gillar hemautomation

Inlägg av whome »

Har varit inne på den. Men eftersom jag inte har z-wave idag så måste jag gå inte på det området.
Kan vara lite mek. Men det kanske är en bra lösning.
Skriv svar