Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Holton
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:45
Ort: Djurmo

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av Holton »

motoz skrev:Hur du mountar ramdisken automatiskt vid uppstart finns med i länken jag skickade, du ska lägga till raden som beskrivs till filen /etc/fstab, tex mha 'sudo nano /etc/fstab'.
Jodå, ramdisken mountas, men jag får inte mappar att skapas där vid en omstart. Jag kan manuellt skapa mappar i ramdisken och då går alla scripten igång, men gissningsvis töms väl allt innehåll i ram när systemet stängs av. Så när jag bootar om så är ramdisken på plats, men mappen, i detta fallet rrddata, skapas inte automatiskt och jag försöker nu begripa hur man gör ett script som skapar en mapp och dessutom startas vid en omstart. Försöker även att begripa hur man ska skriva för att få detta script att köra innan de script som ska använda mappen körs.

Sedan funderar jag på en sak till... all sensordata... den skulle väl helst också legat på ramdisken, alltså mapparna med sensorernas mätvärden, eller har jag fel?
Användarvisningsbild
motoz
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 feb 2015, 15:05
Ort: ostrobothnia

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av motoz »

Ja du vill väl inte bara skapa en mapp, du vill väl kopera dit befintlig databas från sd-kortet.

Eftersom du vill köra skriptet innan du startar loggningen så kan du helt fult lägga till det i skriptet som startar owfs i /etc/init.d/ eller mer "korrekt" göra en ny service enligt modellen jag postade för att starta simplehttpserver. Där kan du definiera beroenden på olika sätt för att allt ska starta i rätt ordning, men det har jag ingen koll på ur huvudet (sök på systemd). Sen med databasen i ramdiskt så vill du ju också kopiera den till sd-kortet med jämna mellanrum, det kan fixas med ett cron-jobb. Och faktiskt så kan du få cron att köra ett skript vid uppstart också http://unix.stackexchange.com/questions ... ron-reboot och där finns också kort om ännu ett sätt, /etc/rc.local

Om du med sensordata menar där du har mountat owfs för att läsa av sensordata, så det ska inte vara i ramdisken. Det är ett helt separat filsystem (onewire-filesystem) som inte ligger på sd-kortet fast det är mountat i en mapp i ett filsystem som finns där. OWFS filsystemet fungerar bara som gränssnitt till koden som läser av onewiresensorerna så man kan läsa onewiredata på samma sätt som man annars läser data ur en fil.
Open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon
Holton
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:45
Ort: Djurmo

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av Holton »

Blir någon klok på detta? Jag byter katalog till ramdisk, kommandot ls ska lista innehåll i mappen, men den verkar ju tom, sudo mkdir rrddata skapar mapp, ls visar att mappen finns, sedan byter jag till den mappen, men får svaret att rrddata inte finns, så här ser det ut:

Kod: Markera allt

pi@raspberrypi:~ $ cd /mnt/ramdisk
pi@raspberrypi:/mnt/ramdisk $ ls
pi@raspberrypi:/mnt/ramdisk $ sudo mkdir rrddata
pi@raspberrypi:/mnt/ramdisk $ ls
rrddata
pi@raspberrypi:/mnt/ramdisk $ cd /rrddata
-bash: cd: /rrddata: Filen eller katalogen finns inte
pi@raspberrypi:/mnt/ramdisk $
Ibland tvivlar man på sin förmåga att se vad som står.
rogerthn
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 111
Blev medlem: 06 mar 2008, 22:25
Ort: Trollhättan

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av rogerthn »

Prova med

Kod: Markera allt

cd rrddata
dvs. tag bort / :lol:
Holton
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:45
Ort: Djurmo

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av Holton »

Kanske listat ut det...

Kod: Markera allt

pi@raspberrypi:/mnt/ramdisk $ cd /rrddata
-bash: cd: /rrddata: Filen eller katalogen finns inte
pi@raspberrypi:/mnt/ramdisk $ sudo su
root@raspberrypi:/mnt/ramdisk# ls
rrddata
root@raspberrypi:/mnt/ramdisk# 
Kan vara så att katalogen gjordes under sudo su och därför hemlig för användaren pi...
Holton
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:45
Ort: Djurmo

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av Holton »

motoz skrev:Ja du vill väl inte bara skapa en mapp, du vill väl kopera dit befintlig databas från sd-kortet.

Eftersom du vill köra skriptet innan du startar loggningen så kan du helt fult lägga till det i skriptet som startar owfs i /etc/init.d/ eller mer "korrekt" göra en ny service enligt modellen jag postade för att starta simplehttpserver. Där kan du definiera beroenden på olika sätt för att allt ska starta i rätt ordning, men det har jag ingen koll på ur huvudet (sök på systemd). Sen med databasen i ramdiskt så vill du ju också kopiera den till sd-kortet med jämna mellanrum, det kan fixas med ett cron-jobb. Och faktiskt så kan du få cron att köra ett skript vid uppstart också http://unix.stackexchange.com/questions ... ron-reboot och där finns också kort om ännu ett sätt, /etc/rc.local

Om du med sensordata menar där du har mountat owfs för att läsa av sensordata, så det ska inte vara i ramdisken. Det är ett helt separat filsystem (onewire-filesystem) som inte ligger på sd-kortet fast det är mountat i en mapp i ett filsystem som finns där. OWFS filsystemet fungerar bara som gränssnitt till koden som läser av onewiresensorerna så man kan läsa onewiredata på samma sätt som man annars läser data ur en fil.
Småstegsmetoden är en vinnare... läste länken och kände att crontab och @reboot kunde vara begripligt och nu mountas rrddata-mappen i ramdisken =)
Gjorde som följer:

Kod: Markera allt

crontab -e
lade sedan till längst ner:

Kod: Markera allt

@reboot /home/pi/rrddata/create_rrddata_dir.sh
sparade och rebootade och efter omstarter finns nu /mnt/ramdisk/rrddata/ :D
sedan in i crontab -e igen och lade till

Kod: Markera allt

@reboot /home/pi/rrddata/create_rrd.sh
Efter detta så finns även filen outside_temp.rrd

Jag har nog en del kvar att lära om att skriva script, och detta är kanske inte så vackert gjort, men får se om jag pillar vidare senare för att lägga in allt i samma script.

Nu ska jag kolla på hur man laddar in en sparad rrd-bas till ramdiskens rrddatabas och hur man gör en dump varannan timme =)

Sensordata: Ja, det här med datorspråk blir allt mer intressant! Använda ramminne för mappstrukturer och sedan owfs som skapar vad som ser ut som en mappstruktur men ändå inte finns på kortet =) Ja, det här är mumma för en lärare som snart går på sommarlov och får krupp av för lite att göra under dessa sju veckor! =)
Och återigen, stort tack för all hjälp!

Mest för mina egna anteckningar, men scriptet som skapar mappen rrddata skrev jag så här:
först stå i rätt mapp, skriva sudo nano create_rrddata_dir.sh
sedan skrev jag:

Kod: Markera allt

#!/bin/bash
#create directory rrddata in /mnt/ramdisk
mkdir /mnt/ramdisk/rrddata
Spara och så var det klart...
Holton
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:45
Ort: Djurmo

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av Holton »

motoz skrev:Ja du vill väl inte bara skapa en mapp, du vill väl kopera dit befintlig databas från sd-kortet.

Eftersom du vill köra skriptet innan du startar loggningen så kan du helt fult lägga till det i skriptet som startar owfs i /etc/init.d/ eller mer "korrekt" göra en ny service enligt modellen jag postade för att starta simplehttpserver. Där kan du definiera beroenden på olika sätt för att allt ska starta i rätt ordning, men det har jag ingen koll på ur huvudet (sök på systemd). Sen med databasen i ramdiskt så vill du ju också kopiera den till sd-kortet med jämna mellanrum, det kan fixas med ett cron-jobb. Och faktiskt så kan du få cron att köra ett skript vid uppstart också http://unix.stackexchange.com/questions ... ron-reboot och där finns också kort om ännu ett sätt, /etc/rc.local

Om du med sensordata menar där du har mountat owfs för att läsa av sensordata, så det ska inte vara i ramdisken. Det är ett helt separat filsystem (onewire-filesystem) som inte ligger på sd-kortet fast det är mountat i en mapp i ett filsystem som finns där. OWFS filsystemet fungerar bara som gränssnitt till koden som läser av onewiresensorerna så man kan läsa onewiredata på samma sätt som man annars läser data ur en fil.
Efter en god natts sömn börjar jag begripa vad du menade, naturligtvis är det enklare att låta backup-scriptet köra backup på hela mappen och inte bara filen med databasen i. Ja ja, nu har jag i allafall lärt mig lite om crontab och @reboot, men den lär ju tas bort så den inte orsakar konflikt när backup-scriptet kommer med sitt.
Användarvisningsbild
motoz
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 feb 2015, 15:05
Ort: ostrobothnia

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av motoz »

Blir någon klok på detta? Jag byter katalog till ramdisk, kommandot ls ska lista innehåll i mappen, men den verkar ju tom, sudo mkdir rrddata skapar mapp, ls visar att mappen finns, sedan byter jag till den mappen, men får svaret att rrddata inte finns, så här ser det ut:
Du missad nog att rogerthn svarade på det, du försöker gå från /mnt/ramdisk/ till /ramdisk och det finns ingen "ramdisk" mapp direkt under roten. Du ska till ramdisk, dvs utan '/'. Ett '/' i början på en path anger att det är en absolut path, dvs den startar från roten. Utan '/' i början är en relativ path som startar från där du är.
Kan vara så att katalogen gjordes under sudo su och därför hemlig för användaren pi...
Med

Kod: Markera allt

ls -l
så ser du fullständiga rättigheter för filerna, och om du misstänker att du saknar rättigheter för att se nåt så kör

Kod: Markera allt

sudo ls -l
och jämför. Det är förstås möjligt att skapa en mapp vars innehåll är synligt bara för root, men det är inte det som är problemet här. Se tex http://www.hackinglinuxexposed.com/arti ... 30424.html för vad filrättigheter på en mapp betyder.

Sen lite petitesser, ser att du har skriptet create_rrd.sh i användaren pi:s hemmapp, vilket är helt i sin ordning. Men du har skapat det med 'sudo nano', dvs som root. Först så behöver du inte begära rooträttigheter (sudo) för att skapa en fil i din egen hemmapp, och då du ändå gör det som root så kommer filens ägare att vara 'root', så du har nu en fil i din hemmapp som du inte har rättigheter att ändra eller radera. 'ls -l' ger rättigheter:

Kod: Markera allt

--rw-r--r-- 1 root root
, dvs ägare "root" har read/write rättigheter, gruppen "root" har read-rättigheter och alla övriga även de read-rättigheter.

Du kan förstås använda 'sudo' nästa gång du vill redigera den eller ta bort den, men det är bra att hålla koll på när man behöver rooträttigheter och använda det så sparsamt som möjligt.
Nu ska jag kolla på hur man laddar in en sparad rrd-bas till ramdiskens rrddatabas och hur man gör en dump varannan timme =)
Du har kanske sett 'rrddump' och 'rrdrestore' i rrdtool manualen. De ska du inte använda... Rrddump dumpar databasens innehåll till en gigantisk xml-fil, och rrdrestore skapare en rrd-databas från en sån xml-fil. I och för sig så gör det precis det du vil, men det är helt onödigt. Du ska skapa databasen en gång på sd-kortet, sen kopierar du filen till ramdisken med det vanliga filkopierings kommandot 'cp' vid uppstart och från ett periodiskt cron-skript kopierar du den åt andra hållet.

EDIT: Du hann få in ett inlägg medan jag skrev den här onödligt långa ramsan. Det är väl bara databasen du vill ha kopierad från och till sd-kortet. Övriga filer där (bildfilerna från rrdtool graph antar jag?) ska väl inte sparar på sd-kortet alls?
Open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon
Holton
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:45
Ort: Djurmo

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av Holton »

Ja, jag har misstänkt länge att min nuvarande konfiguration lider av mitt vettlösa användande av sudo och sudo su. Har en del funderingar på att dra i hop allt så det funkar nu, göra en backup och sedan försöka göra om allt igen, men med bättre koll på rättigheter. Men ja...
Helt enkelt med rättigheter och rootkataloger är det inte ännu, men det blir bättre i alla fall.
Har nu avaktiverat mina @reboot-rader i crontab.
Ett sätt att lösa min fäbless för sudo kan väl vara att i efterhand ändra rättigheter, har gjort det några gånger nu... :)

Nej, jag har inte läst om rrddump och rrdrestore, det är nog ord från världen utanför Linux som smugit sig in där. Bildfilen behöver ju inte sparas alls, och egentligen är det nog som du skrev allra bäst om grafgenereringen endast arbetar när någon anropar rpi. Om man skapar något som alltid jobbar från databasen så kan man ju enklare ändra t.ex tidsintervall tänker jag mig. Eller vilka värden man vill ha i samma graf.

Om jag lägger in en kopiering ar rrd-mappen så slinger ju grafer med, i och för sig gör det kanske inget, det är ju bara en bild, men ja... Onödigt. Lägger man ett kopieringskommando på mappen så bör ju den skapas automatiskt, men om man bara kopierar filen så... hm... Svarar nog på mina egna frågor nu, men ja... Varför ska jag ha en Rrddata-mapp? Egentligen kan väl rrddata-filen lika gärna bara ligga i mappen ramdisk... Ibland känner man sig extra trångsynt och inskränkt. Ja, det här blev nog det flummigaste inlägget hittills.

I din wiki skrev Anders Nylund om ramdisk och pellmon. Men där utgår man från en config-fil till pellmon. Jag har ingen sådan fil och jag misstänker att det finns mer i configen än jag ser där, men jag har letat runt efter fler instruktioner för persistent data och ramdiskar.
Dessa två kan jag nog ha som utgångspunkt:
https://www.a-netz.de/blog/2013/02/pers ... -ramdisks/
http://www.observium.org/docs/persistent_ramdisk/
Holton
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:45
Ort: Djurmo

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av Holton »

När jag har studerat de båda länkade texterna så verkar inte dessa kopiera hela rrd utan bara synka, det kan kanske vara ännu lite bättre när det kommer till att minimera antalet skrivna bitar, ja bara en tanke. Sedan återstår att tyda och begripa vad de olika kommandona gör i scriptet.

Edit: ja, men rrd är endast en fil så det blir ingen skillnad mellan sync och kopia...
Användarvisningsbild
motoz
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 feb 2015, 15:05
Ort: ostrobothnia

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av motoz »

Det var två alldeles utmärkta länkar! De använder som sagt rsync för att flytta hela mappinnehållet med filer och ev. undermappar, men du kan använda kommandot 'cp' (copy) istället för att flytta enbart databasfilen om du vill. Där fanns också en variant med 'tar' istället för rsync för att komprimera kopian av databasen på minneskortet.

Lite extra onödig info: de där skripten i /etc/init.d är sk. initscript som används för att starta/stoppa och ha koll på saker som ska vara igång i bakgrunden. Det finns andra (som vanligt många) olika system för samma uppgift, det där kallas "sysV init" och håller sakta på att fasas ut i de flesta linux distributioner. Ubuntu gick över till "upstart" för rätt länge sen och nu har debian (och raspbian) och de flesta andra övergått till "systemd", och i senaste releasen så bytte ubuntu igen från upstart till systemd. Filen /etc/systemd/system/simplehttpserver.service som du startade simplehttpserver med är en "systemd unit file" och ersätter helt motsvarande funktion i ett /etc/init.d skript. Raspbian kör alltså systemd, men då systemd också läser in och förstår sig på gamla modellens initskript i /etc/init.d så är det fritt fram att fortsätta använda dem.
Open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon
Holton
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:45
Ort: Djurmo

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av Holton »

motoz skrev:Det var två alldeles utmärkta länkar! De använder som sagt rsync för att flytta hela mappinnehållet med filer och ev. undermappar, men du kan använda kommandot 'cp' (copy) istället för att flytta enbart databasfilen om du vill. Där fanns också en variant med 'tar' istället för rsync för att komprimera kopian av databasen på minneskortet.

Lite extra onödig info: de där skripten i /etc/init.d är sk. initscript som används för att starta/stoppa och ha koll på saker som ska vara igång i bakgrunden. Det finns andra (som vanligt många) olika system för samma uppgift, det där kallas "sysV init" och håller sakta på att fasas ut i de flesta linux distributioner. Ubuntu gick över till "upstart" för rätt länge sen och nu har debian (och raspbian) och de flesta andra övergått till "systemd", och i senaste releasen så bytte ubuntu igen från upstart till systemd. Filen /etc/systemd/system/simplehttpserver.service som du startade simplehttpserver med är en "systemd unit file" och ersätter helt motsvarande funktion i ett /etc/init.d skript. Raspbian kör alltså systemd, men då systemd också läser in och förstår sig på gamla modellens initskript i /etc/init.d så är det fritt fram att fortsätta använda dem.
Följde a-Metz länken med de korrigeringar som fanns längst ner på sidan. Lyckades nästen, fick ett felmeddelande från något typ insserver, men läste lite och det verkade kunna gå att bortse från. Fick då ramdisken att synka med min backup-mapp. :D
Men sedan ville inte ett script funka, det som jag plitat ihop för att skapa rrddata-mappen. Frun åkte på afterwork, pluggade in rpi i TVn och började kolla runt i mapparna efter detta. Hittade det inte, men... jag insåg att jag varit så evinnerligt korttänkt, ett riktigt prakt-pucko! Jag behöver ju inget script för att skapa mappar vid uppstart! Det räcker ju att jag skapar dessa i ramdisk-mappen, så synkas de ju sedan över till SD-kortet vid omboot.
Efter detta skapade jag mappen www i ramdisken och så någon minut senare fanns där en png-fil med graven i :)

Nu är det dags för nästa steg, flera sensorer i samma Rrddatabas :)
Holton
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:45
Ort: Djurmo

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av Holton »

Fler sensorer i rrddatabasen, nja inte ännu...
Men en fråga, mitt cron-script som kör det script som synkar ramdisk med SD-kort ser ut så här

* */2 * * * root /usr/sbin/service persist-ramdisk sync > /dev/null

Men jag börjar ana att detta inte synkar varannan timme utan mer som varannan sekund, för png-grafen är alltid himla färsk. Har jag missat något i de där först fem asterixpossitionerna?

Och en till troligtvis genomkorkad fråga, hur gör man en kopia på all katalogstruktur på SD-kortet? I min lilla värld trodde jag att de bara var att kopiera hela kortet i en dator, men när jag har gjort det så har jag bara fått en kopia på installationen, lite .img-filer och några få mappar. Det är lite småsaker där ja antar är ledtråden till vad som är fel. SD-kortet dyker upp som RECOVERY, och det brukar ju vara en återställningspartition på en vanlig dator, sedan finns inga fler synliga partitioner. Själva kortet är märkt med 16GB och det kan visserligen vara något mindre än så i verkligheten, men recoveryn är på 1,09GB. Jag har "Expanderat filsystemet" under installationen. Har läst att man bäst backar upp från själva rpi antingen i terminal eller i gui. Det gör ju att en krasch innebär att man inte kommer åt sina filer alls. På PC är inte t.ex. trasiga sektprer lika med att hela disken är borta, man kan stoppa in disken i en annan dator och söka igenom disken den vägen, men SD-kortet släpper inte ifrån sig katalogstrukturen över huvud taget utan bara recoverydelen. Hur backar ni upp? regelbundna cron-job mot usb eller moln, eller sitter man och pillar via terminal eller gui?
Användarvisningsbild
motoz
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 feb 2015, 15:05
Ort: ostrobothnia

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av motoz »

Det där ska vara varannan timme... Vad exakt menar du med att grafen är färsk? Alltid ny temperaturdata i webbläsaren? Alltid ny tidsstämpel på filen på sd-kortet? Har du fixat scriptet som skapar nya bilder så de hamnar på ramdisken?

Funderade ett tag vad du kan ha för problem med dina partitioner, sen slog det mig att du kör väl antaglien en windows eller mac dator, och ingendera av dem kan förstås läsa en ext4 formaterad partition som standard. Har för mig att det finns en ext4 driver för windows nånstans, troligen för mac också. Annars kan du använda tex winscp https://winscp.net/eng/docs/screenshots för att ansluta över nätet och kopiera över filer med drag and drop på windows. Mac är ju en nästan riktig dator :D så där kan du använda rsync direkt i terminalen.

Kod: Markera allt

rsync -r pi@192.168.1.101:/home/pi/test/ .
borde kopera allt under /home/pi/test/ till 'hit' förutsatt att du hittar raspberryns ip nummer.
Open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon
Holton
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:45
Ort: Djurmo

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av Holton »

Ja, jag var nog lite otydlig. Men grafen är färsk:
Ramdiskens innehåll dumpas vid avstängning i en mapp, dumt nog heter mappen rrddata, men ja, där hamnar allt både rrd-fil och png-filen med grafen. Lika så ska ju mitt cron-script backupa ramdiskinnehållet där var annan timme. Skapar jag en fil i backup-mappen så raderas den ganska snart, jag har gissat att detta beror på något i backup-scriptet som skriver över allt innehåll i backupmappen. Det var detta som fick mig att börja misstänka att uppbackandet sker lite för ofta. Så idag startade jag upp och den gamla grafen från backupmappen hamnade i ramdisken, men givetvis ersattes den rätt snart med en ny. Denna nya hamnade därpå i backupmappen, helt som det ska. Men om det vore två timmar mellan backuppandet så borde nu denna nysparade fil förbli lika dan i typ två timmmar, men icke, jag la tempsensorn i handen för att generera en spik i diagrammet som troligen hade nära två timmar till nästa uppdatering, men spiken dök upp inom någon minut. Det är detta som gör att jag antar att det sker lite för ofta.

Partitionen, ja, givetvis, recoverygrejen är väl egentligen fixad i min PC, medan resten av filsystemet är i fel format, tänkte inte på det. IP lär inte bli något svårt, satte statiskt på rpi direkt för att apparna i paddan skulle kunna hitta in. Får testa programmet du länkade.

Kan man använda Rrddatabas till grafer med typ web-interface så att man mer menyer eller knappar kan välja vilka sensorers data som ska visas i en graf och för vilka tidsrymder?
Skriv svar