Hej
Det här kanske redan finns men jag hittar inte så bra här på sidan. Jag skulle vilja ta fram temperaturen över ett år, precis som man kan göra med diagrammen, men i listform. Dvs, jag skulle vilja kunna jobba med siffrorna i excel. Är detta ngt som finns eller går att lösa?
Om det spelar ngn roll är jag framförallt intresserad av valfritt område kring de nordvästra delarna av stockholm
Det finns ett par anledningar till att en sådan funktion inte finns tillgänglig i nuläget:
Rådatat som eftefrågas är själva kärnan i temperatur.nu. Att släppa det fritt tar helt enkelt emot; främst av två anledningar:
Om datat skulle göras tillgängligt så som du efterfrågar måste någon form av kontroll av vem som hämtar datat och i vilken omfattning det sker finnas. Att skapa denna funktion är nog det som tar mest tid.
Det är en resurskrävande process att dumpa datat och bearbetat det till en textfil, frågan är hur resursutnyttjande skall kunna regleras och begränsas. Visserligen finns det gott om kraft över nu, men när nya funktioner skapas skapas de för att fungera under mycket lång tid.
Lösningen kan vara att man köper koder som ger rätt att ladda ner ett visst antal dataserier. Men det tar emot lite, grundtanken är att allt skall vara gratis.