Motoriserade rullgardiner

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Mats789
Tar hemautomation på allvar

Re: Motoriserade rullgardiner

Inlägg av Mats789 »

Åhh...
Jag har köpt tubmotorer från m.nu för 433 och de fungerar fint med fjärren men det är lögn att få de att prata med Vera Plus och RFXtrx. Enligt m.nu så skall man använda T0 men det hittar jag ingenstans i RFXtrx menyer. Förmodligen är det ett nybörjar fel men vad avses med T0?
Mats789

Inlägg av Mats789 »

Har försökt med Rollertrol/Hasta som skall vara T0 men får det fortfarande inte att fungera. Enligt vissa tråder så måste man flasha om RFXtrx till Type 2 Firmware.

Edit:
Nu har det kommit en handledning på blog.m.nu, https://blog.m.nu/styra-vara-433mhz-rul ... -vera-ui7/, som mycket riktigt säger att man måste flasha om RFXtrx. För er som inte har en windowsdator tillgänglig (ex. om ni har Mac) så finns en beskrivning under http://www.manualslib.com/manual/837802 ... tml?page=5
engberg

Inlägg av engberg »

Jag har två gardiner i vardagsrummet som jag skulle vilja styra. Men dom ska gå ner olika långt, kan jag ändå köra med bara en flush shutter och ställa änd-läget olika på gardinerna ?
Hemma
Vera edge , styr gardiner med status från verisure. Diverse belysning
Landet
HomeAssistant, styr diverse belysning.
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Engberg: Ja det kan du. Jag har exakt samma. Den ena fortsätter att gå, för start och ändläge "programerar" du i motorn och inte i styrdonet.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
engberg

Inlägg av engberg »

Plutonium skrev:Engberg: Ja det kan du. Jag har exakt samma. Den ena fortsätter att gå, för start och ändläge "programerar" du i motorn och inte i styrdonet.
Tack för svaret. Men åker nog ändå på två flush shutters. Ibland kanske jag inte vill köra ner framför altandörren utan bara fönstret. Börjar med en och testar, blir de för jobbigt köper jag en till :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Hemma
Landet
engberg

Inlägg av engberg »

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/2016063 ... 17634b.jpg[/IMG]

Fick paketet idag. Men den här Adaptern är väl fel ?! Köpte kittet för 12v

Hemma
Landet
Benka
Wannabe

Inlägg av Benka »

Hej igen, Jag har ett antal 433 motorer till rullgardiner och dom fungerar perfekt med fjärrkontrollen,och med olika höjder på gränslägena,,,men jag får inte till det med Domotics och min RFXtrx433E.. jag har numera version 5 av firmwaren, och söker med T0 protokollet medans jag trycker på fjärrkontrollen så att den ska hitta/känna av den, men icke,,,,,Jag tänkt även styra markiserna med väderstationen, så att dom går upp när det blåser över tex 5m/sek, nått förslag på hur man kan lösa det ?

Någon som har tipps vad man kan göra för att få till det ???

Benka..
Xiaobaitu
Wannabe

Inlägg av Xiaobaitu »

Hej,

Jag får inte heller det att fungera. Jag har en RFXtrx433E och har flashat om den enligt instruktionerna och övriga enheter verkar fungera bra men Hasta-gardinerna rör sig inte en tum. Börjar bli lite trött på detta.

Måste man avinstallera RFXtrx433E och installera om den igen? Eller finns det andra förklaringar?

Tacksam för hjälp.
Benka
Wannabe

Inlägg av Benka »

Jag använder en RPI 2+ och kör Domuticz på den, allt fungerar utom detta, det är jävligt märkligt.

Benka.
Benka
Wannabe

Inlägg av Benka »

så här ser det ut i Domoticz
så här ser det ut i Domoticz
Nu jävlar så fungerar det, jag jag uppdaterade RFXtrx433E, med firmware typ 2, och gjord en omstart av Rpin, sen så tog den fjärrkontrollen på en gång, jag valde Venican blind EU, så får man alla knappar ( upp -stopp-ner ), och det fungerar......

Benka.
engberg

Inlägg av engberg »

Har nu haft mina två gardiner i en vecka.
Skit nöjd med resultatet. Men en gardin slutar funka, och jag måste koppla isär och ställa in ändläget igen. Det har hänt 2 gånger, varför ? Och hur kan jag lösa det?

Hemma
Landet
Mats789

Inlägg av Mats789 »

Mats789 skrev:Har försökt med Rollertrol/Hasta som skall vara T0 men får det fortfarande inte att fungera. Enligt vissa tråder så måste man flasha om RFXtrx till Type 2 Firmware.

Edit:
Nu har det kommit en handledning på blog.m.nu, https://blog.m.nu/styra-vara-433mhz-rul ... -vera-ui7/, som mycket riktigt säger att man måste flasha om RFXtrx. För er som inte har en windowsdator tillgänglig (ex. om ni har Mac) så finns en beskrivning under http://www.manualslib.com/manual/837802 ... tml?page=5
Så nu kan jag sammanfatta min installation av tubmotorer med 433

- Man behöver ladda in ny firmware i RFXtrx433 som är typ 2 som klarar av RollerTrol koderna. Man kan då använda fjärrkontrollen till att lära in dessa koder.
- Man behöver en dator med Windows för att flasha om RFXtrx433. Det finns en guide för att göra det från OSX men det fungerar ej.
- Man kan endast använda upp, ner och stopp. Det går alltså inte att sätta % på hur långt de skall gå. Möjligtvis kan man dödräkna hur många sekunder motorn skall gå men har man flera rullgardiner från samma så hamnar de lätt ur synk och kommer att stanna olika långt nere.
- När man fått in rullgardinerna i Veran så behöver man flasha om igen till t.ex. Ext. eller Ext.2 beroende på vilka enheter man vill få signaler ifrån. I mitt fall då jag har en blandning av Nexa och Z-wave så fungerar Ext2 bra
Mats789

Inlägg av Mats789 »

Xiaobaitu skrev:Hej,

Jag får inte heller det att fungera. Jag har en RFXtrx433E och har flashat om den enligt instruktionerna och övriga enheter verkar fungera bra men Hasta-gardinerna rör sig inte en tum. Börjar bli lite trött på detta.

Måste man avinstallera RFXtrx433E och installera om den igen? Eller finns det andra förklaringar?

Tacksam för hjälp.
Har du fjärrkontrollen som kan ladda koderna till din enhet? Jag fick gå ganska nära min Vera innan den tog emot koderna.
whome
Gillar hemautomation

Inlägg av whome »

Mats789 skrev: - Man kan endast använda upp, ner och stopp. Det går alltså inte att sätta % på hur långt de skall gå. Möjligtvis kan man dödräkna hur många sekunder motorn skall gå men har man flera rullgardiner från samma så hamnar de lätt ur synk och kommer att stanna olika långt nere.
Visst, så är det. Men det har inget med styrning via RFXtrx433 att göra.
engberg

Inlägg av engberg »

Idag var det dags igen för ena motorn att sluta funka. Riktigt frustrerande. Har det hänt för andra också?
Är precis som att motorn tappar inställningen och man får göra om allt från början

Hemma
Landet
Skriv svar