Hej,
Nu när jag har hållit på med z-wave ett år så har jag en reflektion att komma med. Den enklaste automatiseringen görs bäst, ser jag, med hjälp av direkt associering av två enheter, och genom att använda sig associeringsgrupperna som enheterna ställer till förfogande.
I en del brytare har man ju också möjlighet till automatisk avstängning efter ett tag och andra trevligheter.
Om jag tittar på m.nu och andra försäljare av enheter så får man bra information om vad enheten klarar av att bryta / dimmra - men information om grupper och parametrar som ställs till förfogande är inte lätt att se. Fibaro t.ex. har inte heller med den informationen i manualen man får med, utan man måste läsa i den andra manualen som finns på nätet för att få den. Detta trots att det verkar som att det är just t.ex. det som tillhandahålls i enheten som kan vara det som skiljer lite dyrare enheter (som Fibaro) från lite billigare. Jag tycker vändiat bra om micro energy switch från Aeon labs t.ex., men just bristen på möjligheter inom enheten gör den lite begränsad. Vill man t.ex. ha en timer på en lampa så kan man så klart få det till stånd via en scen, men man får tänka till lite extra för att få det att fungera som det ska. PÅ och AV på enheten via knapp under tiden timern går t.ex. Dessutom gör beroendet av kontrollern även för enklare funktionalitet systemet lite mer känsligt, om man får in en dålig uppdatering i kontrollern som förstör något, t.ex.
Så, jag funderar på om inte m.nu skulle gå före i branschen och publicera information om grupper och parametrar som ges till förfogande (bara parameternamn) vid z-wave-enheter. Jag är inte helt säker på att alla observerar att dessa möjligheter finns, vilket jag tycker är synd.
Jag skulle annars gissa att en stor andel av scener som sätts upp är enkla, t.ex.
* OM sensor registererar rörelse SÅ tänd en närliggande lampan (och släck den efter x sekunder).
* Släck alla lampor. (eller nästan alla)
* Tänd alla lampor. (eller nästan alla)
* Blinka lampor vid alarm.
Dessa är, ser jag, enklast att sätta upp på nivån associationsgrupper och ALL OFF / ALL ON + enheternas interna timer (om den finns).
Så, jag vill helt enkelt slå ett slag för att läsa manualen och använda mer av det vi köper i enheterna, samt att det ska vara lättare att veta vad det är man köper. Andra tankar om det?