Grafvisning

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Grafvisning

Inlägg av etompau »

När jag väljer visning av mätvärdesdata för exempelvis ett år, så kan jag se de högsta och lägsta temp-värde som är registrerade för perioden, dock så tycker jag att grafen inte visar dessa värde, dvs grafen går inte lika "högt" och "lågt" som de registrerade max/min-värdena.
Beror det på någon begränsning upplösning i grafritningen?
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Grafvisning

Inlägg av etompau »

Är det ingen som har noterat att grafvisningen inte visar de registrerade max/min-värdena?
Tycker man tappar lite av nyttan med grafen då den inte visar max/min-värdena.
Tittar jag på en av mina stationer (Falsterbo) så är den högsta registrerade temperaturen 31 gr., men grafen når bara upp till 25 grader.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Grafvisning

Inlägg av CirruZZ »

Det kan stämma och är en begränsing i RRDTool som används för att spara och rita graferna. Om du skulle visa perioden med ex maxvärdet men med en veckas upplösning så skulle du nog se toppen. Har att göra med att RRDTool minskar antalet mätpunkter som visas och att de blir medelvägda, då tenderar max min att minska.
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Grafvisning

Inlägg av etompau »

OK, tack för svaret. Då vet jag hur det ligger till. :D
Skriv svar