Fibaro flood sensor

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
Nofear87
Wannabe

Fibaro flood sensor

Inlägg av Nofear87 »

Hej,

Har tänkt att använda en Fibaro flood sensor för att övervaka läckage av vatten i golv.

Ja har 4st kopplingar i golvet som jag vill kunna övervaka och då behöver jag isåfall bygga en extern sensor till Fibaro flood sensorn.

Någon som har en ide?

Jag tänkte att man kanske kunde lägga plast i golvet under rören/kopplingarna och sedan koppla in två koppartrådar som man lägger som en elementslinga om varann.

Vet inte om detta är en bra ide för risken är väl att kablarna kanske rör sig lite och lyckas kortsluta varann och då går larmet?

Området med kopplingarna är ca 30x30cm stort så därför är de svårt att använda en vanlig läckage lösning där man lindar en sensor runt rören.

Är de någon som har erfarenhet av dette eller har något tips på en smidig lösning?

Mvh
Mattias
mcdanne82
Tar hemautomation på allvar

Re: Fibaro flood sensor

Inlägg av mcdanne82 »

Jag skall bygga nått liknande men inte lika bred yta, men längre...
Jag har köpt in lite alu tejp som jag tänkt klippa typ i 3cm bredd och lägga en tunn tygbit emellan.
Tanken är då att om det blir blött någonstans längsmed slingan så kommer tunna tyget suga upp lite och därmed börja leda mellan dessa.
Sen om de funkar bra eller inte har jag inte hunnit till..

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Mask ... 000017580/
tejp.jpg
tejp.jpg (36.01 KiB) Visad 3109 gånger
Nofear87
Wannabe

Inlägg av Nofear87 »

De var ju ingen dum ide, Man hade ju faktiskt kunnat göra detta av någon typ av aluminium plåt och bocka till den så den blir som en skål som fångar upp vattnet då är man ju säker på att vattnet rinner ner på tyget även vart vattnet hamnar.

Vad ska du använda för tyg?

Man borde ju få tag i något som har en väldigt bra uppsuggningförmåga. :)

//Mattias
mcdanne82
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av mcdanne82 »

Vet inte än, men antar att man skulle kunna testa med tex bara lite toapapper, det lär ju suga upp fukt ganska bra och det behövs troligen inte så mycket fukt i pappret innan det leder tillräckligt för att utlösa larmet..
Skriv svar