Fibaro dimmer / switchar - köp inte!

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
maxiepax

Fibaro dimmer / switchar - köp inte!

Inlägg av maxiepax »

Måste tyvärr säga att efter att ha köpt ett antal Fibaro Dimmers och 1/2-relä modulerna (212/222) så är jag allt annat än nöjd.

Fibaro verkar tyvärr inte följa z-wave standarden vilket ställer till problem om man inte kör deras över-prisade HC2 lösning.
Samtliga enheter är relativt lätta att joina i z-wave nätverket, det kräver inte 3-st knapptryck, man får hamra på knappen ett tag men tillslut så brukar den joina, här slutar tyvärr dom possitiva sakerna jag har att säga om produkten.

Ifall du måste exclude'a devicen ur nätverket för att t.ex. byta controller kommer du stå i timtal och försöka fippla med deras kassa reset lösning. Du kommer inse att vissa devicer helt enkelt inte går att ta bort.

Om du byter Option 14 på reläna för att kunna tända lampan med en knapp som är fjäderlastad så kommer du få leva med att du inte kan trycka en gång för att tända eller släcka, utan måste dubbelklicka.

Fibaro support består tyvärr utav personal som inte försöker lösa problemet, istället fokuserar dom på att skicka generiska svar och vill att du skall testa reset'a devicen bara eeen gång till... för dom andra 7 gångerna inte hjälpte..

Ångrar bittert att jag köpte Fibaro, Qubino enheterna har hitls funkat mycket bättre.
mcdanne82
Tar hemautomation på allvar

Re: Fibaro dimmer / switchar - köp inte!

Inlägg av mcdanne82 »

Håller inte med dig alls, tvärt om.
Jag har köpt en drös olika av Qubinos dimmer/relä/dubbelrelä.
Ingen går fullt ut att ens inkludera i Homeseer, problemet verkar utbrett till andra mjukvaror med med dessa Qubion då den inte följer standarden på en av egenskaperna. Fick nya med ny FW men hjälpte inte mitt problem, så fick byta till Fibaro av grymma personalen på m.nu.

Har haft fibaro tidigare och nu en helt gäng till och aldrig haft nått större strul.
Har även ställt om mina reläbrytare till impuls och inte märk av några problem alls som du nämner.

Tror det finns vissa kompatibilitetsproblem med alla grunkor i kombination med mjukvaran.

Om du har problem att exkludera så kanske de beror på din controller också?
Annars kan man ju alltid radera den manuellt från controlern och göra en reset på pucken.
http://manuals.fibaro.com/content/manua ... -v1.01.pdf
2. Resetting Double Relay Switch
Fibaro Switch provides two methods for resetting.
Method I :
Reset by removing Double Relay Switch from the
existing Z-Wave network. The device may be removed using the
controller that has the ability to include/exclude devices from/to
Z-Wave network (see the manual of controller).
Method II
: Reset by holding B button for 3 sec. after connecting
mains voltage to the Switch

Det som jag tyckt varit mest dåligt med just Fibaron var att elsäkerhetsverket dömde ut några modeller tidigare, men dessa fick man ju byta snabbt och smidigt via m.nu så det var ju inget större fel de heller.
dargosch
Tar hemautomation på allvar

Re: Fibaro dimmer / switchar - köp inte!

Inlägg av dargosch »

Hej,

Det är lätt att förstå din frustration. Tyvärr kan jag inte riktigt stämma in i kören i vad du skriver (har själv ca 40 enheter installerade, många av dem fikaro och har kört dem med 3 olika controller), men jag undrar om du inte har något problem som är lite större.
maxiepax skrev: Fibaro verkar tyvärr inte följa z-wave standarden vilket ställer till problem om man inte kör deras över-prisade HC2 lösning.
Samtliga enheter är relativt lätta att joina i z-wave nätverket, det kräver inte 3-st knapptryck, man får hamra på knappen ett tag men tillslut så brukar den joina, här slutar tyvärr dom possitiva sakerna jag har att säga om produkten.
Du skriver inte vilken controller du kör med, eller var controllern är placerad relativt dina enheter. De måste ha direkt-kontakt när du inkluderar och exkluderar. Den enda enhet jag har som beter sig lite så som du beskriver är en qubino dimmer (inget ont om Qubino) som jag har installerad precis bredvid skorstenen från kaminen (metallhölje) och med kyl/frys mellan enheten och kontrollern. Jag måste flytta kontrollern om jag vill inkludera / exkludera helt enkelt, så att överföringen är störningsfri. Z-wave-nätetes uppbyggnad ordnar sig själv, så småningom tycker jag det verkar.
Så, jag undrar om du har något nära din kontroller som kan påverka din överföring.

Om Fibaro följer standard eller inte uttalar jag mig inte om, men med erfarenheter från tre kontrollers i ryggsäcken så tycker jag att de gör det. Dock, dimmer 2 har en väldigt komplicerad struktur verkar det som, så att interview-steget tar lång tid. Med dålig mottagning, dåligt placerad kontroller, så har jag upplevt problem (timeout) p.g.a detta. Om interview inte går bra så blir det lite svajigt sedan också, upplever jag.
maxiepax skrev: Ifall du måste exclude'a devicen ur nätverket för att t.ex. byta controller kommer du stå i timtal och försöka fippla med deras kassa reset lösning. Du kommer inse att vissa devicer helt enkelt inte går att ta bort.
Igen, känner inte igen detta. Jag tror att signalerna inte kommer fram till controllern.
maxiepax skrev: Om du byter Option 14 på reläna för att kunna tända lampan med en knapp som är fjäderlastad så kommer du få leva med att du inte kan trycka en gång för att tända eller släcka, utan måste dubbelklicka.
Detta fungerar finfint faktiskt. Har kört brytare både med impulsfjäder som momentary och utan (som bistable då). Inga problem. Dock, är inte allt konfigurerat som det ska (interview-steget) så kanske detta kan uppstå?
maxiepax skrev: Fibaro support består tyvärr utav personal som inte försöker lösa problemet, istället fokuserar dom på att skicka generiska svar och vill att du skall testa reset'a devicen bara eeen gång till... för dom andra 7 gångerna inte hjälpte..
Nja, Fibaro väl inte känd för sina support-ninjor direkt. Jag har själv aldrig skrivit, men det verkar nästan som att du ska vara glad över att över huvud taget ha fått svar ;-) (sorry, var tvungen). Nå, men det som strular är primärt, tycker jag, scener i deras kontroller. Inte enheterna (eller, vad vet jag - de har fungerat för mig i alla fall, som sagt).
maxiepax skrev: Ångrar bittert att jag köpte Fibaro, Qubino enheterna har hitls funkat mycket bättre.
Mmm. Jag Qubino gör fina saker, och med större möjligheter ibland. Men, jag tror du ska se över ditt nät innan du drar slutsatsen att det bara har med enheterna att göra. Det är i alla fall mitt tips.

Fredrik
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Skriv svar