Fibaro wall plug och UPS?

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
zsh
Gillar hemautomation

Fibaro wall plug och UPS?

Inlägg av zsh »

Hej,

Är på väg att köpa lite enklare UPS som kan hålla prylarna vid liv en stund vid strömavbrott.
Just nu har jag utrustningen kopplad så här:

utrustning -> grenuttag -> (Fibaroplug / vägg)

Med UPS i bilden, hur bör man koppla detta om man fortfarande vill nyttja Fibaro's energi mätning?

utrustning -> grenuttag -> (Fibaroplug) -> (UPS / vägg)
eller
utrustning -> grenuttag -> (UPS) -> (Fibaroplug / vägg)

och innan någon frågar, så är det ett vanligt grenuttag utan surge protection :)

Tack på förhand!
mcdanne82
Tar hemautomation på allvar

Re: Fibaro wall plug och UPS?

Inlägg av mcdanne82 »

Det beror väl lite på om du vill mäta UPSens förbrukning eller inte.
Verkar dock vettigast att sätta Fibaron mellan lasten och UPS så du kan nyttja brytarfunktionen om de är intressant.
Men sätter du den före UPS får du ju den faktiska förbrukningen.
zsh
Gillar hemautomation

Inlägg av zsh »

Precis, tänkte mest om det nu fanns någon specifik anledning (säkerhet etc) just när en UPS är inblandad.
Detta Fibaro uttaget kommer vara "always on", så den kommer inte användas som switch utan ren mätning.
zyber
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av zyber »

Jag hade en urgammal APC förr i världen, och jag kunde plocka ur strömförbrukningen direkt ur den (och spänning! Det visade sig att att huset där den stod konstant hade > 250 VAC. Ett samtal senare, och ett besök från energibolaget, så blev det mycket bättre - och betydligt färre lampor som gick...)

Det kanske är ett alternativ? Och då har du frigjort en WP till något roligare :)

Jag hade nog satt den innan, för beroende på hur simpel UPS du tänkt köpa. Har du en stendum som inte kan leverera data så kan du ju få reda på att strömmen har gått, och kan trigga på det i din hemautomationsmjukvara. Då får du ju den faktiska förbrukningen från väggen, annars får du ju med strömförbrukningen från batteridriften också.
zsh
Gillar hemautomation

Inlägg av zsh »

Hej Zyber,

Ja den är väl ganska korkad den UPS-en (en Eaton 3S). Dock så har synology (som den bl a kommer vara kopplad till via USB) stöd för denna med time estimate osv, så jag antar att man även kan få ut last den vägen. Får den imorgon så får vi se. I övrigt sitter domoticz installation på samma Synology låda, så i värsta fall kan man scripta ihop något som matar domoticzen med värde.

Helt klart ett bra tips, en plug som man kan använda på annat håll :-)

edit: glömde skriva att jag ställde samma fråga till Fibaro support och de tyckte att det bör fungera oavsett vilket alternativ jag valde när det gäller inkoppling!
Skriv svar