Problem med Qubino Flush Dimmer 0-10v

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
Användarvisningsbild
magnus.bratt
Wannabe

Problem med Qubino Flush Dimmer 0-10v

Inlägg av magnus.bratt »

Jag har köpt några Qubino dimmers 0-10V för att styra LED-belysning, men får det inte att fungera fullt ut. Jag kan dimma ner till svag beslysning, men inte stänga av helt.

LED-belysningen är ett 12V-system och drivs av Häfele drivdon (transformator). Mellan Qubinon och drivdonen sitter ett interface från Häfele. Interfacet tar "Input: DC1-10V" (vilket jag tycker borde matcha Qubinon) och ger "Output: PWM Signal 5%-100%".

Jag antar att Häfele tänker att om man vill stänga av helt, så ska man bryta strömmen till hela drivdonet, istället för att dimma ner till 0% vilket är Qubinons metod.

Finns det något annat sätt att lösa detta än att komplettera med reläer för att styra av/på?

Finns det något bättre sätt att styra en 10V LED-belysning än att försöka styra Häfeles drivdon?

Tack på förhand!
zyber
Tar hemautomation på allvar

Re: Problem med Qubino Flush Dimmer 0-10v

Inlägg av zyber »

Jag har ingen aning, utan gissar hej vilt: Kan du inte använda Fibaros RGBW-dimmer istället? Eller är det för starka lampor? Fibaron mäktar med 12 A totalt, med max 6 A / kanal (dvs, max 144 W LEDar).
Om ditt LED-system är 12V så bör du kunna ersätta drivdonet med denna - men detta bör dubbelkollas!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Lurigt det där, Verkar som att en del drivare beter sig som ditt och förväntar sig att spänningen kopplas från för att belysningen ska släckas helt.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
magnus.bratt
Wannabe

Inlägg av magnus.bratt »

Tack för tipsen!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar