OWFS version + 1-wire + domoticz

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
kaaswe
Tar hemautomation på allvar

OWFS version + 1-wire + domoticz

Inlägg av kaaswe »

Hej

Efter crash och nystart med Debian Jessy, OWFS 2.9p8 och senaste Domoticz (V3.5466) har jag fått stora problem med min i2c 1-wire modul på min Raspberry där loggen spammas av:

016-09-14 20:36:40.820 (1wire) Lighting 2 (Unknown)
2016-09-14 20:36:41.027 (1wire) Lighting 2 (Unknown)
2016-09-14 20:36:41.454 (1wire) Lighting 2 (Unknown)

Min databas som normalt är 1.5 MB har på några veckor vuxit till 831MB, så det funkar inte. Jag har kört Domoticz i över 3 år och haft mer eller mindre problem genom åren med olika versioner av både OWFS och domoticz där olika av mina devices gett error, men även dom vissa device gett error i loggen har de fungerat och det har inte loggats så mycket så det har aldrig varit något större problem förrän nu.

Vad är era erfarenheter, då önskar jag höra kombinationen, OS + OWFS + Domoticz

//Janne
zyber

Re: OWFS version + 1-wire + domoticz

Inlägg av zyber »

Hej!

Jag vågar påstå att du inte har den senaste, på min RPi så snurrar just nu:

Kod: Markera allt

Version: 3.[b]5525[/b]
Build Hash: c5ab897-modified
Compile Date: 2016-08-21 10:30:30
Denna är förvisso hembyggd (jag behövde stöd för Tellstick) - senaste stable är 3.4834. Senaste betan är 3.5641. Jag har haft strul med att Domoticz hängt sig, men den här versionen har fungerat stabilt sen byggdagen - jag var dock tvungen att patcha 1-wirebiten för den föredrog att använda 1WireByKernel istället av någon anledning.

Jag använder inte i2c-adaptern, utan USB-adaptern - kör

./owfs version:
	3.1p1
Detta körs på

cat /etc/issue
Raspbian GNU/Linux 7 \n \l
Du har ganska få sensorer? Eller inte kört så länge? Om du förväntar dig att dbn ska vara 1.5 MB? Jag har 102 enheter av något slag i Devices, och min DB är cirka 70 MB stor (så 830 MB är mycket. Vad för data loggar den? Du kan öppna filen med mjukvara som klara Sqlite)
Hur ser loggen ut när domoticz startar? Vad tycker den om livet kring 1-wire då?
/Z
kaaswe

Inlägg av kaaswe »

tack för input.

Nja, jag har kört ganska länge, över 3 år och jag har ca 40 devices blandat 1-wire och trådlöst men jag kör inte längre tellstick utan RFXcom. Min databas växer över åren sakta och 1.5Mb är min normala size. Inte så mycket data som sparas så länge då det bara är historik av graferna. Jag körde sqlite och hittade att det var LightingLog som stod för alla 810MB extra och det var ett device ID. Jag har raderat det och krympt databasen och nu försöker jag installera nyare OWFS eller på annat sätt få bort spammandet av error som fyllt upp min db. Får se hur det går och därför jag är intresserad att höra andras version i kombo som fungerar.

Exempel på mina devices:
8 st waveman av/på
3 nexa av/på
2 nexa infälda
1 waveman utomhus av/på
1 nexa ringklocka (kopplad till systemet så stillbild tas av övervakningskamera och mailas samt SSH script som mutar TV och skickar upp en prompt att det ringer på dörren)
4 oregon fukt/temp

# 1-wire
10 tempgivare
2 fukt/tempgivare
1 ljussensor
1 counter (på elmätaren för värmepumpen)
1 4 kanals hub
1 2kanals i/o kort med microbrytare för robotklipparen och ytterdörren så man får status på öppet/låst och klipper eller laddar.
1 LCD display med 4 i/o knappar/portar

Har säkert glömt ett antal device.....
kaaswe

Inlägg av kaaswe »

Efter att ha manuellt kompilerat OWFS 3.1p4 så beter sig nu allt normalt igen. Inga konstiga larm i Domoticz loggen längre.

En helt annan grej är att min IPCam som jag haft till ringklockan nu helt plötsligt inte heller fungerar in denna version. Nu fick jag ändra syntax och lägga till user och pass i strängen till min snapshot.cgi.
Skriv svar