Mäta strömförbrukning

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
tempo
Wannabe

Mäta strömförbrukning

Inlägg av tempo »

Hej,

I veckan får jag ny elmätare installerad, en sån med blinkande dioder. Många elmätare har en pulsutgång där de skickar ett antal lågnivå pulser per förbrukad kw. Är det någon som har erfarenhet av att koppla på en 1-wire räknare för att monitorera förbrukningen i "realtid"?
Användarvisningsbild
JohWin
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av JohWin »

Nätleverantören som äger mätaren brukar vara rätt kallsinnig till att ansluta något annat än sin egen avläsningsutrustning tyvärr. Du kan eventuellt få gjort ett särskilt kunduttag. Fråga!

Elmätare brukar nuförtiden bara ha S0-utgång. Du får kolla om du kan läsa en sådan. På elmätaren står säkert ett pulsvärde t ex 100 pulser per kWh eller liknande.
pitch
Wannabe

Inlägg av pitch »

Denna länk kan vara till hjälp:
http://www.bwired.nl (Jag fattar inte hur killen kommit på allt)
Här finns en lösning på hur man bl a kan ha koll på strömförbrukningen.
Klicka på "Energy" och sedan på "How is it done?"
På så vis slipper man göra ingrepp på mätaren.

Där finns även en länk till ett forum inom ämnet övervakning/mätning/kontroll av hemmet.

Mvh
Pitch
Friskt kopplat, hälften brunnet...
PEk
Wannabe
Kontakt:

Re: Mäta strömförbrukning

Inlägg av PEk »

tempo skrev:Hej,

I veckan får jag ny elmätare installerad, en sån med blinkande dioder. Många elmätare har en pulsutgång där de skickar ett antal lågnivå pulser per förbrukad kw. Är det någon som har erfarenhet av att koppla på en 1-wire räknare för att monitorera förbrukningen i "realtid"?
Här tror jag du kan hitta lösningen på problemet: http://www.varmepumpsforum.com
Registera dig så blir det roligare.
PEk
Wannabe
Kontakt:

Mäta strömförbrukning

Inlägg av PEk »

Hittade en annan intressant sida:

http://www.techtrade.se/sv/pwrmeter.asp
Hmph
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av Hmph »

Fattar jag det rätt att med de nya elmätarna så kan man som förbrukare inte se energi förbrukning för än man får räkningen ?

E de så ?
jonas_j
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av jonas_j »

Hmph, vad menar du?
Så länge mätaren har ett räkneverk du kommer åt att läsa av ska det inte vara några problem. Har jobbat rätt mkt med elmätare och hittills aldrig sett någon som saknar display av någon form. (analog eller digital).
christerm
Wannabe
Kontakt:

Mäta strömförbrukning

Inlägg av christerm »

För er som kan tyska, är den här sidan intressant:

http://www.ipsymcon.de/strom_counter.htm

Har skaffat komponenter och programvaran. Kämpar på med min dåliga skoltyska för att lära mig hur man jobbar med den.
jonas_j

Inlägg av jonas_j »

Installera Google Toolbar, högerklicka sedan på sidan och välj "translate to english". Ingen klockren översättning men iaf jag kommer betydligt längre i att förstå innehållet :)
christerm
Wannabe
Kontakt:

Mäta strömförbrukning

Inlägg av christerm »

Tack för tipset, men egentligen handlar det om mest enstaka ord, och då ofta tekniska sådana.

Sen blir det inte bättre av att tyskarna är rätt så duktiga på att blanda in engelska ord i sina meningar.

Körde en tysk text till svenska i WorldLingo
http://www.worldlingo.com/en/products_s ... lator.html

Tog ett tag innan jag hade skrattat färdigt :D
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Snart kommer det att finnas räknare till 1wire för försäljning på temperatur.nu.

Perfekt om du har en elmätare med puls(S0)-utgång.
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Kontakt:

Inlägg av Walo »

elf98 skrev:Snart kommer det att finnas räknare till 1wire för försäljning på temperatur.nu.

Perfekt om du har en elmätare med puls(S0)-utgång.
Vill ha! :-)

// Tony
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Kontakt:

Inlägg av Walo »

Har du någon uppfattning om priset på räknaren för elmätaren?

När du ändå är på "G" Erik, kan du inte fixa fuktmätare oxå :lol:

Är det någon som provat fuktmätare med 1-Wire nät, kanske även byggt en egen modul?

// Tony
zingo

Inlägg av zingo »

Walo skrev:Har du någon uppfattning om priset på räknaren för elmätaren?
När du ändå är på "G" Erik, kan du inte fixa fuktmätare oxå :lol:
Är det någon som provat fuktmätare med 1-Wire nät, kanske även byggt en egen modul?
Jag har kollat runt på olika bus-standarder för att försöka slippa dra en massa mångtrådig kabel runt hela huset men inte hittat nåt som jag känner är den ultimata lösningen.
Det 1-wire nät du nämner, vilken standard är det? Har du/ni nån erfaranhet av att köra såna bus-nät över lite längre sträckor, typ 25 meter eller mer? Jag har nu en blandning av vanlig seriell kommunikation, några prylar använder skrivarporten på en server och en del saker kopplas in via wlan men det blir roddigt att bygga vidare på det. Några framtidsideer?

/c
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

25meter 1wire är inte något som helst problem! Standarden säger upp till 300meter, den kabel jag använder har jag testat med gott resultat i nät upp till ca 120meter.

Luftfuktighetssensor kommer att komma in snart. Ungefärligt pris kommer dock att ligga någonstans mellan 500-600kr.

Räknaren (som kan användas för att räkna pulser från elmätaren) kommer att kosta ca 375kr.
Om elmätaren saknar pulsutgång kommer led-pulsdetektorer och reflex-pulsdetektorer att kunna köpas till för ca 300-400kr/st.
Använder man detta sätt att mäta elförbrukningen måste man själv konvertera antalet pulser till energiförbrukning.

En bra beskrivning av 1wire-standarden finns i Application Note 74 på Dallas semiconductors hemsida.
Skriv svar